Sinds enige tijd heb ik last van enorm gebonk (harde klappen waardoor de hele auto schudt) in de aandrijving bij het optrekken. Het lijkt wel of de hele voor-as dan los hangt. Zolang je héééél voorzichtig optrekt en voorkomt dat de koppeling niet kan slippen merk je vrijwel niets. Maar vooral in de 1e versnelling is het niet altijd te vermijden. Zeker niet als je zonder nadenken wat sneller optrekt. Ben in 3 garages geweest (o.a.Peugeot). In alle proefrit-gevallen wordt eerst gezegd "dit komt door slippende voorwielen", maar even later geven ze toch toe dat er wel degelijk iets anders aan de hand is. Nu zegt de één het is de koppeling, en de ander veegt dat dan weer van tafel. Tijdens het rijden zelf merk je verder niets. Geen slippende koppeling of gebonk of wat dan ook. Alleen bij optrekken schrik ik me af en toe wezenloos en neem dan gas terug waarbij het bonken verdwijnt. De auto heeft pas 28.000 km (!) gereden, De eerste signalen -in nog zeer lichte vorm- begonnen een half jaartje terug. Nu wil de ene garage de koppeling demonteren, maar de ander weerlegt dat dan weer. Kent iemand dit probleem? En waar zou men dan het eerst naar moeten kijken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik neem aan dat er in ieder geval gezocht is naar speling op, en/of loszittende onderdelen van het voortrein incl. motorsteunen. Als daar niets aan ontdekt is, dan kan de koppeling de oorzaak zijn. Kan zijn dat de verende/dempende werking van het hart van de koppelingsplaat defect is?
Het verhaal over slippende voorwielen is maar vreemd!? Hoor je de voorwielen dan ook slippen?
2 man na elkaar zeiden eerst dat de wielen slippen maar kwamen daar even later op terug. Je hoort ook absoluut geen banden slipgeluid. Ook niet bij droog wegdek. Wel gebonk waarbij de hele auto schudt. De auto is op de brug geweest maar daar kon de peugeot dealer niets vaststellen. Alles zit vast en zonder speling. Het probleem is nu dat 1 garage de koppeling wil gaan demonteren omdat daar de oorzaak ligt, maar ´n andere zegt dat het daar absoluut niet in zit. Een ander zei weer "het zijn je banden". Wat dus ook weer wordt tegengesproken. Mijn angst is nu onnodige kosten te maken als het inderdaad niet aan de koppeling ligt. Ik laat je graag weten Hans hoe het afloopt, maar weet nog steeds niet of ik tóch naar de koppeling moet laten kijken of niet Of het moet zijn dat die kosten meevallen mocht het daar niet in zitten............
9 jaar
Het "bonken" van de banden komt wel voor bij bijv. de 206 uitvoering quicksilver (bredere banden), maar dan alleen bij maximale stuuruitslag naar links of rechts. Dit ontstaat doordat deze banden in die max stand als het ware gaan wringen over het wegdek en dat veroorzaakt een bonkend geluid. Het vreemde aan het hele verhaal blijf ik vinden dat met name een dealer de oorzaak niet kan lokaliseren! Wat je zou kunnen doen: je laat het onderzoek aan de dealer over. Op het moment dat ze daar tot de conclusie komen dat het bijv. toch de koppeling is, en het zou er na reparatie (uiteraard dan ook bij die dealer uitgevoerd) niet mee opgelost zijn, dan hebben zij een verkeerde diagnose gesteld en lijkt het mij redelijk dat er een regeling wordt getroffen.....althans, dat zou bij ons in ieder geval gebeuren.
Het is ook afhankelijk van het merk band dat er gemonteerd is. Bij de betere bandenmerken is het vrijwel uitgesloten dat je dit soort effecten krijgt. Zeker niet met dit soort relatief geringe motorvermogens. Bij goedkope budgetbanden ligt dat toch anders en zou het me niets verbazen als het wel in de banden zit.
Ervan uitgaande dat er banden van een a-merk gemonteerd zijn, vrees ik toch dat het in de koppeling zit.
9 jaar
het woord slippen is nooit genoemd, er wordt geopperd dat het probleem wordt veroorzaakt door het verspringen van de band op het wegdek, dit is heel wat anders dan slippen.(denk te weten over welke 206 het hier gaat) laat anders de voor en achterwielen eens wisselen om te kijken of er varandering optreedt. in de koppeling hoef je het naar mijn mening niet te zoeken.
Ohw, ohw Harry. Ik heb je nu toch niet in de problemen gebracht met m'n verhaaltje?
dan hebben zij een verkeerde diagnose gesteld en lijkt het mij redelijk dat er een regeling wordt getroffen.....althans, dat zou bij ons in ieder geval gebeuren.
nee hoor, geen punt, maar als het idd over dezelfde auto auto gaat voel ik niks aan de koppeling, en is er aan de aandrijving/ophanging in eerste instantie ook niks te zien of voelen. ik moet ook toegeven dat ik in eerste instantie van mening was dat het niet aan de banden lag, maar gezien het feit dat er verder niks te zien is denk ik toch dat je daar moet beginnen. het zou hier overigens om een 206+ gaan.
Gezien opgeven bouwjaar idd 206+. Zou het niet kunnen dat er iets met de tangentiaal veren in het hart van de koppelingsplaat aan de hand is? Is op afstand natuurlijk lastig te beoordelen.
De banden zijn Continental en nog tussen 3,5 en 5mm. Type 206+ Sportium. Bij volledige stuuruitslag voel en hoor je inderdaad ook een soort gebonk, maar dat is duidelijk anders dan het genoemde probleem. Lijkt wat meer op dwars slippenden banden. Het echte probleem gebeurt bij gewoon rechtuit optrekken. Mijn plan is inderdaad de voor en achterwielen maar eens om te wisselen en kijken wat er dan gebeurt. Alhoewel, het bonken is dermate ernstig dat je je bijna niet kunt voorstellen dat dit de oplossing is. Maar goed....proberen kost niks.
9 jaar
Heb zojuist de wielen omgewisseld van voor naar achter. HET PROBLEEM IS O P G E L O S T!! Niks koppeling opentrekken dus! Harry jij zat op het goede spoor. Wanneer ik nu (bewust veel te) hard optrek wil hij in 1 nog enigszins bonkend doorslaan, maar in 2 al helemaal niet meer. Wat voor mij wel vreemd blijft is dat het zo´n enorm verschil maakt. De voorbanden waren namelijk ca. 3,5 mm en achter 5,5. Scheelt dus ook weer niet zo heel erg veel. Alle 4 zijn Continental Contact 2. Bij deze bedank ik jullie hartelijk voor het meedenken!!
9 jaar
[quote=ouback]Sinds enige tijd heb ik last van enorm gebonk (harde klappen waardoor de hele auto schudt) in de aandrijving bij het optrekken. Het lijkt wel of de hele voor-as dan los hangt. Zolang je héééél voorzichtig optrekt en voorkomt dat de koppeling niet kan slippen merk je vrijwel niets. Maar vooral in de 1e versnelling is het niet altijd te vermijden. Zeker niet als je zonder nadenken wat sneller optrekt. Ben in 3 garages geweest (o.a.Peugeot). In alle proefrit-gevallen wordt eerst gezegd "dit komt door slippende voorwielen", maar even later geven ze toch toe dat er wel degelijk iets anders aan de hand is. Nu zegt de één het is de koppeling, en de ander veegt dat dan weer van tafel. Tijdens het rijden zelf merk je verder niets. Geen slippende koppeling of gebonk of wat dan ook. Alleen bij optrekken schrik ik me af en toe wezenloos en neem dan gas terug waarbij het bonken verdwijnt. De auto heeft pas 28.000 km (!) gereden, De eerste signalen -in nog zeer lichte vorm- begonnen en half jaartje terug. Nu wil de ene garage de koppeling demonteren, maar de ander weerlegt dat dan weer. Kent iemand dit probleem? En waar zou men dan het eerst naar moeten kijken?[/quote]
dit gebonk kan van een half los gescheurde motorsteun zijn kontroleer deze voordat je iets anders doet dit kan eenvoudig met een hele grote schroevendraaier tussen de carosserie en steun terzetten en de steun iets oplichten zodat je de vulkaniesatie en het rubber gedeelte kunt controleren in sommige gevallen kan het ook een kappotte aandrijfas zijn controleer deze op veel speling of rijmet de auto en stuur in de uiterste stand links om of rechts om je mag geen raar knikkerend geluid horen doe dit op een rustige en leeg parkeerterein succes jan
Het ziet er naar uit dat ik -helaas- tóch wat te vroeg gejuicht heb Na 2 dagen bandenwissel nauwelijks iets te merken zit het probleem er toch weer in. Zij het in wat mindere mate, dwz nauwelijks in 2, maar wel weer in 1 zodra je maar iets sneller (maar toch absoluut redelijk normaal) optrekt. Of het moet zijn omdat het vanmorgen weer ´n stuk kouder is, dat dit er mee te maken zou hebben. Hoe dan ook....ik heb dit in alle vorige auto´s nog nooit meegemaakt. Terwijl daar vóorwielaandrijvers met véééél sterkere motor biij zaten. Overigens zit dat door Jan omschreven "knikkerend geluid" er duidelijk in. Het lijkt dan wel of alle wielbouten loszitten! Zowel uiterst links als rechts. En al helemaal bij omhoog draaien in een parkeergarage.
9 jaar
Controleer de homokineten maar eens , ik denk dat deze vast lopen.
Beste peter dit knikkerende geluid komt uit de aandrijfassen ,kijk op de onderdelen lijn of dat je 2 aandruifassen kunt vinden waarschijnlijk heeft Bart Ebben in malden wel 2 aandrijf assen voor jouw je hebt hier garantie op dit is echter allen voor de assen niet op arbeidsloon ook kun je demontage bedrijf De Vos in benedenleeuwen proberen beide zijn gespecialiseerd in Peugeot en citroen wel je motorcode of versnbak kode vinden i.v.m. de juiste assen telefoon nr malden 024-3570310 en telefoon nr in benedenleeuwen is0487-592415 Succes jan.
Het lijkt er op dat het nu is opgelost. Achterwielen naar voren ging 2 dagen goed, maar daarna het voorwiel bonkprobleem in zowel 1 als 2 tóch weer terug. Onlangs heb ik de bandenspanning teruggebracht van ca. 2,5 naar 2,2 bar (=voorschrift vlgs de sticker). Rij nu ruim 2 weken en het probleem is volledig weg! Niet één keer bonkslippen, zelfs niet bij overdreven koppelingslippend optrekken.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar