Peugeot 306: brommend geluid multieriem bij koppeling op laten komen

Bouwjaar: 2001

deze 306 zuigdiesel kwam ongeveer 3 maand geleden binnen met een slingerende multieriem en brommend/ratelend geluid bij koppeling op laten komen in de 1e versnelling.
na inspectie bleek de trillings/schokdemper van de multieriem kapot.
na overleg met de klant omdat ook de distributie niet zolang meer kon alles vernieuwd, alle spanrollen multieriem en distributie en de waterpomp.
nu weer exact hetzelfde geluid bij koppeling op laten komen in 1e versnelling.
de betreffende schok/trillingsdemper is niks aan te zien.

wie heeft hier ervaring mee?

de gebruikte onderdelen 3 maanden geleden waren afkomstig van de dealer.

ron,

ron10289

Geplaatst door ron10289 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

harry4203 (465) PRO, 18 jaar geleden

heb je alleen de veer vervangen, of de gehele spanner? als je alleen de veer gedaan hebt zou ik adviseren om de rest ook te vervangen.(ookal kun je er slecht bij)

ron10289 (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo,

we hebben toen de gehele spanner vervangen.
alles is nieuw.

ron,

harry4203 (465) PRO, 18 jaar geleden

kijk is even wat ie doet met de riem eraf. anders staat misschien de d-riem niet helemaal op de juiste spanning. dat komt vrij krap bij een dw8 motor. (neem aan dat het een dw8 is)

ron10289 (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo harry

klopt het is een dw8.
als de riem eraf is, is het geluid weg.
ik heb het idee dat het aan weer aan die spanner ligt. de vorige keer was hij finaal aan gort en liet de riem echt slingeren.
nu niet,er is ook niks aan de riem te zien.
heb vanmiddag met de auto gereden en het is zeker een irritant geluid.
laat je de koppeling slippen bij wegrijden is het geluid nagenoeg verdwenen.

Enting (0) PRO, 18 jaar geleden

De spanner geeft wel eens vaker problemen gewoon weer vervangen, ook hebben wij al een aantal keren de stuurbekrachtigingspomp vervangen!

ron10289 (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo,

bij deze ligt het probleem niet bij de pomp, deze pompen gaan inderdaad wel vaker kapot.
heb het idee dat de spanner weer kapot is, maar er is niks aan te zien.

ron,

janh5107 (0) PRO, 18 jaar geleden

krukaspoelie?
J.E

janrietman (0) PRO, 18 jaar geleden

is het niet de vrijloop poelie van de dynamo? al vaak mee gemaakt bij renault,peugeot, mercedes. als die vrijloop poelie vast zit dan gaat de spanner dreunen en rammelen.

harry4203 (465) PRO, 18 jaar geleden

dat klopt inderdaad, maar volgens mij heeft de dynamo van zo"n dw8 nog geen vrijloop.

T luteijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Bij dit type motor is de staionair toerental afstelling ook belangrijk. Stel hem eens iets hoger af. Te laag stationair toerental geeft veelal een klapperende en snel slijtende riem tot gevolg. Overigens als het een uitvoering met airco is dan stel je de spanning af met de onderste rol, die is concentrisch gemonteerd. Wordt vaak vergeten. Te hoge spanning op de riem geeft snelle slijtage van de riemspanner tot gevolg. Is er een riem van de juiste lengte gemonteerd ?

ron10289 (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo,

de auto is voorzien van airco.
de juiste riemen zijn gemonteerd.
de spanning is inderdaad te spannen met de onderste rol en staat ook allemaal perfect.
de auto loop stationair ook perfect.

GOVA (0) PRO, 18 jaar geleden

http://img422.imageshack.us/img422/1079/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />


Deze dynamische spanner is stuk.
Bij de montage van de nieuwe spanner wordt al eens vet gebruikt om de bijgeleverde onderste bus op zijn plaats te houden, zodat deze er niet uit valt. De rubber rond deze bus is echter niet bestand tegen olie.
Soms verliest de pomp een minimum olie, zodat de rubber ook na een tijdje naar de haaien gaat.

ron10289 (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo gova,

bij de oude spanner was inderdaad het rubber volledig opgelost.
deze nieuwe ziet er in eerste instantie nog netjes uit.
maar zal hem eens demonteren.
ben benieuwd.
maar mocht het rubber wel kapot zijn, is 3 maand wel aan de vroege kant toch? lijkt mij toch dat ik dit bij de dealer kan claimen? (vet is niet gebruikt bij montage.) spanners zijn niet echt goedkoop.

ron,

wkhoek (0) PRO, 18 jaar geleden

op onderdelen door de dealer geleverd zit 1 jaar garantie. (excl werkloon!)

205GTiGriffe (0) PRO, 18 jaar geleden

Probeer eens de riem wat strakker te zetten 120 seem ofzo, heb ik het geluid wel eens meeopgelost

ron10289 (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo,

ik kan nog weleens proberen of de riem iets strakker wil, hij zit er ook al mooi strak om heen.
maar ik kan het proberen.
ik heb de spanner nog niet gedemonteerd, auto komt maandag weer binnen.

ron,

T luteijn (0) PRO, 18 jaar geleden

En? hoe is het afgelopen ?

ron10289 (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo,

we hebben de wagen verleden week binnengehad, en er is weer een nieuwe spanner gemonteerd.
daarna meteen het geluid weg.
ben benieuwd hoelang het duurt.
bedankt voor de hulp jongens.

ron,

wout12308 (0), 18 jaar geleden

Hallo, heb hetzelfde probleem met mijn 206 diesel met airco. Moet minimaal 1 x per jaar deze complete spanner vervangen, inderdaad slecht werk. Deze spanner kost volgens mij zo'n 80 euro. De onderste omlooprol moet op 5 a 6 uur opgesteld worden, dan heb je de juiste riemspanning, en het geluid is weer ong. een jaar weg.

Gr. Wout

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.