Hallo,
Ik heb de volgende vraag: als de motor mooi op temperatuur is en de olie boven de 90 graden is dan komt er een blauwe pluim uit de uitlaat, en dit vooral het geval als ik stil sta en bij het gas intrappen. Iemand een idee waar dit aanligt. Het is een 309GTI16, met 235000 km op de teller.
groeten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Blauw is olieverbruik. De motor zal vermoedelijk wel onderdruk maken ook. Heeft denkelijk zijn beste tijd gehad.
de olie zit er nu ongveer 6000 km in en is nog helemaal niet zwart, en ik heb ongveer na de verversing 1,5 liter bij moeten vullen. En de oliedruk is ook altijd goed. Bij uitnemen van de olie stok bij lopende motor vol ik geen grote druk.
19 jaar
Die 1,5 liter op 6000 km die je hebt moeten bijvullen is de blauwe rook die uit je uitlaat komt.
Oliedruk komt van de oliepomp en staat los van de eventuele slijtage die in de motor zou zitten.
Dat olieverbruik kan bv komen van klepsteelhoedjes, zuigers, koppakking...
Als de motor op bedrijfstemperatuur is, is de olie dunner en heb je ook meer olieverbruik dan met koude motor.
Wat ik van mijn 205gti 1.9 nog herinner was dat je bij een olie verbruik van meer dan een 0.5ltr op 1000 km je pas zorgen moest maken, je doet 't dus nog vrij aardig. Die blokken zijn ijzersterk, mits goed op gewarmd. Ik denk dat je klepsteelrubbers op zijn, is vrij normaal met deze km stand.. Bij gas geven heb je meer onderdruk in je inlaat kanalen. bij versleten klepsteel rubbers (of uitgeharde) kan er dan langs de klepstelen olie naar beneden lopen. Dit gaat dan met de aangezogen lucht de cilinders in. Een 16 klepper heeft ook dunnere olie nodig (10W40 ivm de kop die hier wat meer kleine kanaaltjes heeft tov een 8 klepper. Op tijd olie verversen is zeer belangrijk. Olie wordt naar verloop van tijd zuur tgv verbrandingsresten en dit tast rubbers en keerringen aan.
19 jaar
Ik dacht ook al aan de kleprubbers. Bij stationair lopende motor heb ik de peilstok eruit gehaald en dan komt er bijna geen druk uit, wat volgens mij toch gunstig is?!.
Maar wat zou zoiets kosten van het vervangen van de kleprubbers?
groeten
19 jaar
Ligt er aan wat je zelf kunt, en wat er bij komt. Je kunt 't proberen met de kop er nog op. Bougies eruit en nokkenassen eraf. Desbetreffende zuiger in top tornen. Dan een slang met lucht in 't bougiegat stoppen. Met een speciale tang of hefboom (kun je ook zelf maken)de veren indrukken en de borgsegmentjes eruit vissen. Daarna alles eraf halen en dan kijk je tegen je klepsteelrubbers aan. Je moet dit allemaal rustig aan doen en geduld hebben want 't is een geprul. Als dit niet lukt moet je kop eraf, dan kun je beter de hele kop laten reviseren, wat een garage zou doen. Nadeel van de operatie zonder kop eraf is dat je de klepzittingen niet ziet. Wat 't kost weet ik zo niet , zou je moeten navragen.
Kijk dan ook gelijk naar je distributieriem en waterpomp, is niet verkeerd bij deze km stand.
19 jaar
de distribitieriem en waterpomp is vervangen bij 216000 km, dus die kunnen nog ff. Moet ik maar eens een prijs aanvraag doen.
Bedankt voor de reacties
19 jaar
hoe kan ik zien dat er teveel overdruk is in het carter?
groeten
19 jaar
olievuldop er af en voelen bij draaiende motor
19 jaar
ik heb deze eraf gehad en ik kan inderdaad wat druk voelen, maar geen idee of dit veel is! Het is wel zo dat de motor wat anders gaat lopen iets minder regelmatiger.
19 jaar
hallo,
ik heb 15jaar achter de kiezen zitten als chef-atelier in een garage van Peugeot.
Voor je groote werken laat doen, vervang eerst de hoedjes van de kleppen, er staat hierboven goed uitgelegd hoe je het moet doen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar