Peugeot 206: distributieriem loopt scheef

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: dw10

pas d-riem+set+waterpomp vervangen bij een 2.0hDi en nu is de riem scheef gaan lopen met als gevolg dat hij kapotgelope is tegen de kap vooral bij de waterpomp is die kap het ergste doorgesleten . gevolg riem versprongen en 3 tuimelaars kapot . tuimelaars en andere riem gelegd , wagen gestart zonder krukas poelie en alternator riem en nu loopt de nieuwe riem weer naar buiten toe . met de krukas poelie erop loopt hij minder fel naar buite toe . heeft iemand dit al voorgehad of enig idee wat de oorzaak zou zijn ? morgen ga ik de oude spanrol en geleiderol om de beurt terug zetten om te kijken als hij nog naar buiten loopt , het zou me vreemd lijken dat de waterpomp dit zou veroorzaken .

fractalic

Geplaatst door fractalic (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

waterpomp kan een oorzaak wezen

het niet monteren van de krukaspoelie

HD pomp kan een oorzaak wezen (uitlijning!)

spanner verkeerd gemonteerd?

fractalic (0) PRO, 12 jaar geleden

alles gemonteerd volgens deze pdf http://info.koren-autoparts.nl/Distribut...
krukaspoulie had ik eraf gelaten om te controleren naar opzij lopen dus richting distribitiekap
hd pomp ? de oude riem was aan vervanging toe toen de hele set gezet + waterpomp want deze begon te lekken en die riem heeft 1153km gelopen todat hij verspronge was de distributie kap is doorgeslete aan de waterpomp en ingesleten aan het nokkenas tandwiel en de riem was nog maar half zo breed

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

krukas poelie moet er juist opblijven zitten deze zorgt ervoor dat riem juist loopt
laat je de motor lopen met poelie erop
en je haalt dan de poelie eraf dan ligt riem gelijk met de tanden
zonder poelie is het mogelijk dat probleem erger is
maar je zou inderdaad niet van af mogen lopen

spelling van waterpomp gecontroleerd
als deze niks heeft zou het goed moeten zijn dit ivm hij niet lekt dus zit goed op het blok vast
alleen asje zelf kan het probleem geven
in alle gevallen dat riem ging lopen bleek de waterpomp kapot te zijn

daarnaast kan het zo zijn dat dieselpomp niet uitgelijnd zit ten op zichte van de rest
want rest zou ik niet zo snel verwachten
spanrol zit een vlak deel achter dus trekt hem altijd recht tegen aan
zelfde als looprol

krukastandwiel en nokkenastandwiel zitten aan lange as vast zou dit is ook zeer ongeloofwaardig dat dit het probleem is

fractalic (0) PRO, 12 jaar geleden

nieuwe waterpomp met speling ? zou mss kunnen morgen nogmaals controleren . Ben ergens wel blij dat het mijn eigen auto is en niet die van een klant
tis of de waterpomp of de spanner of de geleiderol want deze zijn vervangen . ik heb al veel riemen gezet en dit is de eerste waar iets mis meegegaan is
maar het blijft toch in je hoofd zitten als je iets niet opgelost krijgt.... beroepsafwijking mss ? :)

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Heeft de spanrol wel goed op het bevestigingspunt gezeten???? Bekijk dit nog eens heeeeeeeeeeeel goed, want waarschijnlijk heeft de spanrol geen gat "uit 1 stuk" maar bestaat het gat uit 2 delen, een voorste en een achterste gat. Het achterste gat zal zeker goed op z'n bevestigingpunt in het blok hebben gezeten, maar vermoedelijk het voorste gat niet. Hierdoor komt de spanrol scheef te staan m.a.w. ligt dan niet vlak tegen blok, met naar buiten lopen van de distr.riem als gevolg. Tis een beetje lastig uit te leggen, maar kijk nog eens goed in het gat van de spanrol. Heeft de rol inderdaad verkeerd op het asje gezeten, dan staat de (foute) afdruk van het asje in het gat van de spanrol.

harry4203 (395) PRO, 12 jaar geleden

dat zal idd de oorzaak wel zijn, je bent zeker niet de eerste. (ik zal in deze geen namen noemen uch)

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Geeft niet hoor Harry! Uiteraard heb ikke dit ook nog noooooit gehad, maar m'n collega laatst nog met een DW8.

fractalic (0) PRO, 12 jaar geleden

tis opgelost al doende leert men , en wie niks doet kan ook niks fout doen .
bedankt voor de raad allemaal

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

hoe heb je het opgelost ?

fractalic (0) PRO, 12 jaar geleden

spanrol :$ dat gebeurt me echt geen 2e keer meer nu :D maar ok ga toch nog eens controleren na 500 km om zeker te zijn
ook gezellig veel plaats om te werken aan die dw10 in een 206 :s

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Je bent echt niet de 1ste en enigste hoor! En inderdaad gebeurd het je geen 2de keer weer. Gewoon zorgen dat je na het correct plaatsen van de nieuwe spanrol en vóór het spannen van de riem het boutje handvast hebt gezet zodat de spanrol niet naar voren/buiten kan komen en van het voorste gat af kan "vallen"

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum