close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: controlelampje zelfdiagnose motor blijft branden

Bouwjaar: 2000

Beste,
sinds vanmorgen blijft controlelampje "zelfdiagnose motor" branden. weet iemand wat dit te betekenen heeft en hoe dit kan opgelost worden, kan het kwaad ? merk verder geen problemen met de auto.
is een Peugeot 406HDI bouwjaar 2000 - km stand 160.000

Geplaatst door

tacheau (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Even langs dealer of vakgarage om uit te laten lezen. Dan weet je wat er aan de hand is.

oldford 0
badge

18 jaar

correctie : betreft lampje zelfdiagnose motor : in het instuktieboekje heb ik intussen gelezen dat dit duidt op een storing in het injectie-/ontstekingssysteem of in de emissieregeling.
wat is nu een emissieregeling ?
en hoe los je dit op ?
bedankt voor de hulp

tacheau 0

18 jaar

Zoals old ford al zegt en zoals in het boekje staat bij deze foutmelding, laat je auto uitlezen om verdere problemen of schade te voorkomen.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

bedankt voor jullie raad
prettig jaareinde voor allemaal

tacheau 0

18 jaar

kan volgende week pas naar de dealer gaan om deze te laten uitlezen, verder rijdt de auto goed merk geen probleem.
is het aangewezen om de zelfdiagnose te resetten door de massakabel een half uurtje los te koppelen om te zien of het lampje nadien opnieuw zal branden.
verder heb ik vernomen dat aan mijn auto geen lamdasonde is enkel een katalysator ? klopt dit.
bedankt op voorhand voor de raad.

tacheau 0

18 jaar

Een diesel van bouwjaar 2000 heeft inderdaad geen lambdasonde. Resetten zou ik niet doen, als de storing nu weg blijft dan kan de garage niets uitlezen en weet je nog niet wat het was.
Ik denk dat de officiele benaming "roetfilter" is en niet katalysator.

oldford 0
badge

18 jaar

bedankt old Ford

tacheau 0

18 jaar

Bij het model na de facelift reset je de computer niet door de accu los te gooien. Het model voor de facelift weet ik niet, maar zal hetzelfde zijn.

Erwin2907 0

18 jaar

P.S. storingen werden waargenomen met afgezette motor.

tacheau 0

18 jaar

garage heeft motor uitgelezen en volgende fouten werden weergegeven :
Tijdelijke storing. Signaal gaspedaal 2.
Overeenkomst met signaal 1.
storingscode elektronische eenheid : P0221
pedaalsensor 1 : 10%
pedaalsensor 2 : 23%
motortoerental : 964 t/min
ingespoten hoeveelheid : 27 mm³/slag
en
Tijdelijke storing. Voeding lagedruk-brandstofpomp. Logische informatie bij het afzetten van de motor.
storingscode elektronische eenheid : P 0230
motortoerental : 3855 t/min
koelvloeistoftemperatuur : 79 C
accuspanning : 14.3 Volt

vervolgens fouten gereset en massakabel van de hoeveelheidsmeter (debietmeter) aan de massa van de batterij aangelegd.

lampje zelfdiagnose motor blijft nu niet meer branden.
afwachten dus.

kan iemand mij hiervoor een uitleg geven aub.
MVG.

tacheau 0

18 jaar

na 8 dagen brand het lampje van de zelfdiagnose motor opnieuw !!!

kan iemand mij raad geven aub.
bedankt op voorhand.

tacheau 0

18 jaar

Dat lijkt me niet meer dan logisch wanneer alleen gereset wordt. De storing is er dan natuurlijk nog niet uit. Ik heb eenzelfde soort probleem met het mm lampje, peugeot zegt: reset nog een keer en nog een keer en nogmaals dan maar hopen dat het wegblijft... En zo niet, dan gaan we vanalles vervangen tot je blut bent.
Ik heb intussen een andere niet-peugeot dealer. Ze kunnen bij veel peugeot dealers namelijk niets met hun eigen foutmeldingen. Probeer eens een goede universeel garage (met de storingsgegevens), misschien heb je daar meer geluk en kunnen ze eens wat parameters opnemen van verschillende sensoren.

Erwin2907 0

18 jaar

bedankt Erwin voor je reactie doch vraag mij dan af waarom er in de garage een bijkomende massakabel is geplaatst van de hoeveelheidsmeter (debietmeter) naar de massa van de battarij.
kan jij deze redenering volgen ?

tacheau 0

18 jaar

Ik denk dat dat een ervaringstrucje is geweest dat nu niet heeft geholpen. Dat de garage deze aktie heeft uitgevoerd zonder dat het probleem verholpen is, geeft aan dat men een gokje heeft gewaagd. Helaas mis gegokt, dus moet men verder zoeken. Dat de storing even weg is geweest betekend niet dat dat komt door de extra massa kabel. De storing kan namelijk ook pas na die 8 dagen zijn getriggerd door welke oorzaak dan ook. Helaas heb ik geen specifieke kennis van dit soort zaken, maar probeer eens terug te kijken welke ongewone dingen er waren op het moment dat het lampje ging branden. Daar is voor een garage soms al veel uit af te leiden. Reed je net over een drempel, lange snelwegrit, dat soort gegevens.

Erwin2907 0

18 jaar

ben intussen terug naar de garage geweest en opnieuw laten uitmeten - nu kreeg ik enkel de foutmelding :
Signaal gaspedaal 2.
Overeenkomst met signaal 1.
storingscode elektronische eenheid : P0221
(storing potentiometer van de gaspedaal)
(kostprijs 83,00 ¤ inclusief B.T.W.)
je kan dit gemakkelijk zelf vervangen.
ik heb deze vervangen en probleem lijkt opgelost te zijn.
ik heb lang genoeg gewacht om dit te melden om er zeker van te zijn dat ik uiteindelijk een definitieve oplosssing heb gevonden.
ik wil nogmaals iedereen bedanken voor jullie hulp.

tacheau 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.