Ik heb sinds een maand een p205 Xad. 310.000 km
Het autotje rijd als n trein, ben er ook erg blij mee!!
Alleen het brandstofverbruik valt me n beetje tegen
gem 1/14,5 ik rij dan ongeveer even veel km in de stad als op de snel weg!
mogelijke verklaring??? of klopt dit wel??
Er zitten trouwens voor 175-70 banden op, dus misschien telt de teller wel te weinig km? wie weet hoeveel verschil dit maakt?
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De originele maat is 165-70-13. Zal wel iets uitmaken maar hoeveel durf ik niet te zeggen. Controleer of de remmen niet aanlopen en of de banden spanning goed is. Als je nog verder wilt gaan is het misschien raadzaam om het inspuittijdstip te laten controleren. En eventueel de verstuivers.
165/70-13 : omtrek 1763 mm
175/70-16 : omtrek 1807 mm
verschil van 2,5 procent.
verbruik nu bij 175/70-13 : 1/14,5
verbruik bij 165/70-13 zou 1/14,9 zijn
Een XAD heeft als originele bandenmaat 155/70 13. Heb er 1 in onderhoud met ruim 3 ton en die rijdt nog steeds 1 op 20 met originele verstuivers!
Een blokje hout onder het gaspedaal heeft ook altijd een gunstige invloed op het verbruik!!
Dus t zal wel niet aan de banden maat liggen, mijn rijstijl is zeer rustig, dus daar zal het ook niet aan liggen!
mij was ook verteld dat tussen de 1 op 18 a 20 mogelijk moest zijn wanneer je niet te gek hard gas geeft
19 jaar
timing van de distributie eens controleren. Bij warm weer moet een beter resultaat mogelijk zijn.
Oltimer Jansen, wat bedoel je daar mee, distributie staat toch altijd optijd? anders loopt i toch niet??
grt ward
19 jaar
Ward hoe is de staat van onderhoud?
Luchtfilter wel schoon?
Geen brandstof lekkage.
Uitlaat niet dicht geslipt en of spruitstuk?
Zo zijn er allerlei mogelijkheden.
heb je er wat aan oke dan veel succes.
gr Willem.
19 jaar
beste Willem,
luchtfilter en brandstof sys zijn echt Ok!!
Uitlaat en spruitstuk weet ik niet? Hoe kan je die schoon maken?
bedankt Ward.
19 jaar
Ward volgens mij is er spul in de handel dat je in een bijna legetank brandstof moet gooien en dan even flink door rijden datmaakt de motor weer schoon, de uitlaat kan je niet uitbranden dacht ik helaas wordt dan een nieuwe als dat de moeite waard is.
Dat is mijn idee maar er zitten een paar echte monteurs op dit net en die kunnen je nog beter helpen denk ik.
zoals oldtimer peugeot specialist!
Succes gr willem.
19 jaar
distributie van een xud7 motor kan er wel een tand naast staan zonder dat de motor ook maar enigzins krimp geeft. Is eenvoudig te controleren.
Beste Oldtimer Jansen,
Ik ga de distributie wel ff bekijken, kan dat dan zo`n verschil in verbruik opleveren? Motertje loopt namelijk perfect, rookt niet en heeft veel koppel! Verbruikt trouwens ook nauwelijks olie! ( ik heb er nu zelf 3500 km mee gereden en hij heeft nog geen halve lieter verbruikt) en dat voor 310.000 km
grt Ward
19 jaar
Deze motoren zijn niet af te beulen.Kilometerstand geeft geen reden tot zorg,wel een reden om de verstuivers eens te laten testen en afstellen en eventueel de kleppen eens te stellen. bij normaal gebruik hier in nederland moet 1 op 16-17 mogelijk zijn en op de lange rit moet 1 op 20 haalbaar zijn.
@Oldtimer, wat zou dat ongeveer gaan kosten bij deze motoren, dat verstuivers testen en kleppen stellen? Heb je een indicatie?
19 jaar
kleppen stellen is een uur of 6 werk dus reken maar uit en verstuivers , ik denk een 200 eurotjes.
310000 is ook aardig veel voor een blok dus als hij wat meer lust dan dat hij nieuw was is niet vreemd als jij de maraton hebt gelopen kun je daarna ook geen krat bier meer optillen denk ik
19 jaar
Ik zou niet meteen allerlei dure onderzoekje laten doen. Zeker niet als je het gevoel hebt dat de motor goed draait.
Hoe is het met de remmen, die willen wel eens aanlopen (voor & achter)?
19 jaar
Je kunt heel makkelijk controleren of je remmen goed vrijlopen:
Bij een stoplicht heb je vaak van verzakkingen/ribbels in de weg. Als je daar in rolt moet de auto een paar keer voor en achteruit rollen voordat hij tot stilstand komt(zonder te remmen uiteraard). Testen op een stukje 'vals plat' gaat ook heel goed. Door snel je voet van de rem te halen wil het wel eens lukken om de remmen goed vrij te krijgen. Maar de volgende keer als je weer normaal remt blijven ze weer slepen. Schoonmaken is de oplossing.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar