close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: P0170

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Bij het terugschakelen van LPG naar benzine (ivm lege LPG tank) trad gisteren een 'storing uitlaatgas' op. Zelf uitgelezen, en er blijkt een storingscode P0170 'fuel trim malfunction bank 1' te zijn.
Ik heb naar deze code gezocht op het forum maar ben nog niet veel wijzer geworden.
De auto heeft vrij recent (ca 2500km geleden) een grote beurt gehad, dus o.a. nieuwe bougies geplaatst. Volgens de nota is er toen 5W30 olie in gedaan. Ik weet niet waarom; tot nu toe gebruikte ik altijd 5W40.
De auto rijdt verder zonder problemen, zowel op benzine als LPG. Ik krijg de P0170 storingscode niet gewist, en het motormanagementlampje blijft branden.
Hoe kan ik dit oplossen?




[b]Mededeling: PROBLEMCAR.NL vraagt iedereen die een probleem heeft voorgelegd op het forum ook de oplossing hier weer te vermelden. Degene die helpt om een probleem op te lossen hoort graag hoe het is afgelopen!!! Bij het uitblijven / veelvuldig verzuimen van enig feedback bestaat de mogelijkheid dat u een nieuwe vraag retour krijgt.... zie ook uw mailbox[/b]

Geplaatst door

kjdkraker (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De foutcode geeft aan dat het mengsel op een gegeven moment te veel af week en niet meer gecorrigeerd kon worden. De foutmelding geeft helaas niet aan of het mengsel te arm of te rijk was op dat moment.
Als het éénmalig is precies wanneer de LPG tank leeg is, hou ik het op een tijdelijk te arm mengsel.

Hoe heb je geprobeerd om de code te wissen? Met uitleesapparatuur?

oldford 0
badge

11 jaar

Ik heb de auto uitgelezen met mijn huis-tuin-en-keuken OBD II lezer. Hiermee heb ik ook geprobeerd om de code te wissen. Dat leek gelukt te zijn, maar de foutcode is direct weer aanwezig.
Moet ik naar de dealer om de storingscode echt te laten wissen?

kjdkraker 0

11 jaar

Ofwel het gebruikte tooltje doet iets niet goed, dan wel de ecu is defect.
Zeker als de motor koud is moet de foutmelding even wegblijven.
Ik denk dat je op de dealer of goed uitgeruste universeel bent aangewezen.

Welk merk/type is dat tooltje?

oldford 0
badge

11 jaar

Bedankt.

Hier een foto van mijn lezer.
[url=http://postimg.org/image/as768nl7b/][img]http://s15.postimg.org/as768nl7b/foto_1....[/img][/url]
Hij heeft de optie om een storingscode te wissen, maar als ik dat doe dan blijft de code toch in de auto aanwezig.
Ik ga de komende week wel even langs de dealer.

kjdkraker 0

11 jaar

Om de een of andere reden werkt de combinatie Peugeot en Autel niet altijd perfect.
Ik heb meer problemen gezien met dit merk scanners.
Soms krijg je ook spookcodes - alhoewel dat meestal is in combinatie met een automatische versnellingsbak.

oldford 0
badge

11 jaar

De dealer heeft hiervoor de perfecte oplossing.
de diagnose apparatuur kan ten eerste veel meer en krijgt bij elke storing direct veel meer informatie dan welk andere tool ook.
zelf een dure bosch testkast kan niet wat de diagnose apparatuur van de dealer kan.

P0170 Fuel Trim Malfunction (Bank 1)
MM6LP - Fuel injection. Fault.
kort gezegd gaat het mis met de brandstof

waarschijnlijk heeft het systeem te laat overgeschakeld naar benzine en heb je om die rede een storing gehad. ivm je toen opnieuw op contact hebt gehad kan het zijn dat de betreffende storing direct automatisch is gewist.
dus het volgende is gebeur;
- overschakelen naar benzine
- storing motor
- contact afgezet en opnieuw opgestart
- toen was alles weer goed
- bij thuis komst uitgelezen en p0170 zat er nog in

op psa p-code via google zoekt kom je op site waar veel psa codes staan.
daar wordt gesproken van een probleem met oxgen sensor. kort gezegd lambda sonde. rede is dus dat hij even te rijk/te arm liep en volledig het systeem op maximale instelling heeft gezet.
toen liep hij nog steeds te arm/te rijk met gevolg de storing.

in mijn ogen is het belangrijk om met lpg auto die rond de 200.000km komt of hoger.
dat je ook een keer je benzine systeem vaker gaat gebruiken. ivm lpg wordt gebruikt krijg je problemen met je injectoren.
keer vaker daar alleen maar op rijden is absoluut niet verkeerd.
tevens keer brandstof additief dat voor benzine motor is erin doen is ook niet verkeerd. hierdoor wordt het benzine systeem gereinigd en dan ook de motor zelf.
je moet dan wel voor langere tijd alleen op benzine rijden anders heeft het nog geen nut.



laatste dat ik nog wil zeggen, mocht je het idee hebben dat ik geen fan ben van lpg dan heb je het goed.
onder de streep zie ik geen voordeel van lpg ten op zichte van benzine
auto's met lpg systeem
zijn storing gevoeliger.
qua aanschaf en onderhoud aan systeem ben je bijna even veel kwijt dan het voordeel ten opzichte van benzine aan de tank
van de 10 auto's zullen een kleine aantal geluk hebben. waar het wel degelijk voordeel bij heeft.
auto is gemaakt om op 1 brandstof te rijden en niet op 2. en belangrijkste op gas moet je koken.

Ik heb zelf met een andere OBD scan tool wel de foutcode kunnen wissen zodat het motormanagementlampje nu weer uit is :-)



[b]Mededeling: PROBLEMCAR.NL vraagt iedereen die een probleem heeft voorgelegd op het forum ook de oplossing hier weer te vermelden. Degene die helpt om een probleem op te lossen hoort graag hoe het is afgelopen!!! Bij het uitblijven / veelvuldig verzuimen van enig feedback bestaat de mogelijkheid dat u een nieuwe vraag retour krijgt.... zie ook uw mailbox[/b]

kjdkraker 0

11 jaar

Dat de koorts zakt na een asperine betekent nog niet dat je beter bent.

Erwin2907 0

11 jaar

Jongens,niet te hard oordelen.
Wat Werner al schrijft is dat je regelmatig op benzine de boel schoon moet rijden,1 keer per maand.
Gooi er 25 liter V/power in,twee flesjes wynn´s of iets dergelijks,daar knapt tie goed van op.
Als je deze storing alleen op benzine hebt.niet te druk om maken,op lpg loopt tie goed.
Peugeot´s van die bouwjaren hebben een abonnenment op P0170 of P0171,ook als ze alleen op benzine draaien.
Het zijn storingen waar je volledig op leeg kunt lopen zonder het adequaat op te lossen of er moet echt iets stuk zijn.
Voor de rest doet dit model het nog echt goed op lpg,heb zelf een 405 gehad,reed ook perfect op lpg.

primera p11 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.