👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik heb last van een hartnekkigge storing: P0235 Turbodruk gelijk aan atmosferische druk. Het begon allmaal met een lekke intercooler (zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i.... Probleem leek toen enige tijd opgelost maar na een tijdje kwam de storing weer terug. Na het uitlezen en wissen van de storing lijkt het een tijdje goed te gaan maar vroeg of laat komt de storing weer terug. Soms met verlies van vermogen maar niet altijd. Dat gaat nu ongeveer een jaar zo door. Inmiddels is na de intercooler ook de druksensor op de intercooler vervangen, is het onderdruksysteem en voor de bediening van ugr, turbo etc en de werking van die regelkleppen gecontroleerd en is die voor de turbo vervangen. Ook daarna bleef de storing terugkomen maar veranderde wel de onstandigheden waaronder. Eerst was er weinig lijn in te ontdekken, nu speciefiek bij hogertoerental (>3000) en veel vraag naar vermogenen. Dus stevig doortrekken op invoegstrook, inhalen bergop
en snel optrekken bij opdraaien van weg. De motor geeft dan een stevige hik (en melding antipolution fault verschijnt) en slaat af (erg vervelend in gegeven situaties). Direct herstarten lukt niet. Pas na uitrollen en het uitdoen van contact is starten weer mogelijk.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Vraag: komt de wastgate van de turbo alleen in dit soort situaties in actie (veel gas en vermogen) of ook onder 'gematigdere' omstandigeden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de wastegate komt in werking als de turbo druk te hoog oploopt, ja der kans is groter dat de wastegate in werking komt bij veel vermogen vragen dan bij weinig, hij zit er o m de turbo te beschermen tegen extreme hoge toerentalen
Volgens mij zit er op deze motor swirlkleppen,(toch)die worden bedient door een vacuumdoosje,aan de voorkant boven op de motor.
dat doosje wil nog wel eens lek zijn.Daardoor komt het vacuum voor de bediening van de drukregeling van de turbo niet laag(of hoog net hoe je het bekijkt)genoeg en is er soms geen turbodruk.
Dit is een interessant onderwerp. Als ik het goed heb (oldtimer je moet me corrigeren als ik het fout heb) wordt deze turbo door vacuum terug geregeld en heeft hij geen wastegate. Kort gezegt, geen vacuum is maximale turbo druk.
Mijn ervaring is wanneer er ergens in het vacuumssysteem iets lek is wordt de turbo niet genoeg terug geregeld en heb je een storing te hoge turbodruk. dat heb ik al diverse keren meegemaakt. De motorcomputer registreerd hier een eigenlijk een veellagere turbo druk dan die uitgerekend heeft en gaat de motor beschermen door het vermogen(brandstof opbrengst) terug te regelen of de motor valt helemaal uit
De waste gate komt bij het stilvallen van de auto niet in aktie maar de elektronica wel.
Ik ben niet zo zeker van p0235 (te lage druk) betekend dit niet wat anders ? Ik kan even niet bij de lijst.
Als we uitgaan van p0235 is te lage druk dan kun je het vacuum verhaal eigenlijk al uitsluiten. Toch zou ik zoals oldtimer zegt de swirlklep controleren. Soms breekt ook de plastic kop van de bediening er af.
PT nieker
Niek, moet je dus even corrigeren, is zo dat de turbodruk vacuum geregeld is, dwz. geen vacuum in het regelgedeelte geen turbodruk, controle is dus op toeren turbo regeling aansturen met vacuumpompje dan kun je in meting gegevens zien wat er gebeurt, verandert de turbodruk weet je zeker dat de turbo goed is. zet je nu met een t stukje de vacuummeter tussen het slangetje naar de turboregeling zul je zien dat er soms geen vacuum is en dus geen turbodruk wordt gegenereerd, vandaar dat af en toe effect.
Heb dat al een paar keer meegemaakt met een 806 met deze motor.
Bij andere garage turbo vervangen , intercooler enz enz. en uiteindelijk een membraampje van 15 euro de schuldige.
oke oke, ik was mis . De oldtimers doen het nog goed
Beste Oldtimer en PTtechnieker. Dank voor de reacties. Ik probeer het te volgen. Suggestie is dus dat de bediening van de swirlkleppen niet goed functioneerd. Ik heb daar naar gekeken. Het hendeltje klapt nog steeds om bij ongeveer 2500 toeren. Bij ongelaste motor weliswaar maar maakt dat uit?
