Hallo,
Mijn 406 HDi wilde onlangs (tijdens wintersport) niet starten omdat het brandstoffilter volledig dicht zat met drap / vlokken (zo bleek). Het was ook wel koud (ongeveer -15 tot -20 graden vorst). Voordat ik vertrok, dus nog gewoon in Nederland heeft de moter een storing aan de gasklepsensor gegeven.
Zou een vies brandstoffilter de oorzaak kunnen zijn? Het lijkt me vreemd want als het goed is is het filter 15000 km geleden vervangen. Of is de 406 gewoon niet zo koude bestendig?
(Ik tank trouwens geen merkloze diesel.)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat de brandstof (parafine) uitvlokt is een bekend verschijnsel in de winter, om dit te voorkomen moet je zorgen dat je altijd bij een snellopende(drukke)tankpomp tankt.De oliemaatschappijen passen de brandstof aan in de winter. Als alternatief is er een toevoeging in de handel die dat uitvlokken ook voorkomt en wat ik nog wel eens adviseer is tank maar 10% benzine bij als je naar de wintersport gaat.Dat dit dus is gebeurd heeft niets met Peugeot en zijn voortreffelijke HDI motoren te maken.
Oldtimer,hoe zit het met de levensduur van van de hd pomp als je er 10% benzine in gooit ?
Je mag NOOIT benzine in de tank gooien van een common-rail diesel!!!!!!!!
Ok, de diesel is in frankrijk gekocht. by Lyon, dus al tegen de bergen aan. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een benzinestation nog zaken doet als er niet tenminste elke maand een tankwagen langskomt, dus zomerdiesel lijkt me onwaarschijnlijk. Dit is hooguit aan het begin van de winter van belang.
Maar wat ik me eigenlijk afvraag is of de toestand van het filter hier nog invloed op heeft. En of het filter nu vervangen moet worden.
19 jaar
Henkie, waar staat dat.Ik heb een keer een slechtlopende 406 gehad, die klant had er al 250 km mee gereden en ik heb dr 2 dagen naar gezocht, die had z'n tank de laatste keer met 50 liter benzine gevuld. Zonder problemen achteraf, auto heeft nu 270.000 km gelopen.
de,Wat betreft het filter, lijkt dat me geen probleem.
Staat oa in het instruktieboekje.
De smerende eigenschappen van diesel zijn al enorm afgenomen sinds het zwavelgehalte gereduceerd is. Door toevoeging van benzine worden de smerende eigenschappen nog minder.
Van elke serieuze autotechnicus wordt verwacht hiervan op de hoogte te zijn, desalniettemin wordt dit bij elke diesel-training van de Innovam dit hem/haar wéér op het hart gedrukt.
Ik ken inderdaad enkele gevallen bij een Bosch common-rail dat er na het tanken van benzine geen direkte schade is. Echter aan de knetterende verbranding kun je zo horen dat dit de motor geen goed doet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar