Hallo iedereen,
Mijn 1.9 diesel start met een koude motor regelmatig op drie cilinders. Er komt dan ook een lichtkleurige wit-grijze rook uit de uitlaat. Na 1 a 2 keer gas geven is het euvel meteen weg.
Ik hoorde dit jaar in Frankrijk op de camping iemand met ook een 1.9D starten die zelf ook precies hetzelfde euvel had. Hij beweerde dat er mogelijk water in de diesel heeft gezeten waardoor 1 van de injectors wat is gaan roesten; daardoor zou de injector in het begin even niet meedoen.
Kent iemand deze klacht en heeft iemand enig idee hoe het probleem kan worden verholpen?
Dank alvast,
groeten,
Jan-Willem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kleppen stellen wil ook nog wel eens helpen. Inlaat: 0.15, uitlaat 0.30
Kan zijn dat 1 gloeibougie niet goed werkt?
Roesten van de injector lijkt me een broodje aap.
19 jaar
Hoi Erwin,
De gloeibougies zijn goed. Zijn zelfs kort geleden allemaal vernieuwd. Een verroeste injector leek mij ook een wild verhaal, maar deze campinggast werkte zelf veel met scheepsdiesels dus leek mij een deskundige. Aan de andere kant: een 1.9D is geen scheepsdiesel he.
Het stellen van de kleppen kan ik zeker proberen; maar zou dat inderdaad dit probleem kunnen geven? Ook dat de motor na 1 keer gas geven weer goed loopt?
Gr.
Jan-Willem
19 jaar
jouw klachten zijn wel de symptomen van klepstellen jan willem.
Hallo iedereen,
Weer terug van weggeweest met het probleem. Ik heb de auto deze week weggebracht naar een garage (nadat ik zelf bedacht had dat het stellen van de kleppen mij te lastig is; volgens Haynes moet de nokkenas eraf). Bij de garage hebben ze het klepdeksel eraf geschroefd en geconcludeerd dat de motor voorzien is van hydrolische kleppen. Het motortype is volgens hen een BW8 (heb ik zelf overigens nog niet kunnen vaststellen want ik kon gisteravond het plaatje op het blok niet vinden en vandaag rijdt mijn vrouw in de diesel).
Klopt het dat de BW8 van een peugeot 306 uit 2001 voorzien is van hydrolische kleppen? En weet iemand of er een werkplaatsboek (niet franstalig) te koop is waarin deze motor is beschreven?
Dank dank dank,
groeten,
Jan-Willem
18 jaar
Overigens,
De garage heeft als remedie een reinigingsvloeistof in de motorolie gedaan en de motor daarmee stationair laten lopen. Verder is reinigingsmiddel in de brandstof gegooid. De eerste koude start was een ietsie beter maar nog steeds op 3 cylinders.
De garage denkt dat het de inspuiting is van 1 van de cylinders.
Groeten allemaal,
Jan-Willem Visser
18 jaar
Jan-Willem, het is een DW8 en die is niet voorzien van hydraulische klepstoters. De kleppen moet je gewoon stellen met de waarden die ik eerder heb opgegeven. Je moet ze echter stellen met klepstelpaatjes, dus het kan met het oog lijken dat het hydraulische stoters zijn, maar dat zijn het dus niet.
Succes Roel.
Roel, Erwin, Arie,
Heel erg bedankt voor de reacties. Jullie hadden gelijk met de kleppen. De kleppen zijn inmiddels gesteld; alle inlaatkleppen hadden te weinig speling! Nu start hij weer als een naaimachine, zonder rookpluimen en zo. Wat mij verbaast is dat de kleppen bij een diesel dan niet verbranden; bij een bezinemotor of bij gas als brandstof was dit een duur grapje geworden denk ik?
Groeten,
Jan-Willem
18 jaar
HELAAS!!!
Te vroeg gejuicht. De kleppen zijn drie weken geleden gesteld bij een grote peugeot dealer (Nefkens Utrecht); alle inlaatkleppen hadden volgens de garage geen speling meer. Hij heeft bijna twee weken probleemloos koud gestart. Keurig op 4 cilinders, geen rook uit de uitlaat, en heeft volgens mij ook wat meer vermogen. Maar helaas: de klacht is na twee weken terug gekomen. Koud starten gebeurt weer op 3 cilinders; wel minder stotend dan voorheen. Direct bij het wegrijden rijdt de auto verder probleemloos. Kan het zijn dat de kleppen toch nog steeds een probleem vormen (bij een cilinder niet goed genoeg gesteld bijvoorbeeld) of is er een andere oorzaak?
Wie o wie weet raad!
Groeten,
Jan-Willem
18 jaar
wellicht nu een gloeistif kapot?
je kan indd iets meer vermogen krijgen na het kleppen stellen, ook zal hij wat zuiniger worden..
[quote=Jan-Willem5090]HELAAS!!!
Te vroeg gejuicht. De kleppen zijn drie weken geleden gesteld bij een grote peugeot dealer (Nefkens Utrecht); alle inlaatkleppen hadden volgens de garage geen speling meer. Hij heeft bijna twee weken probleemloos koud gestart. Keurig op 4 cilinders, geen rook uit de uitlaat, en heeft volgens mij ook wat meer vermogen. Maar helaas: de klacht is na twee weken terug gekomen. Koud starten gebeurt weer op 3 cilinders; wel minder stotend dan voorheen. Direct bij het wegrijden rijdt de auto verder probleemloos. Kan het zijn dat de kleppen toch nog steeds een probleem vormen (bij een cilinder niet goed genoeg gesteld bijvoorbeeld) of is er een andere oorzaak?
Wie o wie weet raad!
Groeten,
Jan-Willem[/quote]
Geen speling meer? Dat moet juist wel, wat een koekebakkers...
Nog maar eens je klepspeling meten (is weten)
Als je klepspeling 0 is moet je de meting 2 maal uitvoeren om tot goede afstelwaardes te komen
18 jaar
Eind goed al goed!
Toen arie549 zich afvroeg of er nu dan een gloeibougie naar zijn grootje was dacht ik "dat zou dan wel heel erg toevallig zijn". Maar het was wel zo. Gloeibougie vervangen; motor start weer normaal op 4 cilinders.
Bedankt allemaal,
Jan-Willem
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar