auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: Com-schakelaar vervangen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 16V HDI

Bij mijn 307 Break 1.6 16V HDI met automatische climatecontrol geeft het display aan dat er een storing is aan de airbags en met name de zij-airbag. Daarnaast is de claxon uitgevallen.
Ik neem aan dat deze storing het gevolg is van een slecht werkende com-schakelaar.
Er blijkt een com-schakelaar van het merk DAV met code 96530935XT gemonteerd te zijn.
Is mijn conclusie van de aangegeven storingen ten gevolge van de com-schakelaar logisch?
Is het vervangen van deze com-schakelaar redelijk door een leek uit te voeren en hoe pak ik dat het beste aan.
Graag advies.

Alvast dank,

Henkie-10

Geplaatst door

Henkie-10 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Das wel erg kort door de bocht om te denken dat dit oorzaak COM2000 is. Als er een airbagstoring in het systeem zit en de omschrijving luid: airbag bestuurderszijde niveau 1 of niveau 2 dan is dit in eigenlijk alle gevallen oorzaak COM. Als de uitgelezen storing iets met zij-airbag is, dan lijkt me dit geen com probleem.
De claxon KAN oorzaak contacten/massa draadje stuurwiel zijn. Hiervoor moet het airbag-moduul verwijderd worden = contact uit, accuklem los, even 5 min. wachten en dan m.b.v. een niet al te brede, platte schroevendraaier via de 2 kleine gaatjes in de zijkant van de stuurwiel-kap de binnenin zittende veer indrukken zodat het airbag-moduul los komt. Als het moduul los is, maak je alle stekkers daarbinnen los, dus van moduul en de andere stekkers die daar liggen, verwijder je de centrale stuurwiel(torx)bout en met wat handkracht/wrikken door stuurwiel beet te pakken hopen dat het stuurwiel van de as loskomt. Binnenin, een beetje links onder in het aluminium stuurwiel-frame zie je een soort schuifstekkertje losjes in een gaatje zitten. Dat is het massadraadje van de claxon. Dit schuifstekkertje afknippen en hier voor in de plaats een kabel-oogje aanbrengen. Naast de originele plek in het alu huis een gaatje (door)boren en daar het kabel-oogje met een parkertje vastschroeven. De 3 contacten van de claxon kun je nog reinigen door het kunststof frame even los te schroeven. Je kunt er voor kiezen het stuurwiel tijdens deze modificatie te laten zitten, maar kijk dan uit dat tijdens het gaatje boren de boor niet doorschiet in de COM. Verder dien je dan m.b.v. een stofzuiger het alu boor-slijpsel even weg te zuigen.
Wil je echt zekerheid of claxon oorzaak in de COM zit, dan naar de dealer en m.b.v. diagnose-apparaat onder meting gegevens diverse controles uit laten voeren.

hans4074 0
badge

12 jaar

Dank voor je reactie, Hans4074.

Het is goed om te weten dat de airbagstoring spontaan is ontstaan, dus NIET ten gevolge van een aanrijding.
Er wordt slechts aangegeven op het display "storing airbag" en even later "storing zijairbag". Een bepaald niveau zoals niveau 1 of niveau 2 wordt niet weergegeven.
Omdat er een week daarna ook de claxon er spontaan mee stopte was mijn eerste gedachte dat er in het stuur een slecht contact zou zijn ontstaan, vandaar de twijfel van de com-schakelaar.
Ik ga binnenkort proberen een nieuwe massadraad aansluiting te maken zoals je beschreef.
Indien er dan nog geen oplossing voor de airbagstoring is gevonden is het inderdaad 't beste de storing te laten uitlezen bij Peugeot dealer.

Henkie-10 0

12 jaar

Niveau 1 of niveau 2 wordt alleen door de test app. weergegeven met uitlezen, dat bedoelde Hans denk ik. Op de display van de auto zult u deze tekst nooit tegenkomen.

Je hebt gelijk Niek. Daar ben ik niet duidelijk in geweest. Ik bedoel inderdaad dat niveau 1 en 2 uitgelezen storingen zijn, dus NIET wat er op het auto-display verschijnt.

hans4074 0
badge

12 jaar

Heb bij Peugeot dealer de storing laten uitlezen en het bleek inderdaad de com-schakelaar te zijn.
De dealer heeft er een nieuwe ingezet, een nieuwe aarde-verbinding gemaakt voor de claxon.
Nu is alles weer helemaal in orde.
Hans en PT nieker, dank voor jullie 'meedenken'

Henkie-10

Henkie-10 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.