close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot J5: Brandstoftoevoer

Bouwjaar: 1987

Mijn camper diesel 2.5 ltr. heeft sinds korte tijd grote problemen met accelereren. De motor begint na ca. 5 km in te houden vanwege (althans dat denk ik) brandstof toevoerproblemen. dit wordt steeds erger totdat de motor steeds afslaat.
Kenmerken;
Bij starten veel rookontwikkeling.
Dieseltank incl. zeefje inwendig gereinigd, dieselfilter vervangen, diverse brandstof slangen vervangen.
Wie kan mij helpen? Wat is het probleem? Gaarne snelle reactie ivm vakantie.
Bvd.

Geplaatst door

Twan11683 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Twan,
Wat heeft de rook voor kleur? ik zit aan lucht aanzuigen te denken ergens via een kleine lekkage.
De motor krijgt dan veel te weinig brandstof dat geeft blauw/witte rook.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

waarschijnlijk zal er lucht in het brandstofcircuit komen, kijk naar de opvoerpomp op filter (membraan) of naar brandstofverwarmer tegen cilinderkop (buisjes beetje los),eventueel van tussen halen.

vervoort11761 0
badge

19 jaar

Hans,

De rook heeft inderdaad een blauwe/witte rook.
Kun je ook aangegeven waar we lekkage moeten zoeken.

Alvast bedankt.

Twan11683 0

19 jaar

Ik zou inderdaad eerst even naar de suggestie kijken die vervoort op noemt.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

Welke kleur heeft de rook?
Blauw is olie, lichtblauw / grijs is onjuiste dieselpomp-afstelling, zwart is verkeerde verbranding; (turbo kan kapot zijn). Ik heb hetzelfde gehad, bij mij trok de pomp inderdaad lucht aan. Als ik dan een tijdje gas gaf minderde hij snelheid en begon te schokken, nals ik weer gas terugnam verdween het weer. Dit kun je checken door tussen de aanvoerleiding naar de dieselpomp (dus vanaf het filter) een stukje transparante slang te zetten. Dan kun je bij gas geven zien of er ergens een lek zit. Als nood kun je de aanvoerleiding direct naar de pomp ansluiten, evt. zonder het voorverwarmings-element te gebruiken (zit aan het blok vast) realiseer dat dit alleen in uiterste noodzaak gebeurt omdat je verstuivers beschadigd kunnen raken als de diesel vervuild is.! Zorg er dan wel voor dat er dmv de opvoerpomp diesel in de dieselpomp zit omdat er een luchtbel onstaat bij het loshalen van de leidingen. Indien de motor start een beetje gas geven, deze zal gaan haperen maar zal ws. door het toerental wel voldoende worden 'doorgetrokken'.

Wel late reactie ontdek ik, hummm. Hopelijk ben je er al uit.

wivo12282 0

19 jaar

Wivo,

Toch bedankt voor de late reactie maar we zijn er nog steeds niet uit. Het blijkt steeds dat het filter leeg getrokken wordt. Diverse slangen zijn al vervangen. We zijn nu bezig met een test om het verwarmingselement er tussen uit te halen. Misschien lukt dat wel.


Twan11683 0

19 jaar

Heb je de aanvoer vanuit de tank wel eens gecheckt door deze vacuüm te zuigen? Wet van de communicerende vaten: verleng deze aanvoerslang met zo'n 1 1/2 mtr, zuig deze vacuüm en houdt hem dan vlak boven de grond, (lager dan de tank, bakje oid eronder natuurlijk) als de brandstof blijft lopen is er met deze aanvoer niets mis. Het element 'er tussenuit' is heel simpel: de aanvoer direkt naar het filter... dus element niet demonteren, deze is niet afhankelijk van pakkingen ofzo. De b/w rook duidt erop dat de dieselpomp mogelijk opnieuw op tijd moet worden gezet; 'geklokt'. Dit kun je met de hand proberen, maar is altijd minder precies dan met speciaal gereedschap. Het kan werkelijk een milimeter schelen m.a.g rook.! Het vervelende van klokken is dat de motor half los moet omdat je er heel lastig bij kunt komen. Mocht de pomp kaduuk zijn: ik heb hier nog een gereviseerde pomp liggen van een diesel -dus niet Turbo- deze mag je voor 50.- meenemen. (revisie was al aardig wat duurder...., maar ik gebruik hem niet dus jammer dat hij niets doet) Ook heb ik nog een gedemonteerd blok liggen waar ik ook niet veel mee doe.
Tevens heb ik een werkplaatshandboek waarvan ik wel het een en ander kan scannen en versturen....
Als je in de omgeving A'foort / Barneveld woont kun je ook wel eens langskomen... ik heb veel ruimte, gereedschap en ervaring met de J5. (heb afgelopen winter -noodgedwongen- mijn eigen motor moeten reviseren). Veel andere problemcarrers hielpen mij vandaar dat ik wat terug wil doen...
gr. Willem

wivo12282 0

19 jaar

He Wivo,

Deze auto is natuurlijk niet van mij. Kan ik niet betalen, maar een collega op het werk heeft deze en ik heb hem hiermee even geholpen. Helaas kan ik nog niet reageren op jou laatste bericht, daar mijn collega met zijn camper vertrokken is naar Spanje. Ik hoop dat hij het euvel gevonden heeft voordat hij vertrokken is. Hij heeft een paar dagen extra vrij genomen om met een monteur proberen de storing op te lossen. Als ik wat weet, ik denk over 4 weken, zet ik het wel bij dit bericht.
Bedankt voor je reactie. Misschien heeft hij er nog wat aan.

Groetjes

Twan11683 0

19 jaar

oké, ik meende dat de wagen jouw eigendom was.... ik hoop dat hij er uit is gekomen. gr. Willem

wivo12282 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.