Goedendag,
peugeot 206
19
Het probleem:
Het laatste jaar gaat om de zoveeltijd het waarschuwingslampje 'zelfdiagnose motor' branden. Als deze gaat branden dan gaat de auto erg slecht rijden. Hij gaat schokken en trillen, trekt slecht op en gaat minder hard.
Als je de motor af zet en even later weer start dan is het vaak weer normaal en rijdt hij weer normaal.
Nu is de auto eerder naar de garage gebracht om de computer uit te lezen, conclusie: bobineblok en bougies moet vervangen worden.
Dit is toen gebeurd.
3 weken later gebeurd er weer hetzelfde, lampje gaat branden en weer problemen.
Dus naar de garage om uit te lezen, conclusie: bobineblok moet vervangen worden.
Toen zijden wij: is 1 maand geleden ook al vervangen! waren zij vergeten maarja er was wel een garantie mogelijkheid.
Wat ik me nu afvraag: waarom gebeurd dit steeds, dit moet toch een andere oorzaak hebben zoals een te hoge ontstekingsspanning op de bobinespoel bijvoorbeeld?
Wie weet raad? het bobineblok koste rond de 300 euro de vorige keer (inclusief erin zetten)
bvd
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je ook de exacte foutcode nog die is uitgelezen? Liefst compleet met nummer.
Bobine's gaan inderdaad wel eens kapot, maar binnen 1 maand is wel erg gauw.
Is de nieuwe bobine wel origineel en geen imitatie? Staat er een merk op?
Uit je beschrijving maak ik op dat de auto een misfire constateert. Daarop wordt een injector uitgeschakeld.
Na uit zetten en opnieuw starten werkt die injector weer mee.
Dat kan een probleem met een injector zijn (loopt water in het stekkertje) of een mengsel probleem.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren of geblokkeerd zijn e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Ik ga dit straks vragen aan de garage, ik neem aan dat ze geen immitatie hebben gebruikt. Dan zal ik ook meteen de foutcode vragen.
Ik begrijp je verhaal, maar waarom werkt de injector weer mee als hij opnieuw wordt gestart?
en een missfire kan toch even goed zijn door een niet vonkende bougie? (aangezien ze in de computer uitlezen dat het de bobine is)
die slangen kan ik doen, en heeft het nog zin om filters te vervangen? benzine en luchtfilter?
en over de niet-gasdichte uitlaat? hoe zou dat dit probleem kunnen veroorzaken?
dank voor uw reactie en hulp
14 jaar
Na een misfire met cylinderherkenning (computer weet dan welke cylinder) wordt de injector uitgeschakeld om de dure katalysator te beschermen.
Dat is een doelbewuste software actie. Na uitzetten en opnieuw starten neemt de computer aan dat de cylinder weer mee doet.
Misfire kan van alles zijn, vanaf een defecte bougie/bobine, valse lucht, injector fout, een brandstofdruk of zelfs een mechanisch probleem.
Valse lucht in de uitlaat verstoord het signaal van de lambdasonde en dan krijg je ook een verkeerd mengsel.
Als (grote ALS) de foutcode de bobine betreft dan heb je het over een probleem met de bobine, bedrading of de computer zelf, niet de bougie.
Als de foutcode een Misfire betreft (ander nummer en andere omschrijving) geldt bovenstaande.
Benzinefilter vervangen kan nut hebben, zo wie zo als deze ouder is dan 60000 kilometer of als de tank onlangs (vrijwel) leeg is gereden.
Vraag eens aan de garage om met EOBD uit te lezen en dan in live data de "Long Term Fuel Trim" opvragen.
Als je die waarde plaatst kunnen we zien of er wel of niet een probleem met het mengsel is en of dat dan te rijk is of te arm.
bobine blok is waarschojnlijk niet de boosdoener,ik denk eerder een injector.
gr john
Net weer langs de garage geweest.
Ze zeiden dat het uitlezen van de computer alleen een vage richting aangeeft waar of wat het probleem kan zijn.
Dat kan dus van bobine tot aan injector vervuiling zijn met dezelfde foutmelding... Verder wilde hij ook niet echt uitgebreid vertellen.
Wat de man zegt is dat het zelfdiagnose lampje gaat branden ALS GEVOLG van een storing ergens in de motor. zoals jij zegt.
Wat ik echter niet snap, als je de motor uitzet, dan is hij alles weer vergeten en is het probleem weer opgelost? dus hij maakt 1 missfire en dan gaat hij meteen in de nood stand zegmaar.
wat ik ook niet begrijp: het mengsel ontbrand op het moment dat de bougie vonkt en de kleppen dicht zijn. Dus de vonk bepaald het, hoe kan een missfire dan komen door een mengselfout als de vonk wel op het goede moment is?
Ze hebben nu het complete brandstof systeem doorgespoeld met reinigingsvloeistof en ze zeggen dat het probleem nu opgelost moet zijn.
14 jaar
Mengsel in de cylinder moet wel willen verbranden. Als het te arm is (te veel lucht of te weinig benzine) kun je het niet ontsteken.
Het zelfde geldt als het mengsel veel en veel te rijk is. Dan wil het gewoon niet meer branden.
Weer meewerken van de cylinder na opnieuw starten is een keuze die de fabrikant maakt.
Of je het daar mee eens bent of niet, zo werkt het nu eenmaal.
Hebben ze uitgelezen met EOBD? Want dat bewijst of er een probleem is met het mengsel ja of nee.
Hebben ze een 4-gas meting gedaan?
Zo nee, dan zou ik maar eens een ander gaan zoeken, die het probleem wel wil op lossen.
Want dat zijn de metingen die de vage richting die de computer aan geeft kunnen inperken en gaan wijzen in de richting waar je moet zoeken.
Als het probleem nu terug keert zal ik je laatste post zeker in acht nemen. Nu wacht ik maar of het terug keert.. misschien (hopelijk) is het opgelost.
Dat benzine filter kan ik zelf wel vervangen, en het luchtfilter element ; hoeveel jaar of km gaat die mee?
dank voor de hulp
14 jaar
Luchtfilter moet je iedere grote beurt vervangen. Afhankelijk van de instrukties van de fabrikant tussen de 20 en 40 duizend.
Heb je een instruktieboekje? Wat is de motorcode? Staat op positie 6 t/m 8 van het chassinummer (kentekenbewijs of achter de voorruit).
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar