Peugeot 306: Bijzonder probleem....HELP

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hallo,

Ik heb een 306 8v op g3.
Sinds kort heb ik problemen met schokken als de auto koud is. Normaal liep de motor erg soepel en je kon nauwelijks merken dat ie aanstaan. Maar nu schudt de motor helemaal en je ziet het erg duidelijk aan versnellingspok die links recht heen en weer gaat.
Na 15min is het probleem voor 80% weg.
Als de motor heel koud is dan heeft de motor erg weinig vermogen. Ik kom sowieso s`ochtends nooit boven 3.000tpm maar het zou heus wel moeten.

2e probleem waar ik me echt zorgen overmaak is een soort klap. Het gebeurt ongeweer 1x per maand. Als ik de motor aanzet en wil weggaan geef ik wat extra gas en dan ineens KLAP!, je merkt het echt aan het gaspedal (voelbaar). Ik heb geen idee wat dat is. De auto houdt zich op dat moment heel erg is, net alsof je aan het remmen bent en dan komt het weer op zijn toeren. Weet iemand wat het kan zijn? Km stand: 170xxx.

Help aub! :(

Witek12275

Geplaatst door Witek12275 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Heb je onlangs nog onder de motorkap gekeken? Die klap je hoort zou wel eens een zgn backfire kunnen zijn, dat komt vaker voor bij auto's op lpg. Dan verbrand de brandstof niet in de cilinder maar in het luchtinlaat systeem. Gemiddeld genomen is met de klap ook meteen je luchtfilterhuis in stukken.

Witek12275 (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor de reactie, maar zou dit gelijk ook de oorzaak zijn van onregelmatig lopen als de motor koud is? Ik wil vandaag het luchtfilterhuis openmaken. Kan ik dat probleem gelijk constanteren bv. aan verbrande luchtfilter ofzo of moet ik het echt doorgrondig bekijken?

Alvast bedankt voor de reacties,

sel (0), 16 jaar geleden

- Is he probleem zowel op benzine als lpg aanwezig?
- Controleer je bougies
- Controleer je bougie kabels.
- als de auto stationiar loopt ga met een plantenspuit voorzichtig je bougiekabels natmaken, kijk wat er dan gebeurt?

het is een 1.6 8 klepper op lpg, van deze motoren moet regelmatig de kleppen gesteld worden! Wanneer is dat voor laatst gebeurd?

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat verklaard ook de backfire.

Witek12275 (0), 16 jaar geleden

Kleppen gesteld....volgens mij is dat nooit gebeurt bij deze auto...maar ja ik heb hem pas 1 jaar. De kleppen hoor ik wel duidelijk tikken. Paar manden terug is de distributieriem vervangen.
Wat is dat precies als ik mag vragen? Hoe worden die kleppen gesteld eingelijk? Enig idee hoeveel dat kost?
Ik heb vandaag het luchtfilterhuis open gemaakt en eerlijk gezegd heb ik niks kunnen constateren. Alles ziet er nog goed uit, alleen zie ik dat de filter wel aan vervanging toe is.

Vandaag weer een nieuw probleem :S Brandstofmeter doet het niet, ook niet bij de benzine.

Wat is inderdaad de kans dat dit de backfire is en niet wat anders?

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Ik weet niet of het altijd zo is, maar bij een auto waar ik eens last had van een backfire kon ik meteen het hele luchtfilter huis vernieuwen. Die lag letterlijk in stukken, gewoon geëxplodeerd. Misschien dat er bij jouw minder druk wordt opgebouwd bij een backfire waardoor de zaak heel blijft. Als de kleppen nog niet gesteld zijn en dat bij deze motor wel af en toe moet gebeuren, zou ik dat als eerste doen. Ik betaalde een jaar of 6/7 terug volgens mij 10.- gulden per klep. Met een 16v is dat nog altijd 160.- gulden maar het viel mij toen wel mee. En het verschil was echt nacht en dag.

sel (0), 16 jaar geleden

kleppenstellen bij 8v blokken van peugeot is een rotklus. Het is een arbeidsintensieve zaak. Als je het zelf kunt, heb je aan materiaal alleen vulplaatjes nodig. Vaak (bijna altijd) wordt ook meteen distr.riem vervangen.
Eigenlijk is dus de 8 klep motoren van peugeot / citroën geen goede keuze om op lpg te rijden. Je kunt dan beter 16V hebben, van de 16v motoren hoef en kun je kleppen niet stellen, deze gaan meestal 200.000 - 300.000 km mee..
Bij een 8 klepper van peugeot moet dat om de 30.000 km gebeuren. Je kunt de kleppen max 4 laten stellen, dus uiteindelijk afhankelijk van je rijstijl zit je met 150 - 170.000 met een versleten cilinderkop. Kleppenstellen helpt dan niet meer omdat er niets meer valt te stellen. Dan is er koprevisie noodzakelijk... Wat kost kleppen laten stellen ? +/- 400 euro.. koprevisie als je kop zelf demonteert en na een revisiebedrijf brengt +/- 700 euro anders 1100 - 1500 euro..

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Sorry Sel maar volgens mij heb jij het verkeerde type motor voor ogen.
Het kleppendeksel kan er zo af alleen even om de afstandsbusjes denken.
Succes Oldtimer..

306 cabrio (0) PRO, 16 jaar geleden

Kleppen stellen van deze 306 met TU-motor valt wel mee, ca 3 kwartier. Kleppen stellen van een XU motor is wel veel meer werk, nokkenas eruit enzo. Maar dat hoeft bij deze 306 dus niet.

lpersoons (0) PRO, 16 jaar geleden

kleppenstellen is een eitje, maar bij de mijne heb ik ze na 160.000 km nog nooit hoeven verstellen. Wel is de regelplunjer en de verdamper al stuk geweest (AG gas installatie) wat ook leidt tot rare verschijnsenselen. Eerst ff compressie en bougies controleren en dan verder kijken. Als je niet zeker weet dat de motor goed is kun je lang blijven zoeken. En ff nadenken of dit gekomen is na het vervangen van de distributieriem.

sel (0), 16 jaar geleden

[quote=lpersoons]kleppenstellen is een eitje, ....[/quote]
Sorry heren, Ik was in de war met de 1.8 8V (XU) motor..

Witek12275 (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties,

Dus kleppen stellen wordt het. Nog ff advies nodig, waar zou ik het laten doen? Bij de dealer wordt het gelijk super duur denk ik. Maar zou dit elke automonteur kunnen doen of is dit een specifieke peugeot complexiteit?

Ik hoop dat het probleem met die backfire hiermee gelijk wordt opgelost :S

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Elke garage zou in staat moeten zijn om de kleppen te stellen. 306cabrio geeft al aan dat het niet veel werk is en lpersoons schrijft dat het een eitje is, dus echt specialistisch kan het niet zijn.

lpersoons (0) PRO, 16 jaar geleden

Het is een eitje omdat ik zelf sleutel. En moeilijk is het niet als je weet wat je doet, maar je kunt wel veel slopen als je niet weet wat je doet :)

Witek12275 (0), 16 jaar geleden

Volgens de monteur was dat de lambda sonde. Deze vervangen. Toen liep de auto wat beter maar nu is het weer feest. Verbruik is niet normaal. 45ltr LPG is genoeg voor 350km. Daarvoor was het rond 450. Koud starten alleen met wat gas erbij. Auto loopt te schokken als een gek. Ik hoor allemaal klapjes en geluiden vanuit de motor ruimte als de auto stationair loopt. Als de auto koud is, asboluut geen vermogen. Ik vind sowieso dat het vermogen in het algemeen gehalveerd is.
Wat moet ik doen? Dit lijkt een ernstig probleem voor mijn gevoel. Moet ik naar een LPG specialist ofzo? Ik woon in Rotterdam. Weet iemand een goede hier uit de omgeving?
Please help!

Ow ja ...olie verbruik is ook heel erg hoog. Ik vind veel olie sporren terug in de buis volgens mij van carter ventilatie (denk ik)

Om 600km 1litr bijvullen. Voor de rest geen visuele sporren van lekkage of wat dan ook

lpersoons (0) PRO, 16 jaar geleden

Nu ik die van het hoge olie verbruik lees het volgende: Het wordt tijd om je auto aan een viergastester te hangen om te controleren hoe het met de HC's in je uitlaatgas zit. Dit zijn onverbrande resten van benzine, en eventueel motorolie. Als dit hoog is dan de lambda sensor demonteren om te controleren of hier olie aanslag opzit. Als je motor idd veel olie verbruikt blijft dit achter op de lambda sensor. De motormanagement computer ziet het ding dan als stuk. Maar op deze manier kun je hem eindeloos blijven vervangen. En als dat idd zo is dan zou ik je adviseren om de kleprubbers te vervangen. Niet gegarandeerd dat daarmee het probleem opgelost is, maar daarmee kun je in ieder geval wel uitsluiten of het probleem daarvandaan komt. Het motorblok af laten persen (druk op de cilinders zetten) zou ook een beeld kunnen geven van wat er aan de hand is. Maar in ieder geval zul je eens naar een garage moeten die eens ff serieus kan en wil nadenken over je probleem. Daarom besteden wij meestal ook wat tijd aan de klant om een compleet beeld van het probleem te kunnen vormen. In een groot bedrijf gaat je dat niet lukken omdat er vaak een receptionist tussen zit die alles vertaald naar de werkplaats, en de ene heeft wel verstand van auto's en de andere niet. Ik bel tijdens mijn werkzaamheden ook gewoon een klant op om vragen te stellen :)

Witek12275 (0), 16 jaar geleden

Vandaag heb ik eindelijk mijn kleppen gesteld. De auto loopt perfect! Het vermogen is helaas het zelfde gebleven dus eingenlijk erg weinig. Compressie meting uitgevoerd. Alle cilinders zitten boven 13bar. Niet slecht! Olie vervangen samen met nieuwe oliefilter en luchtfilter. Auto op de brug geweest. Onderkant van de motor volledig olie vrij=geen lekkage. Bij VEGE in Spijkenisse is het mij verteld dat het olie verbruik waarschijnlijk aan de PCV kan liggen. Dus het filtertje hiervan heb ik schoongemaakt. Zat vol met troep (sludge). Kanalen doorgeblazen (voor zover het kon) Of het olieverbruik nou opgelost is weet ik nog niet maar dat lijkt mij sterk :(. Dit ga ik pas straks merken.
Ik heb geen koelwater verlies en geen sporen van olie in het water dus volgens mij is de koppakking wel goed.
Wat kan het nog meer zijn? Iemand :) ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum