close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: Damp/rook uit carterontluchting 106 rallye

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 8v

Hallo,

2 weken terug heb ik een Peugeot 106 Rallye aangeschaft. Kort daarop bleek dat bij wat hogere toeren (>4000) de pakking van het kleppendeksel los schoot, wat een aardige olie douche onder de kap gaf. Ik heb toen een nieuwe pakking gemonteerd en zo'n filtertje op de carterontluchting.
Wat mij nu opvalt, is dat hij erg rookt uit deze filter, er komt een walm uit. Als ik dus voor het stoplicht sta komt er een walm onder mijn kap vandaan.

Wat zou dit kunnen zijn? Het principe van een frituurpan? Oude olie gaat dan namelijk ook walmen... olie een keer verversen?
Maar dan nog, waarom de hoge druk?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Groeten!

Geplaatst door

pug106rallye (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

motor is aan het overlijden, veel compressieverlies langs de zuigerveren, uitlaatgassen komen dan via de carter uit je auto. Laat voor diagnose eens je compressie meten, 10 tegen 1 dat deze bijna aan zijn slijtagelimieten zit. Als dit zo is, kan een set zuigerveren, en lichtjes ophonen van de cilinderwand misschien uitkomst brengen.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Bedankt voor de reactie!

Kan ik er gewoon mijn dagelijkse woon-werk verkeer mee blijven doen in de tussentijd? D.w.z. elke dag gewoon naar mijn werk 15 km heen en terug.
Of moet ik elke extra kilometer voor het blokje vanaf nu zoveel mogelijk mijden en gauw het het bovenstaande laten uitvoeren?
Kun je mij een schattig geven wat mij dit gaat kosten, ik kan waarschijnlijk wel een beun vinden uit een Peugeot garage.
Stel ik laat dit repareren, is er dan een kans dat het hier helemaal niet aan ligt? Of is het zo goed als zeker als ik een compressietest laat uitvoeren, en deze aangeeft dat de waarden niet goed zijn dat het aan het genoemde ligt?

pug106rallye 0

16 jaar

Is zoiets trouwens ook een mogelijke oplossing?

http://www.xado.nl/index.php?option=com_...

pug106rallye 0

16 jaar

het merk xado is mij wel bekend, maar heb er nog GEEN ENKEL onafhankelijke test van gezien, waaruit blijkt dat dit spul wel degelijk werkt.

Ik zou zeggen, werp je op als proefkonijn en ga het ondervinden.

Wat betreft de compressiemeting, indien de metingen te laag uitvallen, en je spuit voor een tweede meting wat olie op de zuigers ( niet teveel), en de metingen vallen daarna hoger uit, is het 100% de zuigerveren.

Ik ga niet zeggen dat je met een gerust hart kunt doorrijden, dat is je kop in het zand steken, aan de andere kant, het zal niet van vandaag op morgen gelijk kapotlopen. Zolang de motor nog netjes op alle 4 loopt, en netjes optrekt ed.

Ik zou toch proberen om binnen afzienbare tiid in elk geval de compressie te laten meten, en binnen, zeg 6 maanden toch wel de reparatie te laten uitvoeren, dat hoeft niet persé iemand uit een peugeot garage te zijn, elke andere garage of beun met de juiste spullen kan deze reparatie uitvoeren.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Marcel,

Ontzettend bedankt voor je reactie. Hier ben ik echt een stuk wijzer door geworden.
Hij rijd op het moment nog hartstikke goed, op alle 4 de pitten gewoon volgens mij, en trekt prima op.
Ik ga er gewoon mee door rijden, maar zal een beetje voorzichtig omgaan met de toeren en zeker zeer binnenkort even de compressie laten meten.

Wat betreft dat Xado, ik weet het niet. Ik vind er op internet van alles over, het ene positief, het andere negatief; tot dure revisies aan toe.
Ikzelf ben wel dusdanig nuchter dat ik niet geloof dat extreme slijtage aangevuld wordt en je blok als nieuw wordt. Ik denk best dat het bij kan dragen aan het beter lopen van de motor en dergelijke, maar echt wonderen doen voor je motor (als in een vloeistof die je motor repareert) lijkt me sterk.
Ik heb gelezen dat onder andere de hoorngroeven opgevuld worden door dit spul, waardoor er dus geen smering meer is tussen zuiger en cilinderwand en deze in rap tempo slijt. Aan de andere kant lees ik ook reacties van monteurs die verklaren dat het toch echt werkt en lui die zeggen dat ze hiermee hun revisie hebben kunnen rekken en vind ik op het internet garages en revisiebedrijven die aangeven het spul te gebruiken.

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?...
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_qu...
http://www.nedroj.nl/index.php?option=co...
http://www.nedroj.nl/xado/DaviWB/Pagina1...
http://www.autorevisieheinenoord.nl/xado...

Na het lezen van veel websites op het internet twijfel ik toch ontzettend.

Heeft het misschien nut om een wat dikkere olie te gaan gebruiken tot reparatie? Ik heb er nu 10W40 in zitten en dat komt al uit het filtertje op de carterontluchting.

Groeten, Dennis

pug106rallye 0

16 jaar

Laat nou eerst eens de compressie meten,dan weet je gewoon hoe het er voor staat.
Het kan ook heel wat anders zijn.
Laat die die wonderolie voor wat het is,dat is allemaal gebakken lucht.

primera p11 0

16 jaar

Ik heb besloten binnenkort een nieuw blokje te laten monteren, er zijn wel meer dingen aan de hand namelijk.
Dit laat ik doen bij een kennis van een kameraad van mij.

Nu ben ik benieuwd, als soort van second opinion, welke onderdelen er bij een motorruil vervangen worden en wat dit ongeveer kost.
Daarnaast zit ik met het volgende; mijn drukgroep (of een andere lager in de bak) maakt geluid bij het koppelen/ontkoppelen.
Wat gaat het me extra kosten als ik dit dan gelijk mee laat pakken (dan waarschijnlijk inclusief koppeling ofniet?) en wat het me zou kosten aan onderdelen en hoeveel uur het ongeveer vergt als ik dat later een keer apart laat doen. Dan kan ik hier een afweging in maken.

Groeten, Dennis

pug106rallye 0

16 jaar

Even ter informatie; het nieuwe blokje zal ongeveer 130.000-140.000 kilometers op de klok hebben.
Ik ben trouwens ook benieuwd of het gewoon mag om de tellerunit van de donorauto over te zetten in de mijne, kan iemand mij dit vertellen?

pug106rallye 0

16 jaar

Kilopmeterstand NIET overzetten, daar kun je later gedonder mee krijgen. Je kunt beter een registratie maken van het oude en nieuwe motornummer, daar heb je meer aan.

Wat de koppeling betreft. Indien je het blok laat overzetten, laat dan ook de koppeling vervangen. Het kost je nu een honderd of 2 extra aan onderdelen, maar dat staat in schril contrast met het arbeidsloon wat je straks moet afrekenen als de versnellingsbak WEER van de motor afgehaald moet worden. De koppeling wordt meestal als set ingebouwd ( drukgroep/druklager/koppelingsplaat/eventueel toplager) en dan ben je voorlopig weer van die ellende af.

Indien je dit niet gelijk mee laat doen, kost het je later veel meer aan arbeidsloon. Hetgene wat je nu hoort zal waarschijnlijk het druklager zijn.

Voor de rest, gelijk de distributie laten controleren/vervangen, een beurt laten uitvoeren ( olie/filters/bougies etc) en je kunt voorlopig weer een flinke tijd vooruit met het bakkie ( motorisch betreft dan )

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Bedankt voor je reactie. Ik zal je advies opvolgen.

In de tijd die ik nu moet wachten totdat de beun een blokje binnenkrijgt rijd ik nu elke dag +/- 30 km totaal voor woon-werk verkeer. Het probleem waar ik nu echter op stuit is dat de temperatuur oploopt tot het branden van het lampje.

Het is niet zo dat dit na een hele korte afstand gebeurt, vaak pas aan het eind van mijn rit (na 15 kilometer).
De verwarming wordt gewoon warm. Ik heb geprobeerd het koelsysteem te ontluchten, maar dit heeft niet geholpen, volgens mij is dit niet goed gegaan.
Ik heb de radiateurdop eraf gedraaid en het onluchtingsventiel achter het blok op zo´n slang met de motor stationair, er liep alleen niks uit. Ik had een litertje koelvloeistof gekocht maar op aanraden van een vriend toen niet bijvuld omdat dit andere kon zijn als die er al inzit, en dit zou schade op kunnen leveren.

Nu wil ik graag de laatste periode van dit blokje nog een beetje fatsoenlijk kunnen rijden, en nu wil ik het koelsysteem goed hervullen en ontluchten. Mij leek het het beste om gewoon alles eruit te laten lopen en vervolgens te vullen en daarna te ontluchten.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit op de juiste manier doen moet? Veel gezocht maar niet echt een goede step-by-step gevonden.

pug106rallye 0

16 jaar

officieel moet je een voorraad beker op de vuldop van de radiateur plaatsen om het vloeistof niveau behoorlijk boven het motor blok te krijgen. Dan vul je het systeem, je draait de ontluchters los, (1 op radiateur 1 op kachelslangen en 1 op thermostaathuis inbus bout) zodra daar bijna geen lucht meer uitkomt en dus wel koelvloeistof, start je de motor. De beker vul je natuurlijk weer goed vol. Je laat de motor draaien en draait zo nu en dan de ontluchters weer los. Net zolang totdat de koelvin 2 x aan geslagen is en er geen lucht meer uitkomt.

Persoonlijk zou ik eerst de thermostaat kontroleren. Vind het trouwens wel een beetje vreemd, dat de motor nu opeens zo heet word

wkhoek 0
badge

16 jaar

Verwarming wordt pas heel laat warm en heb vanochtend mijn radiateur gevoeld en die was zo goed als koud terwijl het lampje van de koelvloeistof net uitgegaan was. Radiateur goed doorspoelen en afvullen/ontluchten?

pug106rallye 0

16 jaar

ik zou hem zsm bijvullen en ontluchten

wkhoek 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.