Het vacuuum in het regelsysteem was goed volgens peu-dealer. Suggestie voor controle werking turbo is moeite waard om te proberen.
16 jaar
Hendrik dat het klepje omklapt wil niet zeggen dat hij dat altijd doet, vooral omdat het gaat om een af en toe verhaal.
Ik denk dat het misschien toch zinvol is om alle vacuumdozen van de smoorkleppen , de egrklep op het spruitstuk en de swirlklep te controleren met een vacuumpomp. daar zit meestal het probleem, is niet veelwerk maar je moet wel over een vacuumpomp met meter beschikken. Verder is het belangrijk dat alle vacuumslangen open zijn. Heb wel eens een auto gezien waarbij de turbo al vervangen maar de vacuumslang van het regelgedeelte op de turbo gewoon dicht zat.
Waar woont u ergens ,misschien kunt u eens langsrijden bij mij of bij oldtimer ?
Wat betrefd de swirklep,gisteren stond er een 607 bij ons waarvan de swirklep wel omsloeg maar waarvan het membraam toch lek was, tevens was het membraam van de egrklep op het uitlaatspruitstuk lek. Dit zorgde er voor dat er een turbo storing was en het vermogen weg viel.
Peugeotdealer heeft vacuumsysteem gecontroleerd en goed bevonden. Het vallen van de EGR klep was te horen als de vacuumklep bediend wordt. Conclusie van dealer: egr werkt goed.
Ik heb nu een nieuw membraam voor bediening van de swirlklep besteld (vacuumpotje met een bedieningsstang 036387). Ben van plan om die zelf in de bouwen maar het zit aardig diep weg. Wat is handiger van bovenaf of van onderaf sleutelen?
16 jaar
gewoon van boven af,wel eerst ruimte maken. maar je zou toch eerst gewoon eens even het slangetje eraf kunnen halen en dat afstoppen met een boutje of zoiets, die swirlklep werkt dan wel niet maar daar merk je eigenlijk weinig van.
Niet aan gedacht. Wel geprobeerd om bij het oude membraam te komen maar dat is nog niet gelukt. Na verwijderen van het luchtfilter en het de luchtslang naar de turbo blijft de EGR leiding, de vacuumpomp en nog een oliedampleiding hinderlijk in de weg zitten. Is het inderdaad de bedoeling om die te verwijderen om goed bij de boutjes van het membraam te komen?
16 jaar
Je kunt er slecht bij, maar niemand zei dat het leven gemakkelijk was.
Heb toch eerst nog suggestie van Oldtimer gevolgd. Daarvoor heb ik het luchtslangetje tussen 'vacuumreservoir' en elektroklep die diafragma van swirlkleppen bediend met een tierip afgesloten. De swirlkleppen werden daarna niet meer bediend bij toerental van ongeveer 2500. Maar bij stevig doortrappen van gaspedaal slaat motor nog steeds af. Dus lijkt me dat het diafragma niet de oorzaak kan zijn. Toch dus misschien de turbo? Ik heb morgen weer afspraak bij peugeotdealer.
16 jaar
Heb je de elektrokleppen al eens omgewisseld,(gaan ook nog wel eens stuk)
en heb je de turbo bij 2500 toeren al eens aangestuurd met een vacuumpompje.
Wij hadden eens een een motor met een verstopte catalysator die ook fouten gaf van de druksensor. Probleem was dat het zich niet altijd voordeed, en bij een fout op de druksensor ga je niet direct de catalysator controleren...
Als de catalysator verstopt zit dan maakt de turbo geen druk genoeg, en als de druk te laag is gaat ie in noodloop.
('t ging wel om een Fiat Ulysse, maar hier zit een 2.0HDI van Peugeot in.)
Bedankt weer voor de suggesties. Ik ga de mogelijkheden morgen allemaal voorleggen en vragen ze langs te lopen.
Jeroen, bedoel je hier het roetfilter? Overigens is dit een 2.2 HDI maar dat maakt misschien niet zo veel verschil.
