Peugeot 406: Airco & koelvinnen probleem: stop lampje knippert

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: HDI 110pk

Beste lezer,

Net als vele anderen op deze site heb ik sindskort problemen met mijn airco / climate control. Nadat de auto een paar dagen stil stond viel me op dat het stop lampje ging knipperen. Na wat onderzoek bleek het lampje alleen te gaan knipperen als de airco ingeschakeld werd. Als het stop lampje heeft gebrand wordt er warme lucht de auto ingeblowt. Ook als de airco uit wordt gezet. Als de airco niet aan heeft gestaan gewoon de buitenlucht. De airco koelt uiteraard niet meer.

De Peugeot dealer (Ridderkerk, DAVO) heeft er een aircoman naar laten kijken. Die denkt dat de compressor stuk is en dat mogelijk de compressor de BSI heeft opgeblazen. Geraamde kosten 1800 euro. Ik twijfel aan een kapotte airco / compressor omdat het stop lampje brand en de koelvinnen niet draaien.

Na wat onderzoek op deze site viel me op dat de koelvinnen in de lage stand moeten draaien als de airco ingeschakeld wordt. Dit gebeurt niet. Ik heb naar de 3 groene cartier relais gekeken tussen de koelvinnen achter de gril en bij het onderste relais viel me op dat de massadraad door was door corrodatie. Deze draad heb ik vervangen en opnieuw op het relais gezet. Toen ik nu de airco inschakelde gingen de koelvinnen even draaien, 3 seconden later klapte zekering 21 eruit (10 ampere) die de pressostaat, compressor, bediening airco, hoge stand koelvinnen etc zekert. Nieuwe zekering erin, na 3 seconden zekering eruit en geen draaiende koelvinnen.

Ik heb de tempratuur van de auto op laten lopen tot boven de 90 graden, de thermostaat gaat open iets boven de 80, dan valt de temp terug om op te lopen tot 90, dan gaat het stop lampje branden en gaan de koelvinnen niet draaien. Dit trouwens allemaal met het onderste relais eruit omdat met relais steeds de airco bijkomt en dan de zekering eruit klapt.

vragen:
- Heeft iemand een idee over wat ervoor zorgt dat de zekering eruit klapt als de airco bijkomt?
- Iemand sowieso een mogelijke oplossing anders dan BSI en compressor vervangen?
- als ik zelf wil gaan meten en onderzoeken heb ik een schema of handboek nodig, zijn deze in engels of nl te krijgen en waar (soms zie je op marktplaats werkplaats cd-roms voorbijkomen bijvoorbeeld)
- weet iemand een goede dealer / garage in Rotterdam e.o. met goede ervaringen.

Ik hoor het graag!!

Daan van Vliet

Daan_406

Geplaatst door Daan_406 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

peutje406 (0), 16 jaar geleden

Heeft waarschijnlijk te maken met twee weerstandjes die zich ergens bij de riadiator bevinden. Heb jij ook de melding op het display "engine temperature to high"?

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

je kan de weerstand van de aircocompessor meten of dit goed is
de koelvinnen kunnen met de testapparatuur gecontroleert worden op de juiste werking ook of er storingen staan in de computers die hiermede in verband staan
de koelvinnen worden door de m.m.computer aangestuurd
dat de bsi wordt gesloopt door een defecte aircocompressor lijkt me onwaarschijnlijk
dat de zekering er constant uitvliegt betekent dat ergens een te grote stroom doorheen gaat en daar moet je eerst naar gaan zoeken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum