Peugeot 607: cruise controle defect?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: HDI, Motorinhoud (cc): 2100, Vermogen (kw): 100

Geachte,
enkele malen is in het verleden mij cruise controle eens uitgevallen maar, gewoon terug opzetten en alles o.k.
Meer recent tijdens het rijden op autostrade krijgt de motor één hevige schok (alsof de motor wil stilvallen) Na enkele honderden m rijden weerom enkele vrij hevig schokken alsof de motor wil stilvallen maar dan weer gewoon verder draait (snelheidscontrole valt daarbij uit maar na re-setten weerom verder geen probleem) Plots herhaalt dit zich nogmaals en krijg ik daarbij de melding op het multifunctionele display: CRUISE CONTROLE DEFECT!! Ik rijd nu enkele dagen ZONDER cruise controle en heb nergens last meer van.
Graag iemand die dit probleem kent? Ik vraag me af of die 'cruise controle' één appart onderdeeltje (of sensortje?) zou kunnen zijn dan wel een falende boordcomputer of dgl.Ik wil nl wat kostenbeheersing doen wegens auto meer dan 10jaar oud.
Met dank.
Wernert

peugeotfan

Geplaatst door peugeotfan (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 607? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

voyager (0), 7 jaar geleden

Toch maar eerst uitlezen bij dealer of een peugeot specialist. Foutcodes dan posten..

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Ja lijkt me eerder dat een input uitvalt en daarom de cc eraf gooit. Uit laten lezen inderdaad, door dealer of specialist ;-)

Mvg diagnoseoplocatie.nl

peugeotfan (0), 7 jaar geleden

bedankt voor de reactie. Morgen of overmorgen ga ik hem laten uitlezen maar ik vrees dat er niet veel zal te vinden zijn. Momenteel rijdt hij weer onberispelijk, maar ik vertrouw het niet erg. Als ik meer weet blijf ik het melden....

peugeotfan (0), 7 jaar geleden

Beste forumers, de auto werd uitgelezen en er werden enkele waarden uit het verleden gereset, die te maken hadden met o.a.Cruise controle, emissiecontrole, navigatie,en dgl; Die allemaal onafhankelijk zijn van elkaar. Een onsamenhangende diagnose dus.
Men kwam op het idee dat het o.a. ook kan te maken hebben gehad met een storing van electromagnetische aard (luchthaven zenders of dgl. die de electonika verstoord hebben.) Verder kon men in de garage niets doen tenzij wanneer het geval zich zou herhalen natuurlijk. Mocht er een drastische mechanisch defect gaan optreden dan zou o.a. zeker mijn MIL lampje op het dashboard aangaan. Dat is nooit gebeurd.Ik ga nu nog eens wat testen doen onder hoger belasting. Ik blijf melden als er iets nieuws is.
Werner

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Mooi verhaal van de elektromagnetische storing haha of hing er een vliegtuig boven je op de autostrada haha. Maar goed, wat waren de storingen dan? Foutcodes? Want welke waardes zijn er gereset dan?

Mvg diagnoseoplocatie.nl

peugeotfan (0), 7 jaar geleden

De foutcodes waren P1351 (Pre/post heating),Po460 (Fuel level), P2408 (Additief systeem), Po704 Clutch switch signal.FEA4 Fault fuel filter cap sensor signal, U1213 fault in the vehicle speed information received enz.
Alles is ge-reset nu. Merkwaardig was dat nooit het MIL lampje op het dashboard was gaan branden. Overigens geloof ik persoonlijk zelf wel in de mogelijkheid van een spurious stoorsignaal van een zender langs de autostrade dat het signaal van de inspuitcomputer naar de injectoren o.i.d. heeft veroorzaakt. Ik heb vandaag een proefrit gedaan met meermaals, op een rustig traject,telkens hernemingen te doen(plankgas/ralentie/plankgas/ralentie enz...en tevens tientallen malen de cruise controle op en af gezet maar helaas geen resultaat. Alles werkt perfect nu. Het enige wat me spijt is dat ik binnen 2 weken naar Spanje vertrek...en mijn vertrouwen heeft nu natuurlijk een deuk gekregen...
In elk geval bedankt voor je interesse en ik blijf rapporteren mocht er zich nog iets voordoen.
Groeten
Werner

ofstone (0), 7 jaar geleden

Clutch switch, ofwel koppeling schakelaar en vehicle Speed informatie, heeft wel degelijk met cruise control te maken.
Vooral die schakelaars geven vaak problemen, dat komt bij meerdere merken voor.

peugeotfan (0), 7 jaar geleden

Bedankt mr. ofstone. Die clutch switch weet ik wel te vinden. die zal ik eens demonteren morgen. Maar wat kan ik me voorstellen i.v.m. die Vehicle Speed information? Zit daar ergens nog een contact of sensor? Over een speed sensor heeft men tot nu toe nog niet gesproken.En mocht dit toch een probleem zijn dat ik niet direct kan vinden zou dat dan dramatisch kunnen zijn onderweg? (ik bedoel stilvallen en niet meer verder kunnen)of enkel maar verlies van cruise controle?
Graag nog een reactie!
Met dank.
Werner

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Inderdaad, vind het ook geen onsamenhangende codes. Sterker nog, zonder die info doet de cc het echt niet. Gewoon in de gaten houden. Het is hoogstens zo dat je de cc even niet kan gebruiken.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

ofstone (0), 7 jaar geleden

Meeste auto's halen het snelheidssignaal tegenwoordig uit de ABS module. Die heeft immers op ieder wiel een sensor om te kunnen meten hoe snel ieder wiel ronddraaid. Via de canbus gaat de snelheidsdata naar het dashboard, ecu, navigatie/radio etc.

Ik zou inderdaad even afwachten tot er weer een probleem met de cruise control voordoet en dan kijken welke foutcodes er terug gekomen zijn.

De schakelaar op de koppeling is redelijk eenvoudig door te meten. Ingedrukt of los weet ik even niet meer, maar 1 van de standen hoort geen verbinding te maken, en in de andere stand lager dan ongeveer 2 Ohm.

Een probleem met de cruise control laat niet vaak een check lampje branden overigens.

peugeotfan (0), 7 jaar geleden

Bedankt verder voor de interesse. De schakelaar op de koppelingspedaal heb ik net ge-checked.Een doodgewoon contact dat gesloten is in rust, en opent bij indrukken van het pedaal. Niets speciaals dus en ook duidelijk niet defect .Als de snelheids-info komt via canbus en wiel-sensor voor ABS en ergens zit het fout dan zou ik meerdere malfuncties of indicaties moeten hebben. Ik moet dus verder afwachten. Een worst case senario zou dus ook nog kunnen zijn dat er iets misloopt in de hogedrukpomp. Dat was een 2de mogelijkheid die ge-opperd werd door de mechanieker in de garage, vandaar die test met snelle acceleraties die ik gedaan heb maar zonder resultaat. vergeet niet:tijdens het rijden waren het echt wel korte maar hevige schokkken van zeer korte duur tijdens een traject van enkele km. (injectie of hogedruk eventjes wegvallen zo leek het mij eerst)
Mocht er nog iets zijn de komende dagen of weken dan bericht ik terug.
Werner

peugeotfan (0), 7 jaar geleden

Ik wou graag nog éénmaal dit probleem in de aandacht brengen, maar helaas is het zo dat sinds dat éne voorval- tijdens het rijden- het fenomeen zich nooit meer heeft voorgedaan. Cruise controle is wel 1000maal op en af gezet en vele,vele malen heb (ik in 2de versnelling) het plankgas effect uitgeprobeerd. Dit om eventueel nakend mankement in de hogedrukpomp uit te testen maar alles zonder resultaat. Ik zal dus met dit gevoel van onrust op reis moeten vertrekken.Uit het ongerijmde kan ik alleen nog hopen dat het inderdaad een geval van interferentie door één of ander radiosignaal is geweest....Reacties of suggesties zijn nog altijd welkom!
Groeten
Werner

peugeotfan (0), 7 jaar geleden

probleem onoplosbaar

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.