Peugeot 205: Hoog olieverbruik

Bouwjaar: 1988

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje over mijn peugeot 205 1.9 gti uit '88. Het olieverbruik ligt volgens mij een beetje aan de hoge kant. Hij verbruikt ongeveer 1,5 liter per 1000 km. Ik was benieuwd waar dit toch blijft.
Als de auto een paar dagen stil heeft gestaan ligt er GEEN olie onder.. En ook tijdens het rijden komt er geen blauwe rook uit. (dit was bij koude motor)
Heeft iemand een idee hoe hij zoveel olie kan verstoken zonder dat je het echt zichtbaar ziet verdwijnen.
Volgens mij verbruikt hij meer tijdens warme periodes (zomers) of lange ritten.

Alvast bedankt,

Arjen

Arjenweel

Geplaatst door Arjenweel (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

John5711 (0) PRO, 19 jaar geleden

Even afhankelijk van je kilometerstand, maar vaak zijn de klepseals verhard. Je kan dat zien op de volgende manier.
*Als je start (koud) heb je een blauwe rookpluim uit je uitlaat
die na een tijdje draaien weg is.
* Als je auto warm is, even een paar minuten stationair laten draaien en dan een spuit gas geven, als het de klepseals zijn dan heb je een blauwe rookpluim.

Als de seals lekken, dan verbrand je bij iedere kilometer een héél klein beetje. Zo weinig , dat hij niet rookt.
Als hij contineu zou roken zijn je zuigerveren versleten.

Arjenweel (0), 19 jaar geleden

wat je nu verteld komt me idd wel bekend voor.. Volgens mij is het vervangen van de klepseals niet zo'n fijn werkje.. Motor moet uit elkaar toch.. of zit ik er helemaal naast?

harry4203 (425) PRO, 19 jaar geleden

je moet de klepveren stuk voor stuk verwijderen, hier heb je wel wat speciaal gereedschap en de mogelijkheid om de cilinder onder luchtdruk te zetten nodig.

John5711 (0) PRO, 19 jaar geleden

Het kan inderdaad met wat "speciaalgereedschap"en dan valt de klus financieel en wat tijd betreft best mee.
Als je het zelf nooit gedaan hebt, zou ik er niet aan beginnen.

Ferryman (0), 19 jaar geleden

Waarom moet de cilinder onder druk gezet worden? Om de kleppen omhoog te houden? Kan je niet de zuiger in top tornen en dan de klep van de veer losmaken en de klep op de zuiger laten zakken?

John5711 (0) PRO, 19 jaar geleden

Het is dan moeilijk om na de reparatie de klepspieen weer op hun plek te krijgen, de richel zit dan te ver naar beneden.
Het zal wel lukken, maar door de cilinder onder druk te zetten bespaar je een hoop gefriemel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum