auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: Fusekogels en veerpootlagers vervangen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Ik ben van plan de fusekogels en de veerpootlagers te vervangen omdat de auto een knakkend geluid veroorzaakt bij optrekken in een bocht. Hierbij is slechts één knak te horen. Heb de stabilisatorstangrubbers en de spoorstangetjes met hieraan twee kogelgewrichtjes al vervangen. Probleem blijft.

Nu heb ik de volgende vragen:

- Kan ik de fusekogels zelf vervangen (zijn deze geschroefd of geperst) en of de auto daarna opnieuw uitgelijnd moet worden.

- Hoe hoe moet ik de veerpootlagers vervangen.

Tevens doet mijn linker achterlicht het niet meer. Uiteraard lampje vervangen, zonder resultaat. Linker en rechter unit verwisseld, zonder resultaat. Kan nergens iets van corosie ontdekken. Kabelbreuk lijkt me sterk.

Wie het weet mag het zeggen! Alvast bedankt!

Geplaatst door

Blue Bug (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Even daar gelaten of het de oorzaak is......de fusee-kogels zijn van het geschroefde type en kunnen vreselijk vast/vastgeroest zitten. Voor het vervangen van de veerpootlagers moet fusee los uit draagarm, centrale moer aandrijfas los, aandrijfas-tap los uit fusee-stuk (let op bij linker as dat as niet los komt uit versnellingsbak i.v.m. uitlopen van de versn.bak olie), 2 bouten uit bovenzijde fusee-stuk waar fusee-stuk mee vastzit aan veerpoot. Bovenzijde veerpoot: de 3 boutjes (of zijn het moertjes??) verwijderen en de veerpoot er onderuit halen. Gebruik voor het in elkaar drukken van de veer een vertrouwd en stevig stuk speciaal gereedschap/veerklem!! en pers de veer zover in elkaar dat de bovenste veerschotel vrij komt. Verwijder de centrale (borg)moer en daarna de bovenste veerschotel. Hiertussen bevind zich het veerpootlager.

hans4074 0
badge

12 jaar

Blue bug ,heeft u de achterste draagarmrubbers van de triangel (voorste draagarm) al gecontroleerd ? Deze gaan nog wel eens los zitten en dan maakt de draagarm contact met het subframe wat een een door u bechreven geluid kan veroorzaken.

Veerpootlagers controleer ik meestal door met draaiende motor iemand te laten sturen van uiterst links naar uiterst rechts en dan zelf te kijkem met een zaklamp onder het voorscherm naar het bovenste deel van de veer.(even op de knieen) . Dit moet soepel meedraaien, staat hij tijdens de beweging van de veerpoot even stil en gaat dan met schok weer verder dan draait het veerpoot lager niet oepel meer en zou ik hem vervangen.

Wat betrefd het achterlicht, controleer de zekering in de zekeringskast onder het stuur. Kijk goed in in uw instruktieboekje waar de betreffende zekering geplaatst is want de nummering loopt onlogisch en door elkaar.

Succes,

PT nieker

@hans4074 en PT Nieker, super bedankt voor jullie antwoorden; ze zijn praktisch en bruikbaar. Volgende week ga ik aan de slag. Denk dat ik gewoon begin met het vervangen van de fuseekogels. Heb het vermoeden dat het hier in zit. Mocht het blijven, zal ik de veerpootlagers en de draagarmrubbers vervangen.

Had al eens naar de zekeringen geprobeerd te kijken. Helaas heb ik het instructieboekje niet om te achterhalen welke zekering voor het achterlicht is. Ik krijg de zekeringen er niet uit. Er zit een rood kunststof "tangetje" bij, maar deze schiet er altijd van af. Weet niet of er in de handel een beter (sterker) tangetje te krijgen is. Verder werkt alles, dus weet niet of het de zekering is.

Bedankt!

Blue Bug 0

12 jaar

Met een punttangetje lukt het ook wel.

Oke, weet je welke zekering het moet zijn?

Blue Bug 0

12 jaar

Zekering 22

Heb zekering 22 gecheck. Deze was heel en het rechter remlicht bleef branden. Als ik het goed heb, zijn er dus twee afzonderlijke zekeringen?
Mocht er een afzonderlijke zekering zijn, weet dan iemand het nummer? Zoals gezegd, ze gaan er lastig uit dus als het even gaat wil ik ze niet allemaal er uit trekken...

Blue Bug 0

12 jaar

[quote=Blue Bug]Heb zekering 22 gecheck. Deze was heel en het rechter remlicht bleef branden.[/quote]
De logica ontgaat me....het rechter remlicht bleef branden? Je hebt toch probleem met het linker achterlicht of bedoel je het linker achter-REM licht?

hans4074 0
badge

12 jaar

Heb zekering 22 verwijderd en als check op het rempedaal geduwd (dus zonder zekering) en zag dat het rechter remlicht brandde. Daarom vermoed ik dat er twee zekeringen moeten zijn voor de remlichten. Weet dus alleen niet welk nummer de zekering moet hebben voor het linker rempedaal.
Kwam er overigens achter dat er een verloopstekker in de aansluiting voor de trekhaak was blijven zitten. Hierdoor sloot het afdekkapje niet. Mogelijk dat hier vocht in is gekomen en daardoor een zekering kapot is.

Blue Bug 0

12 jaar

Maar das nog geen antwoord op hetgeen me ontgaat? Wat doet het nu niet aan de linker achterkant? Zekering F22 is, zoals peugeottechnieker al aangaf, voor/van het normale licht La en F17 is hetzelfde alleen dan voor Ra aldus het op de gok opgezochte electrisch schema. Voor zover daar óók te zien, zitten daar ook beide kentekenlampjes op, dus als die ook niet branden, dan kan dit al een indicatie zijn richting voedingsprobleem van of door zekering F22. Maar dit gaat dus over de verlichting en niet over remlicht/remlichten.

hans4074 0
badge

12 jaar

Het linker remlicht en de linker kentekenverlichting doen het niet. Bedankt voor je antwoorden!

Blue Bug 0

12 jaar

Zekering Ra licht is trouwens F12 i.p.v. F17 dus foutje van mij.
Maar nu is duidelijk wat je bedoeld...je praat dus over een remlicht wat het La niet doet. Dat is volgens schema zekering F5 = alléén voor linker remlicht, en de door mij genoemde F17 van hierboven is voor Ra remlicht en het 3de remlicht.
Volgende keer handig als je even duidelijker aangeeft wat het niet doet.
Het niet brandende kentekenlampje zal dan hoogstwaarschijnlijk gewoon een defect (steek)lampje zijn.

hans4074 0
badge

12 jaar

Trouwens...als je de zekeringen wilt controleren, dan kun je de witte draaiertjes links en rechts aan de zekeringskast(BSI) ook even een kwart-slagje verdraaien en de zekeringskast daarna naar beneden losklikken zodat deze schuin(er) naar beneden gaat hangen. Op deze manier heb je beter zicht op de zekeringen en kun je eventueel gemakkelijker meten of er spanning op komt, dan wel zekering defect is, of om zekering te verwisselen.

hans4074 0
badge

12 jaar

Zekering 5 bleek het probleem wat betreft het linker remlicht. Zekering was kapot, deze vervangen waarna de klacht vooralsnog weg blijft. Ga er van uit dat het komt door de verloopstekker. Dank voor de tips mbt tot dit probleem!!!

Blue Bug 0

12 jaar

Gisteren geprobeerd de onderste fuseekogels te vervangen. Kreeg echter met geen enkele mogelijkheid de fuseekogels uit de fusee gedraaid (borging was verwijderd). Moest het doen met een verstelbare bahcosleutel. Als ik het goed gemeten heb, heb je hier een maat 41 sleutel voor nodig?
iemand een tip?

Blue Bug 0

12 jaar

Of de maat 41mm is durf ik niet te zeggen, maar zou kunnen. We hebben op het werk een universele, maar grote (aansluit) maat doppendoos en daar lukt het net mee. Probleem is de hoogte van de dop door de lange fusee-pen. Oók hebben wij de beschikking over een slagmoer-luchtsleutel, en dat scheelt al een heel stuk. We proberen het in eerste instantie gewoon als het fusee-stuk nog onder de auto zit, dus centrale moer van de aandrijfas los, en de onderste draagarm los. Lukt het bij een eerste poging niet om em op deze manier los te krijgen, dan maken we er een korte pijn van en pakken het complete fusee-stuk er onder uit, verwijderen de remschijf, en dan op weg naar de bankschroef zodat het fusee-stuk beter vastgeklemt kan worden, dus minder beweging. Van de nieuwe kogel halen we het bescherm-kokertje af en smeren een beetje vaseline of siliconen-spray een het nieuwe rubber zodat deze niet beschadigt in/op de dop.

hans4074 0
badge

12 jaar

Probleem opgelost. Fuseekogels vervangen. Heb er een korte pijn van gemaakt, zoals hans4074 beschreef. Fusee uitgebouwd, ingespannen en met behoorlijke kracht los gekregen. Draad van een van de fusees was licht aangetast door roest waardoor de nieuwe kogel er niet met de vingers ingedraaid kon worden. Draad licht met draadvijl behandeld. Lastigste is de redelijk afwijkende maten; 35 voor centrale moer aandrijfas, 41 voor fuseekogels. Hierna was het probleem wel opgelost.

Dank aan iedereen voor de antwoorden!!!

Blue Bug 0

12 jaar

...er was overigens geen speling te voelen in de fuseekogels. Waren wel erg soepel in vergelijking met de nieuwe, maar dat is meestal het geval.

Blue Bug 0

12 jaar

[quote=Blue Bug]Zekering 5 bleek het probleem wat betreft het linker remlicht. Zekering was kapot, deze vervangen waarna de klacht vooralsnog weg blijft. Ga er van uit dat het komt door de verloopstekker. Dank voor de tips mbt tot dit probleem!!![/quote]
dit kan niet remlichten zitten l en r op één zekering
bedoel je nu de achterlichten, want daar is het kenteken licht wel mee geschakeld

jan5047 0
badge

12 jaar

das nie waar jan,

harry4203 3120
badge vip badge

12 jaar

Zie mijn laatste antwoord voor de oplossing.

Blue Bug 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.