auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Inhouden zonder duidelijke reden

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Deze peugeot heeft motorisch altijd prima gelopen (overigens is de drukgroep bij 250.000 km wel vervangen, verder niets bijzonders). Bij 274.000 km (ca. 10.000 km te laat) een grote beurt laten uitvoeren (met nieuw oliefilter, luchtfilter, en nieuwe bougies). Beurt zonder opmerkingen. De auto reed inderdaad weer heel 'fris'.

Echter, ca. 150 km later veranderde dat volledig. Van die 150 km: een rit van 30 km. Vervolgens, op een andere dag, eerst ca. 80 km zonder problemen. Bij het volgende deel voelde ik na ca. 40 km een lichte schok. En dat werd steeds erger. Ik reed ca. 110 op de teller in de vijfde versnelling. Op een gegeven moment begon de auto echt in te houden. Gestopt, gekeken naar de motor, leek af en toe stationair wat onrustig. Verder gereden, inhouden bleef een probleem, maar wel aangekomen.

Volgende ochtend een korte rit waarbij (dus bij koude motor) het inhouden ook heel erg. ANWB langs geweest, vonden de motor goed lopen bij stilstand (starten is nooit een probleem), voelde tijdens het rijden ook het inhouden, kon geen oplossing vinden, en raadde aan naar de garage te gaan om de computer te laten uitlezen. Rijden naar de garage (een behoorlijke rit) leek hem geen probleem.

Dit was het echter wel: al vrij snel hield de auto fors in. Moeilijk de snelweg af, eerste afslag genomen en weer de ANWB gebeld. Ditmaal een andere medewerker. Hij dacht aan een vies gasklephuis, haalde er een stekker uit die te maken had met het constant houden van het stationaire toerental, zei dat mijn brandstoftank aan de lege kant was (lampje brande nog niet), reed even met de auto en dacht het opgelost te hebben met het verwijderen van de stekker.

De volgende afrit er weer af want zodra op de snelweg hield de auto weer vreselijk. Ook bij terugschakelen werd het niet beter. Wachten op de ANWB, zelfde persoon, die erg dacht aan de niet al te volle benzinetank. Bij de volgende afrit er af, er zat nog 8L in de tank, volgegooid, en vervolgens zonder problemen naar huis gereden.

De volgende dag naar de garage, ca. 30 km. Na ongeveer 20 km, op de snelweg bij 110 km/h in de vijfde versnelling begon de auto weer flink in te houden. Vervolgens gereden door terug te schakelen naar de 4e versnelling en telkens fors gas te geven en dan weer gas terug te nemen. Dan bleef de auto behoorlijk in gang.

Bij de garage is de computer uitgelezen en aan de hand daarvan is inlaatdruksensor vervangen. Ik heb bij het ophalen van de auto aangegeven dat de momenten waarop de auto inhield op de snelweg erg angstig waren en vroeg hoe zeker men was dat de oplossing gevonden was. Geen garanties maar wel behoorlijk zeker.

Het naar huis rijden ging goed. Na de rit nog even naar het lopen van de motor gekeken, ik vind het toch wat onrustig, vooral bij de uitlaat is dit goed zichtbaar.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een second opinion. Ik heb hier heel veel oorzaken gezien voor inhouden (ook i.v.m. de benzinepomp, filter, e.d.). Ik begrijp dat er op basis van deze beschrijving geen definitieve conclusie mogelijk is, maar hoe hoog wordt de kans geschat dat de juiste oplossing is gevonden? Mijn vetrouwen in de auto was altijd hoog, en ik zou het graag weer terughebben.

Geplaatst door

tdijker (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zijn de juiste bougies gemonteerd?

Erwin2907 0

15 jaar

Achteraf bekeken klopt je verhaal met een defecte duksensor. Je hebt een stukje gereden met volgas geven en dan weer loslaten.
Als de motor redelijk liep tijdens volgas (daarom deed je dit kennelijk ook) dan wijst dat op een (te) hoog signaal van de druksensor.
Betekent wel dat er veel te veel brandstof werd ingespoten als de belasting minder was, vandaar het inhouden bij 110 - 120.

Gevolgen hiervan: vervuiling van de motor en de bougies en mogelijk schade aan de katalysator.
Verder kan ook het zelflerende correctie systeem van de computer van slag zijn.

Vervuiling wordt vanzelf minder, brandt vanzelf schoon en het zelf-lerende systeem komt ook vanzelf terug op zijn normale waardes.
Katalysator-schade is hier vandaan niet te bekijken, deze kan gedeeltelijk dicht zitten. Uit zich in inhouden bij hogere (vol-gas) belasting.

oldford 0
badge

15 jaar

Bedankt voor de antwoorden. Ook vandaag deed de auto het weer prima, dus ik ga er (voorzichtig) van uit dat het probleem inderdaad is opgelost.

tdijker 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.