16 jaar
Laat ze dan ook eerst eens even kijken hoeveel onderdruk er in het vacuumsysteem opgebouwd wordt. En als de elektro klepjes aangestuurd worden mogen de vacuum verliezen over de klepjes niet groot zijn. Dus vacuum voor en na de elektroklepjes meten. En kijken of de membramen van de smoorkleppen in het inlaatkanaal niet lek zijn. het zelfde geld voor de egr klep.
Vandaag is auto weer bij dealer geweest. Tot mijn verrassing was er nu geen storing turbodruk opgeslagen maar storing te hoge brandstofdruk. De gemeten brandstofdruk was ruim 450 bar hoger dan de verwachte. Volgens dealer wordt in zo'n situatie de brandstoftoevoer afgesloten en slaat de motor af. De druksensor in de brandstofrail was niet de oorzaak van deze storing. Men kon geen oorzaak achterhalen en heeft ondersteuning uit Utrecht ingeroepen. Die hadden aan het eind van de middag nog niet gereageerd.
Hele vacuumsysteem en elektrokleppen, werking turbo, swirlkleppen en UGR en druksensor is nagelopen en in orde. Reageren allemaal op de goede manier en druksensor geeft goede waarden. Ook roetfilter is getest en niet overmatig vervuild.
Toch vreemd: eerst vage onregelmatige klachten waarbij storing turbodruk wordt opgeslagen. Dan specifieke klacht waarbij de eerste keer ook turbodrukstoring werd gegeven maar nu brandstof druk. De titel van dit item lijkt achterhaald maar snappen doe ik het niet.
16 jaar
En.... wat zei de importeur ?
Vanmorgen nog gebeld: ze zijn er nog steeds niet uit. Iemand eerder hiervan gehoord en suggesties? Ik heb een print van de opgeslagen storing gezien en daarvan onthouden dat de druk 457 bar hoger was dan door ECU verwacht. Helaas geen foutcode onthouden.
16 jaar
Wij hadden ook problemen met een 2.2 hdi c5 hier was toch het slangetje van de swilklep gescheurd en viel het vacuum weg tijdens belasten van de motor. de vacuumpomp heeft een onderdruk van 0.9 bar rechtstreeks en het systheem ongeveer 0.6 bar even controleren.
ook kunnen de vanen van de turbo vast zitten.
Te hoge gemeten druk kan logischerwijs eigenlijk maar 2 oorzaken hebben, of de meting is niet goed,wat wijst op een defecte sensor of bedrading, of de druk is echt zo hoog en dat wijst op de H.D.pomp of drukregelaar of bedrading daarvan.Of de computer(ECU)moet de boel belazeren.
Als ze het niet weten zou ik beginnen met de sensor.
De druksensor in de brandstofrail was goed. De pomp is vandaag samen met verstuivers naar dieseltechniek Harderwijk. Men denkt dus kennelijk aan de het drukregelventiel in de pomp die dan kennelijk onder belasting niet goed werkt. Of niet goed wordt aangestuurd door ECU. In dat geval: welke parameters kunnen nog meer leiden tot een foute regeling? Ik zie in een lijstje ook de koelvloeistoftemperatuur staan. Kan de link niet leggen maar temperatuurmeter op instrumentenpaneel valt wel eens weg en komt zelf weer terug. Heb daar geen aandacht aan gegeven maar kan dit leiden tot te hoge brandstofdrukken?
16 jaar
Hebben ze al een keer een basis check van o.a. voeding en massa's gedaan ? Niet ergens een stuk bedrading doorgesleten ?
Vandaag de auto teruggekregen. Oorzaak was een kapotte verstuiver die te veel retour gaf aan pomp die dat niet kon verwerken. Probleem van te hoge brandstofdruk lijkt hiermee opgelost. Of het probleem van de turbodruk het gevolg was van deze storing moet nog blijken. Dank voor alle reacties.
16 jaar
Oef, matige uitleg,(van de oorzaak door de garage)retour van de verstuiver zit regelrecht op de retour naar de tank, leg dat eens uit ??
Dit was het verhaal van de garage: verstuiver niet goed, daarom teveel retour en als gevolg een pomp die 'verzuipt' en daardoor teveel druk opbouwd waarop de ecu de boel plat legt uit zelfbescherming.
Maar retour loopt dus niet via de pomp als ik het goed begrijp. Probleem is wel over. Zal de garage nog eens aan de tand voelen.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar