Heren techneuten,
Er staat in onze werkplaats een J5 Camper met een gebroken nokkenas (in 3 stukken) de distributie riem is nog heel. Nu wil het geval dat wij een jaar geleden op deze auto een ruilcilinderkop gemonteerd hebben om dat de db riem gebroken was en de nokkenas ook op 3 stukken. Nu dus 1 jaar en een paar duizend kilometer verder staan we voor het zelfde probleem. Vorig jaar dachten we dat een gebroken riem de oorzaak was van de gebroken nokkenas. Nu het zelfde weer gebeurt is heb ik daar sterk mijn twijfels over. De riem zat er nu weliswaar nog op maar was een heel eindverprongen. (op de nokkenas ongeveer 270 graden). De krukas is dus 1.5 keer rondgedraait terwijl de nokkenas stilstond. De klant klaagt over een af en toe oplichtend olie lampje in een rechterbocht. Het olie niveau is in orde en de nokkenaslagers zijn niet beschadigt ook geen slijtage sporen op de stoters te zien. De uitsteekhoogte van de zuigers is binnen de tolerantie voor wat betrefd montage dikte koppakking. Het krukastandwiel en nokkenastandwiel zaten nog op de goede plek gespied. Nokkenas zou dus geblokkeerd kunnen hebben maar waarom ??
Wie heeft hier een antwoord op ? Alle info is welkom.Wij staan hier eigenlijk even met onze mond vol tanden.
PT nieker
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk toch een gebrek aan smering ,door een deels verstopte oliezeef of een slechte oliepomp. De nokkenas kan even vastlopen zonder dat je daarbij sporen in het lager werk ziet.
Ik tref vaak motoren aan met een gebroken distributieriem en daarbij staat heel vaak het oliepeil onder minimum,volgens mij is dat een van de oorzaken van de riem doordat de nokkenas een moment veel te zwaar of even vast loopt door smering gebrek.
Hans
ooit met een renault meegemaakt dat de vacuumpomp, die ook door de nokkenas aangedreven werd, blokkeerde. De meeste xud motoren hebben ook de vacuumpomp aan het eind van de nokkenas. Misschien heb je er wat aan.
Heer Hoek zou best eens gelijk kunnen hebben,Niek.
En dat olielampje baart mij ook zorgen ik denk daarbij aan lagers, maar het zou toch ook kunnen dat de riem toch weer versprongen is omdat je bij de eerste reparatie de uitlijning van de distributieriem misschien niet goed bekeken hebt ??
Het oliedruklampje is misschien wel een probleem, maar moest dat de oorzaak zijn van de gebroken nokkenas dan zouden toch op z'n minst sporen moeten achtergebleven zijn op de nokkenaslagers denk ik....
Liggen de nokkenaslagers misschien niet in lijn? Wanneer een (ruil)cilinderkop te veel gevlakt is, kun je dat hebben. De nokkenas wordt dan bij iedere omwenteling gebogen. Dat gaat natuurlijk niet lang goed.
ik heb ook al een paat keer gezien dat de vacuumpomp vast liep met het gevolg dat riem verspringt of breekt.
ik zal inieder geval altijd deze pomp nu ook mee vervangen als de rest gerareerd word.
Heren, dank u voor het meedenken. Er was 1 nokkenaslager (aan DB zijde) wat bij nadere bestudering toch slechte smering heeft gehad. Gevolg, Distr.riem verspringt en de rest is bekend.
We hebben deze duitse klant een ruilmotor verkocht. De drijfstanglagers waren n.l. ook niet al te best meer.
Oldtimer, goede vakantie gehad ?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar