Hallo
Ik heb sinds een week of 4 een mooie 205 GTI 1.9 gekocht.
Laatst voor het eerst "losgetrokken" op de snelweg.
Bij 170 km/h was het wel zo'n beetje voorbij (moet 203 kunnen halen). Na het uitvieren tot 120 km/h hoorde ik een duidelijke tik of bonk in de motor. Vooral bij constante snelheid. Bij gas los of gas geven leek het minder te worden of zelfs weg te zijn. De trekkracht is sinds die rit ook sterk minder. Ik heb niet meer dan 3 km na deze rit gereden. Hij loopt nog wel steeds redelijk goed stationair op 4 pitten.
Wat zou dit kunnen zijn? Wie kan me helpen?
Kan de distributieriem een tandje zijn versprongen? (zonder de motor in de soep te laten lopen)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou beginnen met compressie te meten.
Hallo Alan
Bedankt voor je antwoord.
De HC waarde van de uitlaatgassen (Wat dat ook moge zijn) heb ik vorige week laten meten. Deze waarde was perfect, en dit schijnt een indicatie voor je zuigerstatus te zijn. Hierdoor was een compressiemeting toen niet meer nodig.
Kan een keer 170km/h aantippen (Met ruim voldoende oliedruk) de zuigers al aangetast hebben? Opmerking: het aantippen van 170 maakte de olie wel vrij snel vrij heet. Vraagje: heeft de 205 gti hydraulische klepstoters? Kunnen die kapot zijn?
19 jaar
De olietemperatuur kan bij zo'n snelheden aardig hoog worden. De 205GTI heeft overigens geen hydraulische klepstoters.
19 jaar
Jasper Elsen schrijft:
"De 205GTI heeft overigens geen hydraulische klepstoters. "
wat voor gti heb jij dan? volgens mij heeft een gti wel degelijk hydraulische klepstoters!
Misschien dat door een te lage oliedruk een krukaslager naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken.(bij een hoge olietemperatuur wil de druk nogal eens zakken)
Dus: wat was de oliedruk, en wat is deze nu?
Ik heb een gewone 205 GTI 1.9 8v John.... een DKZ blokkie (122pk)
Een 1.9 8v heeft geen hydraulische stoters... moet gewoon gesteld worden met klepstelplaatjes een 1.9 16v blok heeft wel hydraulische stoters.
19 jaar
en,heb je al iets gevonden wat niet klopt
19 jaar
Het maffe is dat de oliedruk goed was. En trouwens nog steeds is! 4-6 bar koud / 1,5-4 bar warm.
Gisteren heb ik het klepdeksel losgehaald. Hier zag ik dat in het buisje boven de nokken (soort olie sprinkler buisje) stukjes staalsplinters zaten. (olie en oliefilter zijn 300 km geleden ververst). Dus ik denk dat het aardig terminaal is.
Aangezien ik nog steeds oliedruk heb, zou je denken dat het het hoofdlager niet is, tenzij er een oliekanaal verstopt zit?
Ik ga op zoek naar een goede vervangmotor, (sugesties?) en ga deze motor op mijn dooie gemak demonteren en reviseren. Tenzij iemand van mening is dat het repareren van de huidige motor eenvoudiger is?
19 jaar
Ik heb een peugeot 406 die heeft een alluminium onder blok dus zitten er budden in ik weet niet of dat het de zelfde blokken zijn zoja kun je de blok zonder meer zelf reviseren,maar als je zegt dat de compressie goed is en het olie druk dan zou ik alles uit elkaar schroeven en schoon maken dus ook de zuigers en zuiger veren tenzij er geen groeven in de cilinder wand zitten,maar het hoeft niet het onderblok te zijn het kan ook dat de nokkenas lagers zijn uitgelopen.maar dan zou ik toch alle olie kanalen door spoelen/blazen.laat maar horen als je iets ondekt hebt v.g
19 jaar
Het is alweer een tijdje geleden. Reviseren kost tijd als het in de avonduren moet...
Ik heb de motor uitgebouwd, (duurt lang --> te grote motor in een te kleine auto) en open gemaakt.
De krukas hoofdlagers zagen er niet meer uit, diepe groeven en krassen. De drijfstanglagers gingen wel, op één na, deze had putjes in het oppervlak. De krukas zelf zag er wonderbaarlijk redelijk uit.
Toch maar even de krukas laten nameten bij een motoren revisie bedrijf. Hij bleek toch niet meer goed te zijn. Zelf nagemeten, en inderdaad, één drijfstangtap was 0,2 mm ovaal.
Ik heb nu een andere krukas gekocht omdat slijpen 200 euro ex btw is.
De reden van falen zal dus waarschijnlijk die ovale tap zijn geweest. De olie zal langs deze tap weggelopen zijn ipv langs de hoofdlagers te stromen. Waardoor de hoofdlagers kapot gingen.
Wat ik dan nog niet kan verklaren is dat ik nog voldoende oliedruk had. Vandaag heb ik het plan om de oliekanalen door te blazen en te kijken of er een verstopt zit. Vannaf maandag heb ik nieuwe lagers en kan ik weer gaan opbouwen. En het plan is om weer zo snel mogelijk te rijden. (die laatste zin heeft een dubbele betekenis) Ik hou jullie op de hoogte.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar