Peugeot 206: Dashboard, KM teller vallen uit bij warme motor.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Na 3 Peugeot dealers langs te zijn geweest en 1100 euro armer wil ik mijn probleem hier eens gaan uitleggen en proberen op te lossen.

De eerste 20/30 min zijn er geen storingen, rijdt perfect, echter na een kleine half uurtje, dus wanneer de auto op temp komt, krijg ik problemen. De km wijzers, benzine,toerenteller etc vallen spontaan uit, en springen dan gelijk weer aan. 2 airbag lampjes branden. Dit gaat de heledag door. Ook de ruitenwissers gaat soms heen en weer. Als ik bijvoorbeeld stil sta, en de auto deur open, dan is het net een discotheek met de binnenverlichting, gaat steeds aan uit aan uit etc.

Eigenlijk krijg ik, volgens mij mening geen stroom en start de auto direct weer vanzelf. ( autoradio, ecc etc vallen allemaal uit )

Vervolgens ben ik met dit probleem naar verschillende peugeot dealers geweest.

Uiteindelijk Computer (?) vervangen
Kabelbreuk opgelost
Dashboard vernieuwd.

Maar ze komen er maar niet uit. Vervolgens heb ik van een andere dealer vernomen dat het de BSI computer zou zijn.

Ik geloof ze niet meer, weet iemand wat mijn auto probleem is ? Eventueel iemand die het voor me wilt uitzoeken tegen vergoeding ?

Ik hoor het graag.

A3Sportback

Geplaatst door A3Sportback (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

dit doet mij denken aan het beruchte dubbel relais,

zit als het goed is onder de accu bak en gaat met enige regelmaat kapot

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

met computer vv
kun je zeggen of die de bsi is
anders even aan bedrijf informeren waar het gedaan is om welke eenheid het gaat

alle problemen lijken te komen door bsi ivm dat deze al deze dingen regelt
en aanstuurd
als bsi zelf gek doet kan dus ook motor uitvallen ivm hij niet meer weet wat hij doet
ruitenwissers komen van de com-schakelaar (waar je ze bedient)
dan loopt communicatie naar de bsi van bsi naar de zekeringkast en vandaar uit naar de ruitenwissers zelf
moet alleen zelf ff kijken of dit bij deze type geen communicatie was maar een draad
daarvoor heb ik wel de laatste acht van chassisnummer voor nodig

@hierboven
bedoel je dubbel relais bij de motor ebe
zo ja dan zal dit hier niet zo zijn
anders gaat binnen verlichting niet gek doen
en tellers blijven perfect werken

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

@ werner


het dubbel relais voed de EBE en PSF1, valt deze voeding weg dan valt de motor uit, en het can netwerk ook, want er is geen communicatie meer tussen de PSF1 en BSI

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

dan zal ik laatste acht van chassisnummer moeten hebben om zeker te weten hoe alle bedrading loopt
maar ik verwacht nog steeds de bsi kapot is
die gaat namelijk over alles en
alles heeft keuren

@hierboven
motor ebe ja
psf1 durf ik niet te zeggen maar dacht van niet
verder psf1 is verkeerde naam want bij de 206 heet het weer bsm
voor topic starter beide zijn zekeringkast onder de motorkap

A3Sportback (0), 12 jaar geleden

oke.. hoogstwaarschijnlijk dus de bsi?

of eventueel vervangen bsm kan ook wel helpen.. ?

laatste 8 cijfers : 42045882

maar hoe komt het dat het de eerste 30 min niets aan de hand is en plots bij een warme motor de problemen ermee beginnen ?

voor de duidelijkheid: motor valt niet uit

voor zover ik weet was de bsi uitgelezen ( moet even kijken op de facturen ) en gaf die verkeerde waardes aan, deze waren herstelt na het uitlezen en het probleem opgelost moeten zijn echter was het al na een warme motor het probleem weer begonnen..

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

in 30minuten wordt de bsi ook warm wie weet dat dit de boosdoener is
als het echt licht aan dat de bsm warm wordt doordat het onder de motorkap staat kun je dit proberen is het goedkoopst ook
van 90-150euro ongeveer

we hebben zelf al gekkere dingen meegemaakt
spontaan lege bsi ook gehad
officieel is maar 1 keer mogelijk om te paren
en telecoderen kan altijd
maar nu was beide kwijd
zelde geval sta je bij sommige dingen te kijken

nu is dus de vraag of het komt omdat bsi te warm wordt of omdat onder de motorkap alles warm wordt
helaas loopt eco-mode van 5 tot 30minuten afhankelijk van accuspanning en hoe lang de motor heeft gelopen
anders had je hem op contact kunnen zetten
altijd proberen waard toch en als eco-mode aan staat
dan starten (kouwe motor) dan kijken hoe lang het duurt voordat je probleem krijgt met iets

A3Sportback (0), 12 jaar geleden

[quote=trucker0werner]in 30minuten wordt de bsi ook warm wie weet dat dit de boosdoener is
als het echt licht aan dat de bsm warm wordt doordat het onder de motorkap staat kun je dit proberen is het goedkoopst ook
van 90-150euro ongeveer

we hebben zelf al gekkere dingen meegemaakt
spontaan lege bsi ook gehad
officieel is maar 1 keer mogelijk om te paren
en telecoderen kan altijd
maar nu was beide kwijd
zelde geval sta je bij sommige dingen te kijken

nu is dus de vraag of het komt omdat bsi te warm wordt of omdat onder de motorkap alles warm wordt
helaas loopt eco-mode van 5 tot 30minuten afhankelijk van accuspanning en hoe lang de motor heeft gelopen
anders had je hem op contact kunnen zetten
altijd proberen waard toch en als eco-mode aan staat
dan starten (kouwe motor) dan kijken hoe lang het duurt voordat je probleem krijgt met iets[/quote]
het eco-mode uit geprobeerd geen resultaat jammer genoeg

eco-mode staat aan naar 30 min ( display gaf dit aan ) op contact gezet te hebben echter geen gekke dingen en de auto kan gewoon gestart worden... heb met de auto daarna nog ruim een half uur mee gereden en ja hoor het begon weer... wat me wel opviel is dat ie pas gek doet wanneer de binnen verlichting, buitenverlichting en de dashboard midden console verlichting ( display klok temperatuur ) met gas geven zwakker wordt.. bij het koude start gebeurd dit niet..
ik weet niet waar ik nog aan moet denken.. de bsm wordt niet warm en bsi zal ook wel zijn werk doen, omdat ik denk dat als de bsi niet goed zou moeten zijn dat de problemen die ik nu hebt al bij het starten moeten doen?

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

dan heeft hij nu het probleem na een uur gehad
30miuten contact en 30minuten met lopende motor

dus conclusie is dat alleen als motor loopt na 30 minuten problemen geeft
zelf geef je aan dat verlichting gek doet
dan zou ik zeggen controleer de accuspanning kijken of deze goed is en geen gekke voltages geeft
wie weet is de dynamo/accu de boosdoener dit doordat hij warm wordt de component het probleem krijgt
en voltage te laag zakt
waardoor spanning ver zakt en dus de instrumentenpaneel uitvalt en de rest komt
eventueel als probleem aanwezig is dan met meter gaan meten van zeg maar de binneverlichting af naar achteren
dus lampje -> stekker bij de bsi -> stekker waar bsi stroom van krijgt -> dan de zekeringkast -> en zo de schema helemaal volgen totdat je van lampje naar accu hebt gehad

opnieuw starten is het probleem dan weg of komt het ook weer terug

wat betreft dubbelrelais
deze heeft de motor ebe niet
de bedrading zit direct op de bm34 aangesloten en daar zitten twee relais in
plafondverlichting krijgt spanning op poot pin 4 massa
pin 1 gesuurde plus door bsi (voor als deur open staat/gaat)
pin 2 gezekerde plus voor de permanente plus (om zelf de lamp aan te zetten)
krijg je in geval van flikkeren wel goed licht als je schakelaar van plafond licht verzet (dan kans dat de bsi het is wordt vergroot)
pin4 -> pin1 spanning meten
pin4 -> pin2 spanning meten
op de bsi komen ze op de volgende aan
pin 32 van 40voudige witte stekker (gestuurde stroom als deur open staat)
pin12 van 16voudige zwarte stekker (gezekerde spanning naar de lamp)
de betreffende pin spanning meten naar massa toe
uitgang op 2voudig zwart pin1
die gaat naar contactslot en van contact slot gaan er twee naar de bm34 toe
8voudige zwart is het daar pin 7 en pin 9 komt het aan
daar spanning meten
bm34 loopt daarna direct naar de accu en is schema rond

dus hiervoor hebben we geen dubbelrelais zitten


als je ergens anders een bm34 kunt vinden de gelijk is (bm34 4 is sterker dan een bm34 3 (3,4 , 5 heb je zo ver ik weet, 96 nummer ook dan controleren of gelijk zijn)
dan zou je deze kunnen uitwisselen en kijken of dit helpt

blijkt uit meting dat bsi stabiel spanning krijgt maar niet doorstuurt naar de rest van electronica wat er aan hangt dan zou ik dus zeggen dat probleem in de bsi zit

ik heb nu beschreven hoe je moet meten vanaf de plafond lampje
maar je kan zo ook de radio pakken of instrumentenpaneel
wijze van controleren blijft het zelfde

A3Sportback (0), 12 jaar geleden

opnieuw starten probleem blijft... heb ook nog het vermoeden dat de toerental klein beetje on stabieler wordt... wanneer die gek aan het doen is.. de wijze van controle gaat me niet lukken, ben niet zo in huis met meten..
wordt even naar een lokale elektro boer bij mij in de buurt ik dank je nog voor de uitgebreide uitleg Trucker0werner ( zal een printje van maken wie weet heeft de elektro boer er wat aan :) ik zal in de komende dagen hopelijk de oplossing hier posten

Armpie (0), 11 jaar geleden

A3Sportback, heb je al een oplossing?
Ik heb het sinds kort ook, kilometerteller gaat op en neer, staat dan op 0 en ineens weer naar 100.
Daarnaast gaat het lampje branden van de airbag en geeft de boordcomputer aan dat er een storing is in het airbagsysteem.
Volgens mij is het op koude motor geen probleem...

Wat was bij jou uiteindelijk het probleem?

A3Sportback (0), 11 jaar geleden

Hallo,

Ik heb de auto zo verkocht. Ben naar een peugeot specialist gegaan, die kon het ook niet vinden. Wel weer een factuur van 980 euro van gekregen...
Dus wat het was is een raadsel..
is het een blauwe 206 ?

Armpie (0), 11 jaar geleden

Nee, ik heb een zwarte 206 2.0 HDI.
Heb een filmpje gemaakt van mijn dashboard, daar zie je de KM-teller heen en weer schieten.
Hier zeiden ze op het werk direct dat het een elektronisch probleem was, heb onlangs wel mijn dynamo vervangen, nadat die was doorgebrand.
Wellicht heeft de elektra toen ook een opdonder gehad.
Mijn thermometer staat, bij motor uit, op 90 graden, start je m, schiet hij direct door tot na het rode.
Dus ik hoop dat het alleen mijn dashboard vervangen is.

Wel raar verhaal!

Samson58 (0), 7 jaar geleden

Ik heb zelf een peugeot 206 1.4 2002
Ik heb precies hetzelfde probleem nu
de dashbord reset vanzelf dus de tellers gaan naar 0 en dan weer hoe hard je rijdt alles wordt gereset de radio gaat ook uit climate controll gaat uit en dit allemaal tijdens het rijden...
ik heb woensdag een afspraak bij de dealer
Ze hebben een vermoeden of de dynamo of iets met de bsi
weet iemand er wat meer oveR??

ers002 (0) PRO, 5 jaar geleden

iemand al iets? k heb er nu ook 1

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.