Voor het vervangen van de distributieriem moet op enig moment (o.a. voor het losdraaien van de bout van de krukaspoelie) het vliegwiel geblokkeerd worden. Maar waar? Ik kan zo gauw niet vinden waar ik dat vliegwiel kan blokkeren. Bij de oude motor XU7 zat een metalen plaatje met 3 bouten vast. Na het verwijderen daarvan kon je zo bij het vliegwiel komen. Maar deze motor (EW7) heeft dat metalen afdekplaatje niet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rechtstreeks blokkeren gaat niet. Volgens Haynes moet je de 4e versnelling inleggen en de handrem erop !
heb je een losse poelie met 4 m8 boutjes, of een poelie met 1 centrale bout?
Gat ik koppelingshuis boren van +/- 10 mm
Zit er achter de startmotor niet een gat in het koppelingshuis waar een blokkeerpen in kan of hebben we het dan over een andere type motor?
Dit is een vraagje voor de profs denk ik
17 jaar
Hmm, 4e versnelling en de handrem? Dan moet de wagen zeker op de wielen staan of de met een schroevendraaier de remschijf blokkeren. Zou het kunnen gaan proberen, maar mijn AutoData CD geeft aan dat er een blokkeergereedschap is:
[url=http://imageshack.us][img]http://img412.imageshack.us/img412/7250/...[/img][/url]
Links onder nummer 4
Harry, dit is mijn krukaspoelie:
[url=http://img65.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img65.imageshack.us/img65/9113/kr...[/img][/url]
Zo te zien heb ik dus 4 boutjes en een centrale bout.
En ik ga nergens gaten in boren. Lijkt me wat vreemd dat je in het koppelingshuis moet gaan boren om de distributieriem te vervangen.
17 jaar
Zoiets zal het inderdaad moeten zijn Richard. Aangezien het geen dikke bouten zijn op de poelie zal de kracht erop niet zo groot zijn en zal het geen probleem zijn. De dikke bout is voor de poelie van de distributie. Hiervoor is speciaal gereedschap nodig, maar die hoef niet los.
Voor een automaat staat zelfs beschreven dat de startmotor er uit moet en dat het tandwiel geblokkeerd moet worden, maar goed Haynes kan er ook naast zitten en het kan natuurlijk ook slimmer.
als je een poelie hebt met 4 boutjes, hoeft de centrale bout in principe niet los, en hoef je de krukas dus niet te blokkeren. er zit dan een uitsparing in de flens waar je gewoon een 8mm boor in kunt zetten.(als ie op tijd staat op ong 11u.)
Richard ken je dit topic ? http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Wellicht slim om de waterpomp ook even kritisch te bekijken en evt. te vervangen.
Pieter, ik kende het topic niet. Zojuist even doorgelezen en ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik niet snap dat mensen niet meteen de pomp vervangen als de zooi toch open licht. De extra werkzaamheden zijn enkel de koelvloeistof aftappen en een paar boutjes meer los en vast draaien. Ik heb dus naast een distributieriem ook een nieuwe spanrol, looprol en [u]waterpomp[/u] klaarliggen.
In ieder geval bedankt voor de waarschuwing.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar