Peugeot 207: Bonkend wegrijden kort na start

Bouwjaar: 2008, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Bij mijn 207SW met Teleflex GFI installatie heb ik al sinds de aanschaf 4 jaar terug dat op sommige momenten de auto heftig schokt bij wegrijden. Gebeurt eigenlijk altijd op dezelfde locatie met koude motor, en alleen met herfst/winter weer. Auto is dan na een snelwegrit en vervolgens 300 meter bebouwde kom op LPG weggezet en start dan enkele uren later op benzine.

- Ik rijd weg uit parkeervak in de 1e versnelling
- Schakel op naar 2e versnelling
- Wacht bij uitrit van kantoorpand, terug naar 1
- Rijd op, schakel naar 2e versnelling
- gas geven, auto begint heftig te bokken en in te houden, koppeling in, op laten komen met of zonder schakelen maakt niet uit, probleem weg

Nu ben ik bekend met het milieuprogramma om katalysator op te warmen, maar als ik 's morgens met steenkoude motor van huis rijd is er niks aan de hand.

Iemand die dit probleem herkent? Auto heeft verder geen storingen gelogd en LPG installatie wordt jaarlijks onderhouden.

JGC

Geplaatst door JGC , lid sinds 10 jaar geleden

12 Reacties

oldford PRO, 1 jaar geleden

Op welke brandstof staat de auto op het moment van schokken? Benzine of LPG?
Maakt het uit als je de auto bewust op benzine zet 's middags voor het wegrijden?
Maakt het uit als je de auto op de heenweg ongeveer 3 km voor het eind van de rit op benzine zet?

Wat bedoel je met "milieuprogramma om katalysator op te warmen"? Wat versta je daaronder?

JGC, 1 jaar geleden

Auto staat eigenlijk altijd op LPG. Bij het schokken is de auto gestart op benzine en is de motor nog niet warm genoeg om over te schakelen. Ik vermoed dat er verschil zit in warm op LPG en koud op benzine en vervolgens de boel verzuipt. Zal morgen laatste stukje op benzine rijden en kijken of het dan nog gebeurt.
LPG loopt best wel arm heb ik het idee, massapunten van de bougies die ik er een tijdje geleden uitgehaald heb waren grijs.

Wat betreft het opwarmen van katalysator, bij deze motoren staat de auto koud stationair als een sjonnie bij de stoplichten te gassen zodat de katalysator eerder op temperatuur is.

oldford PRO, 1 jaar geleden

Leg dit eens nader uit: "als een sjonnie bij de stoplichten te gassen zodat de katalysator eerder op temperatuur is".
Want ik geloof niet dat dat echt standaard is, gezien de milieueisen waar de auto aan moet voldoen.
Op die manier halen ze de strenge normen bij de uitlaatgas test niet en zou de auto niet toegelaten worden.

JGC, 1 jaar geleden

Bij deze motoren is dat een producteigenschap, met koude katalysator wordt niet voldaan aan de uitstoot eisen, dus warmt die zo sneller op. Doet ie met deze temperaturen nog niet, maar als het kouder wordt wel. Is er wel uit te programmeren bij de dealer overigens.
Uitlaatgastest wordt gedaan met warme motor, dan draait het opwarmprogramma niet meer.

oldford PRO, 1 jaar geleden

Ik heb het over de uitlaatgastest bij de homologatie van de auto, niet die bij de APK.
Bij die testen moet de auto voldoet aan de dan geldende euro-norm, anders mag die niet verkocht worden.
En die testen beginnen bij een hogere euro-norm bij steeds lagere temperaturen.
ALLE uitlaatgassen worden opgevangen. Of er lambda geregeld wordt of niet en of de katalysator werkt of niet.
Als er koud te veel Co uit komt, kun je de test wel afbreken, want dan haal je de limiet niet meer (1 g/km Co).

En ik vat gasgeven als een Sjonnie op als continue spelen met het gas, niet als een beetje hoger stationair draaien.

JGC, 1 jaar geleden

Afgelopen week nog niet echt kunnen testen. Maandag op dezelfde locatie geweest maar direct na wegrijden in de file, dus niet representatief. Gisteravond wel na een kort ritje op LPG enkele uren later wel heel erg inhouden maar niet bokken.

Ik ga 'm binnenkort een beurt geven met nieuwe filters, verder kijken of BP Ultimate ipv Total of Tango E10 verschil gaat geven. Laat wel even weten of dat geholpen heeft.

JGC, 1 jaar geleden

Inmiddels ook hikjes op LPG onder belasting (vnml optrekken), korte misfires. Vacuumslang vanaf inlaat is poreus, allemaal scheurtjes in de verbinding met T-stuk die de slang verdeelt tussen MAP interface en verdamper. Kan er een stukje afknippen en slang opnieuw monteren, maar rest van de slang zal na 11 jaar ook niet veel meer zijn.

JGC, 1 jaar geleden

Vacuum nagekeken, is niet lek, laat ik overigens wel aanpakken bij volgende LPG beurt (kan zelf niet achter de motor komen, alleen kijken met spiegeltje).
Gisteren een injectiereiniger in de benzinetank gegooid en 30 liter BP Ultimate 98 getankt. Auto liep daarna al een stuk beter op benzine.
Vervolgens nog een oliebeurt met lucht/olie/interieurfilter gedaan. Auto houdt nu niet meer in op benzine met koude motor, LPG loopt na overschakelen ook veel mooier. Gok dat de ECU het spoor bijster was.
Verder sloot het luchtfilterhuis niet goed op de plek waar de motor de lucht aanzuigt, plastic is dolgedraaid. Hier een tiewrap omheen gedaan, klinkt ook een stuk rustiger nu.

JGC, 1 jaar geleden

Toch nog hikjes op LPG, benzine liep goed. Heb gisteren de bobine van onbekende leeftijd op cilinder 1 vervangen door een nieuwe, lijkt nu goed te lopen. (alle 4 bobines zijn nu max 2 jaar oud).

kaleido 1 PRO, 1 jaar geleden

Lees niets over nieuwe bougies ?

JGC, 1 jaar geleden

Die had ik 5000km terug al vervangen, zaten er 55.000km in. Liep toen al beter maar was het gewoon nog niet.

Kan 6 weken doorrijden met haperende motor tot de ECU eens een storing wil loggen. Bobine kost mij 25 euro en is in 5 minuten vervangen.

JGC, 6 maanden geleden

Uiteindelijk gevonden na LPG beurt: waterpomp opbrengst matig. Afgelopen weekend vervangen, ding lekte langs pakking en poelie was al ver heen.
Opnieuw gevuld en ontlucht, nu geen problemen meer. Viel de laatste tijd vaak uit op LPG op lage toeren, gewoon geen brandstof meer omdat de verdamper bevriest.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.