Ik heb sinds kort een Peugeot 205 1.9 GTI met 130 PK dus een model zonder kat.
Nu liep deze erg onregelmatig stationair maar starte goed en liep ook goed.
Nu heb ik ondekt waarom hij zo slecht stationair liep, hij zoog valse lucht aan op het inlaatspruitstuk omdat er een boutje van het oliekannetje uitgetrilt was, en er nu een gat van 6mm inzat.
Nu heb ik hier een bout ingedraait en hij loopt wel mooier stationair als ie al stationair loopt...
Hij lijkt namelijk steedst te laat met het opvangen van het toerental als je gas loslaat.
Als je gas loslaat dan slaat ie of af, of hij vangt het nét op en begint te halen van 500 naar 1500 toeren om dan een paar minuten later alsnog af te slaan...
Plus dat ie voorheen bij een koude start +/- 1500 ging lopen en dan naarmate de motor warm werd langzaamaan afzakte naar de 1000 toeren.
Nu echter start ie wel begint ie op 700 toeren te pruttelen, heeft geen zin, en komt pas na een paar keer gas geven en een minuutje warmlopen echt tot leven...
Het is een lang verhaal geworden maar beter kan ik het niet omschrijven, en ik word er echt gek van!
Ik zou haast dat boutje er weer uitdraaien...
Wie kan mij helpen te vinden waar dit aan zou kunnen liggen?
Groetjes Dennis
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als er al een boutje was uitgelopen,zitten er dan niet meer los ?Als je op de flens van je inlaatspruitstuk een zeepoplossing spuit ,loopt hij dan niet even beter?Zo ja dan is je inlaatspruitstukpakking lek.
Nee dat is het ook niet, want als ik het boutje er weer indraai krijg ik de oude situatie waar ie dus "beter" starte en koud liep. En dan geef ik hem dus méér lucht als nu, dan kan ie nu met het boutje erin toch niet ineens te véél lucht krijgen? Want als de inlaatpakking zou lekken zou ie nu te veel lucht moeten hebben terwijl ie met nóg meer lucht beter liep.
20 jaar
Staat de smoorklepschakelaar wel goed afgesteld?Anders weet de computer niet dat de smoorklep in rust staat,en denkt hij nog dat je het gas nog intrapt en wilt optrekken.Dit veroorzaakt het "halen".En meet even het co met het boutje erin en dan even afstellen.Verder is dit een simpel systeem en heb je de enige "echte" 205 GTI.
Hoi Oldtimer Jansen, waar zit die smoorklep schakelaar precies?
Is dat dat zwarte dingetje op het gasklephuis waar die kabel aan zit? En hoe stel je die af, twee schroefjes los en dan iets verdraaien? want er zitten sleufgaatjes in...
Ik ben nog helemaal in de ontdekkingsfase van dit blok namelijk, ik wil ook graag weten waar al die sensoren voor zijn die om en rond het blok hangen, want daar hangt er ook een van los ben ik gister achter gekomen. Ik hoor geen verschil als ik hem los of vast doe, en alle meters op het dashboard werken wel...
Ik hoop je snel te horen!
Dennis
20 jaar
Is inderdaad het zwarte kastje wat aan de andere kant van de gasklepas zit dan de gasrol.Die moet op het moment dat je gas geeft een tik geven, even een schroevendraaier ertegen aan en het dikke gedeelte in je oor dan hoor je het wel.Als dat niet gebeurt staat hij zeker niet goed afgesteld. Succes, Oldtimer.
Hmmm....
Nou ik heb mn gasklephuis en mn inlaatspruitstuk eraf gehad en helemaal schoongemaakt, mn smoorklepschakelaar erafgehad, schoongemaakt en zo afgesteld dat ie als ik gas geef tikt en gas loslaat weer tikt.
Nu start ie koud beter en blijft ie ook ten alle tijden stationair lopen...
Alleen blijft ie 2500 toeren (!!!) lopen en krijg ik hem niet lager...
Ik snap er helemaal nix meer van...
HELP!!!
20 jaar
Waarschijnlijk trekt hij nu ergens valse lucht, de omloop heb je dichtgeschroefd?
De stationair omloop bedoel je?
Die zit helemaal dicht ja...
20 jaar
Dan moet hij toch nog ergens anders lucht toegevoerd krijgen.
He oldtimer!
Nou na een hoop gezoek ben ik erachter...
De aanslag van de gasklep was iets verdraaid waardoor ie iets open bleef staan...
Nu loopt ie weer netjes 1000 toeren, maar het hele gedoe, het schoonmaken en zo heeft niets geholpen aan het oorspronkelijke probleem. Namelijk het te snel terugvallen in toeren en zodanig gaan halen van 500 naar 1200 toeren dat ie in beide gevallen 9 van de 10 keer afslaat...
20 jaar
Toch het c.o. maar eens even (laten ) meten cq afstellen. de 130 pk had dit niet. Er is wel een tijdje een 115 pk geweest,een 1.6, die hadden het wel.
Taj ik ga em zaterdag maar ff laten afstellen, ik weet het ook niet meer...
En wat heeft de 130 pk niet?
Iemand vertelde mij die ie ook extra luchtschuif heeft voor als de motor koud is, als choke zeg maar, kan die vies zijn?
Want koud loopt ie ook errug laag in toeren en lijkt het wel of de choke er niet (goed) opkomt...
20 jaar
Ik bedoelde het halen stationair.Die extra luchtschuif koud zit onder het thermostaathuis,er lopen slangen naartoe die voor en achter de smoorklep uitkomen.En er zit ook nog een stekker op waar spanning op komt als de motor loopt.Het is een soort van bimetaal die door warmte een schuif dichtdoet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar