Peugeot 406: Motor management lampje brand, " UITLAATGAS STORING "

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 1749cc

Sinds vanochtend brand dit lampje. Met melding op BC uitlaatgas storing.
De dealer heeft nog geen tijd om de computer uittelezen....

Kan het zijn dat het met de lambda sonde te maken heeft? Of is het heel goed iets anders?


Auto rijdt goed op benzine, op LPG soms beetje inhouden (niet meer als anders).

Graag uw bevindingen.

Bedankt!

bart 406

Geplaatst door bart 406 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

30 Reacties

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Kan lambasonde zijn maar kan ook nog allerlei andere dingen zijn, eerst eens uitlezen. Heb je op benzine ook deze storing ?

bart 406 (0), 16 jaar geleden

Ja op benzine zelfde storing.
Maar er is niks merkbaar tijdens rijden. Rijdt dus goed.

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Uit laten lezen wat de storing is, zo is er niets over te zeggen.

bart 406 (0), 16 jaar geleden

Ik heb zelf dus een uitlees apparaat besteld (de U480 in amerika ca. €42,- incl. verzenden) mede omdat de peugeot garage geen tijd had....en omdat het uitlezen alleen al 50,- kost. Maar goed dan weet je precies wat er aan de hand is.

Met dit apparaat komt de code "P0400" volgens automaster-base : "Uitlaatgasrecirculatiestroom"

Wie kan mij vertellen wat ik hier zelf aan kan doen.

*********
*EDIT*
Na zoeken op problemcar kwam ik veel de EGR tegen.
Heb ff gauw gekeken onder de kap maar hoe kan ik deze verwijderen om schoon te maken?
Iemand die het weet?
Of zal ik alleen het stekkertje loshalen, maar dat is ivm LPG niet verstandig ivm (nog) hogere temperaturen?
**********


Hoor graag van u!

gr
Bart

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Waarschijnlijk een fout in de EGR klep of de pakkingen hiervan. Storing heeft niets met Lambdasondes te maken. Zit rechts achter de connector van de bobine.

Zelf kun je hier natuurlijk vanalles aan doen, afhankelijk van hoe handig je er mee bent..

bart 406 (0), 16 jaar geleden

[quote=pieterp9094]Waarschijnlijk een fout in de EGR klep of de pakkingen hiervan. Storing heeft niets met Lambdasondes te maken. Zit rechts achter de connector van de bobine.

Zelf kun je hier natuurlijk vanalles aan doen, afhankelijk van hoe handig je er mee bent..[/quote]
Okee bedankt, maar heb jij of iemand tips cq weet hoe je die kan los nemen?
Ben redelijk handig, geen super ster in monteurswerk maar kom redelijk ver.

Of een website met foto's, in het Haynes boek staat namelijk ook niks.

gr
Bart

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

In de haynes staat de EGR wel aangegeven, even zoeken. Volgens mij twee boutjes waarmee die los kan.

bart 406 (0), 16 jaar geleden

Staat er wel in maar alleen voor diesels.
Maar idd het zijn2 boutjes, los gehad en schoon gemaakt/in gespoten met remmenreiniger.

Hoe kan ik het goed schoonmaken, kan het uit elkaar?
Want de melding blijft, ik kan hem ook niet wissen.

Of kan ik hem testen door er spanning op te zetten?

bart 406 (0), 16 jaar geleden

Ik heb er spanning op gezet (op A en E, en klik zoals beschreven op masterbase.nl)
Tussen D op de stekker en de minpool 4,95V. Lijkt me goed gezien het 5V moet zijn (is gemeten met een 5 euro multimetertje van de Aldi.)

En hij houdt ook een beetje in bij lage snelheden (beetje schokkerig), zowel op gas als benzine. Op de snelweg geen last.

Iemand nog andere ideeen wat ik kan nakijken testen?

LMM (lucht massa meter?) zie ik ook weleens voorbij komen via de zoekfunctie op code P0400.
Kan dat ook nog?

Hoor graag, wordt een beetje wanhopig......

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Luchtmassameter zit niet op deze motor. Wel de mapsensor, die zit op je spruitstuk, net onder het gasklephuis.

bart 406 (0), 16 jaar geleden

Ben ik weer,

De spanning van de mapsensor stekker op 1 en massa is ruim 10V, en op 3 en massa is 4,95V.

MAP sensor eraf gehad en is vies van binnen, hoe kan ik die schoonmaken? Of is een nieuwe niet zo duur?

Iemand nog ideeen, want de storing blijft!...........balen........

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Ik heb een storing uitlaatgas systeem gehad, toen bleek de AG SGI verdamper kapot te zijn. Je zou het er niet snel zoeken...

bart 406 (0), 16 jaar geleden

[quote=Erwin2907]Ik heb een storing uitlaatgas systeem gehad, toen bleek de AG SGI verdamper kapot te zijn. Je zou het er niet snel zoeken...[/quote]
IDD, maar deed hij het toen nog wel op gas? Bij mij wel namelijk.

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

De storing moet in ieder geval gereset worden als deze permanent is. Waarschijnlijk dat jouw diag apparaat dat niet kan. Dan blijft de storing aanwezig. Verdamper kan het probleem veroorzaken maar dan doet die dat meestal bij het lopen op gas en zal het op benzine wel goed gaan. De P0400 code geeft je wel een richting waarin je moet zoeken, echter er zijn meerdere mogelijkheden. De mapsensor zal toch wel weer redelijk duur zijn. Schoonmaken (voorzichtig) kun je als eerst natuurlijk eens proberen. Heb je trouwens frisse benzine in de tank ?

bart 406 (0), 16 jaar geleden

Redelijk frisse benzine, als tank bijna leeg is gooi ik er ca. 15 ltr in, is nu 1,5 mnd geleden. Ik tank dan Shell V power.

Heeft het nut om de accu los te gooien om zo misschien iets te resetten?

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Je kunt de accu nog proberen, maar als na het starten de storing er direct weer is (gaat het lampje aan als die alleen op contact staat) dan zit die permanent in het geheugen en heeft het losgooien van de accu waarschijnlijk geen zin.

bart 406 (0), 16 jaar geleden

Ik zag ook via de zoekfunctie (bij andere merken ook) dat een lage oliestand een veroorzaker kon zijn.
De stand was wel laag, net boven het min, heb heb bij gevuld en na 5 minuten zakken en starten was/is de storing WEG!!

Rara, heb net 45 min wisselend snelweg/bebouwde kom gas en benzine gereden en storing blijft weg.

Wel is het zowel op benzine als gas op 50-60km/h dat hij inhoud?
Misschien een vieze injector??

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

W.b.t. het inhouden zou ik even de bougies controleren of die nog goed zijn.

bart 406 (0), 16 jaar geleden

Hoi, bougies zijn netjes.

MAAR, na 250 km rijden ging ineens het MM lampje weer branden met storing uitlaatgas...........

Ik heb ca. 150 km terug de olie+filter verwisseld. Olie pijl was dit keer keurig op max?

iemand nog suggesties?

sgm (0), 16 jaar geleden

Welke olie heb je erin gedaan?

bart 406 (0), 16 jaar geleden

10w40 castrol magnetic.

Ik heb dus met die nieuwe olie goed gereden zonder storing.

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Volgens mij heb je een EW7 motor, daar kun je beter 5w40 volsynt. in doen. Dit ivm de klepstoters. Dat heeft verder volgens mij niets met je storing te maken.

bart 406 (0), 16 jaar geleden

okee, zal dat van de olie volgende keer doen, bedankt voor de tip.

Verder ben ik bij een garage geweest en die heeft de computer uitgelezen en gewist.

Ze dachten adh van de storing P0400 dat het idd een vervuilde/defecte EGR was, maar die is schoonegemaakt en getest.

Dus voorlopig maar weer rijden.

wooley (0), 16 jaar geleden

P0400 Exhaust Gas Recirculation Flow Malfunction

misschien uitlaat verstopt?

succes

bart 406 (0), 16 jaar geleden

Nou, de storing blijft komen en gaan. Elke ca. 30-40 starts dan gaat hij uit, en na weer 30-40 starts weer aan.
Merk niks bijzonders tijdens rijden.
Ik zal nog eens de EGR schoonmaken.

gr
Bart

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Laat de storing eens wissen ga een paar dagen op benzine rijden.
Komt de storing dan weer, dan zoeken in het benzine gedeelte.
Komt tie niet, dan op gas gaan rijden en kijken of tie weer verschijnt.
Zo ja,dan zit het in de gasinstallatie.

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoe is het met de mapsensor, is die al vervangen of schoongemaakt ? Maak hem anders eens schoon en bekijk het dan nog eens. Na het schoonmaken even de storing laten wissen.

bart 406 (0), 16 jaar geleden

hoi Pieter,

Die is schoongemaakt maar gaf geen ander resultaat.

Bedankt
Bart

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

Een uitlaatgas storing geeft aan dat er iets mis is met de uitlaatgassen. Zo kan er bijvoorbeeld onverbrande benzine inzitten en/of een te hoog co gehalte. In ieder geval worden er waardes gemeten die niet normaal zijn.

Je geeft aan dat de wagen soms inhoudt. Dit kan er op duiden dat de verbranding in één (of meerdere) cilinder(s) niet goed gaat omdat er bijvoorbeeld geen ontsteking is (rotte bougie/bobine) de brandstof wordt dan direct onverbrandt de uitlaat ingeblazen en dat kan een uitlaatgasstoring geven.

Ook kan het zijn dat je kleppen blijven "hangen". Dit is iets wat veel gebeurt bij de 2.0 L motor als er te dikke olie in gegaan is. De klep sluit de verbrandingskamer dan niet goed af waardoor de druk in de cilinder tijdens de arbeidsslag direct via de klep verdwijnt in de uitlaat. (incl. onverbrande brandstof)

Als er te veel benzine wordt ingespoten dan zal de verbranding onvolledig zijn en dan krijg je ook verkeerde uitlaatgassen. Als de temperatuursensor van de motor bijvoorbeeld kapot is dan kan het zijn dat de computer automatisch meer brandstof inspuit omdat de computer denkt dat de motor nog koud is. (zelfde functie als een choke op oude wagens) Als de motor in werkelijkheid al lang warm is dan wordt er dus constant teveel benzine ingespoten. Dergelijke problemen kan je ook krijgen als je inlaatdruksensor (MAP sensor) niet goed werkt of vuil is.

Ik zou bij de simpele dingen beginnen, controleer het luchtfilter, controleer de staat van de bougies, zorg dat de goede olie er in zit en genoeg, enz. Simpel gezegd eigenlijk alles wat bij een grote beurt gedaan wordt. Je kan dan al meteen een aantal oorzaken uitsluiten en kom je bijvoorbeeld één sterk vervuilde bougie tegen dan heb je meteen de cilinder die de boosdoener is, je kan dan inzoemen op die cilinder.

Daarna kan je de sensors gaan onderzoeken. Sluit je OBD reader aan en kijk eens wat de motortemperatuur doet als je hem start, kijk of de inlaatdruk verandert onder verschillende omstandigheden. Waarschijnlijk is er ook wel ergens een signaal van de lambdasensor te vinden. Kijk of de waardes die de sensors registreren logisch te verklaren zijn, zo niet dan heb je waarschijnlijk een rotte sensor te pakken.

Het is waarschijnlijk wel even zoeken want er zijn tal van oorzaken aan te wijzen die dit kunnen veroorzaken. Als je via de bovengenoemde controles een aantal zaken kan uitsluiten dan kom je vanzelf bij het probleem.

2062001 (0), 16 jaar geleden

Ik heb precies hetzelfde met mn 2.0 liter diesel.

Anwb zei dat het de EGR klep is, dus morgen naar de Peugeot dealer dan maar.

Blijf er niet te lang mee doorrijden, mijne doet niets meer nu en de motor slaat gewoon uit midden op de snelweg, in 2 uur tijd 5 keer gebeurt, alle lampjes branden, motorlapmje, acculampje en mn handremlampje. Mijne geeft ook inene gas bij, weet niet of dat bij jou ook zo is?


Motor doet dan niets meer en geeft aan: Storing uitlaatgas.

De garage had het over de EGR-klep, en de ANWB nu dus ook. Te weinig druk in het brandstofsysteem waardoor je computer alles slecht gaat regelen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum