Mijn 406 coupe automaat geeft een blikkerig tikkend/ratelend geluid bij rijden boven de 2000 rpm. Bij lagere toeren is het geluid niet te horen. Het geluid word ook erger naarmate de motor warmer wordt. Vooral bij optrekken is dit geluid goed te horen en zeer storend. Kan de oorzaak er maar niet van vinden , wie weet wat de oorzaak hier van kan zijn? BVD
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
moet het geluid zelf horen anders kan ik helaas niks zeggen wat het kan zijn.
Zit er in jouw coupé al een EW motor? Zo ja, dan zal het het beruchte uitlaatspruitstuk wel zijn. De schotjes liggen los in het spruitstuk. Dit is te verhelpen door het spruitstuk los te halen en het kruis in de uitgang van het spruitstuk vast te lassen. Of een nieuwe kopen.
Deze motoren hebben ook nog al eens last van een resonantie rond de 2000 toeren. Als het nog niet gebeurd is..... laat bij de volgende wisseling van de disriem een volledige aluminium waterpomp plaatsen. Dus met behuizing!
Naar deze oplossing heb ik vier (!) jaar lopen zoeken.
Maar zoals eerder aangegeven... dit geldt voor de EW motoren. Is het nog een XU, dan wordt het wachten op een ander reactie.
11 jaar
Aan het spruitstuk hadden we nog niet gedacht! Dat zou zeker de oorzaak kunnen zijn idd!!! We hebben bijna alles wat het kon zijn al nagelopen maar dus nog niets gevonden. Volgens een maat van me is het een RFN motor , maar ik ga dit nog even nazoeken of dat zeker zo is. Een XU is het in ieder geval niet. We gaan binnenkort het spruitstuk even loshalen en bekijken. Laat u dan wel weten of het idd aan het spruitstuk lag! Alvast bedankt voor uw informatie.
11 jaar
EW 10j4 is een RFN. Dus waarschijnlijk het spuitstuk. Is van roestvrij staal met inwendig 4 pijpjes. Die liggen tegen elkaar aan te rammelen.
Hou ook mijn verhaal over de resonantie in de gaten. Als het probleem met het spruitstuk is opgelost, dan hoor je pas deze resonantie. Ook bij 2000 toeren.
11 jaar
Je hebt gelijk jah over dat motortype! Probleem is nu echter dat het spruitstuk niet los te maken valt. Ben bang om de bouten af te breken. En het spruitstuk moet echt een keer los want het geluid is niet om aan te horen. Het geluid word ook steeds harder hoorbaar en als de automaatbak bij hoge toeren terug schakelt is het ook al hoorbaar. Overal waar ik rijd kijkt men me na haha. Maar ik zal je verhaal over resonantie zeker wel in de gaten houden. Hoop in ieder geval dat het alleen het spruitstuk is. Maarja binnenkort weer eens proberen de boel los te krijgen.
11 jaar
Nog een vraagje! Kan ik dat kruis of pijpjes is het spruitstuk niet verwijderen en dan het spruitstuk opnieuw bevestigen? Of geeft dit weer andere problemen?
11 jaar
Nee, dat gaat niet. Dan zou je het spruitstuk open moeten zagen. Overigens is zo'n spruitstuk niet echt duur. Ik dacht 175 euro incl.
Als ik het goed heb kan je ook de uitlaat (kat) los halen en laten zakken. Dan zie je het kruis zitten. Wellicht kan je hem zo vast(laten)lassen. Haal wel de accupolen los.
11 jaar
Het probleem is opgelost! We hebben het spruitstuk los gekregen. En dit was idd het probleem. Meerdere schotjes die het kruis vormen waren ingescheurd. Er was al een keer aan gelast maar dit was erg slecht gedaan. We hebben nu het gehele kruis en de hele ronding rond het kruis vast gelast met een dunne las zodat deze niet zomaar meer losgaat. Daarna alles weer bevestigd en een testrit gemaakt. Het gerammel is nu niet meer hoorbaar. We hebben trouwens ook eens gekeken of de waterpomp van aluminium was , dit is idd zo! Nog bedankt voor al uw info , dit heeft ons zeer geholpen!
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar