close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot J5: Controle koppell-pl

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2L

Zou graag de platen op slijtage willen controleren, tot nu toe slechts één keer het pedaal een paar mm op gelijke hoogte moeten brengen (157000 km).
Ik denk erover om aan de onderkant een inspectie gat van zo'n 20 mm te boren zodat ik de dikte van de platen kan bekijken. volgens mij kan dit geen kwaad, de ruimte erachter is open en terplaatse laten zich geen materiaal spanningen verwachten.
We rijden met onze camper nogal eens door de bergen vandaar mijn belangstelling voor de toestand van de koppeling, die zich evenals de motor tot nu toe uitstekend gedraagt.

Ik heb mijn hele leven in de machinebouw gezeten en verbaas me waarom een zo belangrijk onderdeel nauwelijks of niet te inspecteren is.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Geplaatst door

JThV (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoezo is de koppeling niet te controleren
als je de koppeling begint in te trappen gaat deze zwaar en indien de koppeling nieuw is voel je een knikpunt en dit knikpunt is bijna bovenin
bij een versleten koppeling zal je dit knikpunt niet meer voelen en bij sommige auto,s tegenwoordig breekt de koppelingskabel omdat deze zo zwaar gaan of de gaffel breekt
normaal gaat de koppeling gaat slippen maar niet bij alle auto,s gebeurt dit dit is wel degelijk te controleren

andreas08 0
badge

16 jaar

Hartelijk dank voor de ultra snelle reactie.
Vanochtend direct in de auto gestapt en het volgende opgemerkt.

1 een duidelijk knikpunt is afwezig
2 de pedalen staan zoals voorgeschreven in het werkplaatsboek op gelijke hoogte
3 na +/- 4cm begin drukopbouw daarna gelijkmatige toename van kracht en een voor het gevoel een mooie lange werkslag

Opmerkingen:
1 Volgens Uw opmerking duidt het afwezig zijn van een knikpunt op een versleten koppeling, moet dit niet een gesleten koppeling zijn?
2 Het is duidelijk dat wanneer er slip optreedt de kpl versleten is, maar het is me niet duidelijk geworden in hoeverre het slijtproces gevorderd is.
3 Is mijn conclusie juist dat uit Uw antwoord blijkt dat het niet mogelijk is om in te schatten voor ongeveer hoeveel procent de kpl versleten is.

Sorry dat U een lastige werktuigbouwer als vragensteller hebt getroffen, één die graag het naatje van de kous wil weten. Ik vindt het nogal belangrijk dat ik in de bergen niet door me'n kpl ga vandaar.

Alvast mijn dank voor Uw reactie.

JThV 0

16 jaar

de afwezigheid van het knikpunt geeft aan dat de drukvingers zwaar belast worden iedere keer met intrappen zo ook het druklager
dit betekent dat de slijtage van de koppeling vergevordert is het aantal km is nooit in te schatten hoelang deze het nog vol houdt doordat er teveel onzekere faktoren zijn waar rekening mee gehouden moet worden
de slijtage van koppelingsplaat heeft direct invloed op de stand van drukvingers
het druklager oefent constant een druk uit op de drukvingers die daardoor ingesleten zijn dit is niet zichtbaar daar kom je pas achter wanneer je er doorheen trapt

andreas08 0
badge

16 jaar

[quote=JThV]Zou graag de platen op slijtage willen controleren, tot nu toe slechts één keer het pedaal een paar mm op gelijke hoogte moeten brengen (157000 km).
Ik denk erover om aan de onderkant een inspectie gat van zo'n 20 mm te boren zodat ik de dikte van de platen kan bekijken. volgens mij kan dit geen kwaad, de ruimte erachter is open en terplaatse laten zich geen materiaal spanningen verwachten.
We rijden met onze camper nogal eens door de bergen vandaar mijn belangstelling voor de toestand van de koppeling, die zich evenals de motor tot nu toe uitstekend gedraagt.

Ik heb mijn hele leven in de machinebouw gezeten en verbaas me waarom een zo belangrijk onderdeel nauwelijks of niet te inspecteren is.

Alvast bedankt voor het meedenken.[/quote]
Een koppeling die niet slipt is goed, meer hoef je niet te weten.

PS, de platen? , er is maar 1 plaat

Beunhaas 1085
badge vip badge

16 jaar

als de koppeling gewoon vloeiend ingetrapt kan worden zonder zware punten of bijgeluiden zoals volgens vraagsteller het geval is, is er naar mijn mening niet veel aan de hand. als er een duidelijk knikpunt in zit is naar mijn mening de drukgroep niet goed.
verder is idd de plaatdikte van buitenaf niet te controleren. zelfs al zou je een gat in de bak boren zie je nog niks.

harry4203 2655
badge vip badge

16 jaar

Fijn, bedankt, zulke antwoorden heb je wat aan.
Kan nu met een gerust hart en een wakkere goed waarnemende linker voet (om onregelmatigheden tijdens intrappen op te merken) de nodige kilometers aan.

De ultra snelle reacties vind ik super, nogmaals hartelijk dank.

JThV 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.