auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: dashboard lampje

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 aut

Hallo
Vanmiddag zag ik dat een lampje achter mijn toerenteller van mijn 306 1.8 xt automaat uit nov 1997, het had begeven, ik wil deze vervangen maar kan iemand mij vertellen of dit hetzelfde gaat als al op deze site vermeld staat met een 306 uit 1993.
NL zo:
Werkwijze voor een Peugeot 306, 1.4 benzine uit feb. 1993:

Laat het stuurwiel zitten, maar laat de stuurkolom zakken; dit werkt beter. Klinkt moeilijk, maar is simpel.
De sierkaphelften (kappen waar de schakelaars uitsteken) los schroeven, en dan even kijken waar de stuurkolom vastzit.
Dit zijn 2 moeren dopmaat 13mm. Linker voorstoel indien nodig een eindje naar voren schuiven zodat het stuurwiel op de zitting komt te steunen als je de moeren van de stuurkolom los hebt en de stuurkolom laat zakken. Verder hoeft er niets aan stekkers o.i.d. los.
Rand rond instrumentenpaneel losschroeven en daarna schroefjes van het instr.paneel er uit, en daarna instr. paneel rechtstandig zover mogelijk naar voren trekken om hem los te krijgen van de tellerkabel. Dit kan moeilijk gaan, dus probeer het rechtstandig naar je toe te trekken met beide handen/vingers. Is het instr.paneel zover los dat je bij de stekkers kunt, dan stekkers rondom losnemen en paneel verwijderen.

Lampjes vernieuwen: Het zijn steeklampjes, dus fitting kwartslag losdraaien uit de printplaat achter op de teller, en de lampjes kun je daarna met je vingers, of een punttangetje, uit de fitting trekken. Ze zitten in de fitting gestoken. Doe het fitting voor fitting en plaats ze gelijk terug op de juiste plek. Vervang ze allemaal, dus ook de niet verlichtinglampjes, anders kan je binnenkort de hele boel weer loshalen.. Fitting er uit en lampje vervangen. In totaal zitten er 18 lampjes in.
(De lampjes (Osram 12V, 1.2W – W2x4,6d) heb ik gekocht bij Ype Kramer Automaterialen in Leeuwarden; 3x10st voor plm €13,-)

Nu kom het terugplaatsen.
Bij mij ging het heel makkelijk; Paneel rustig heen en weer bewegend terugdrukken en de tellerkabel ‘schiet’ dan vanzelf terug op zijn plek.
Mocht het niet zo makkelijk gaan, dan kan je de tellerkabel eerst vullen met een klein stukje schuimrubber o.i.d., zodat de kabel zo'n beetje centraal in het midden van de trechter komt te zitten. Daarna NIET meer aankomen en het instr.paneel voorzichtig rechtstandig terugplaatsen, nadat je eerst de stekkers er weer op gezet hebt, EN JE DE VERNIEUWDE VERLICHTING HEBT GECONTROLEERD!
Zit het instr.paneel voor je gevoel weer op z'n plek, dan 1 voorwiel vrij van de grond op verantwoorde manier!!!! Bijv. garagekrik , handrem aangetrokken en motor starten, koppeling ingetrapt, 3de of 4de versnelling inschakelen en koppeling op, net alsof je wegrijdt.
Je ziet dan snel genoeg of de tellernaald oploopt of niet. Loopt die op, dan zit de kabel goed en kun je verder met afbouwen.
Loopt die niet op, dan begin je overnieuw met centreren van de kabel in de trechter.
Je kan ook, als je lui bent zoals ik, de stuurkolom even vastzetten en dan een klein stukje gaan rijden; dan zie je ook wel of het werkt :)

T.a.v. de rubber bal onder de motorkap;
Het is niets meer dan een scharnierende afdichting tussen motorruimte en interieur van de tellerkabel.
Hij zit achter het luchtfilterhuis en als je kijkt zul je zien dat deze doorvoer niet op dezelfde "hoogte" zit als het midden van de kilometertellerklok. Tussen doorvoer(bal) en tellerklok zit nog een lastige S-koker waar de tellerkabel binnenin de auto doorloopt naar teller. In tegenstelling tot wat de vraagbaak schrijft, hoef je deze niet los te maken.

Succes!

Laatst bewerkt door Cyberstorm77 (22 februari 2009 05:32:39

Geplaatst door

goochem (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ja.....wellicht met dit verschil dat er in jou 306 al een instr.paneel zonder tellerkabel zit, dus elektrische snelheidsmeter. Dan kun je het verhaal van de tellerkabel overslaan.

hans4074 0
badge

14 jaar

sorry voor late reactie, maar bedankt vor de tips, ik heb er nog niet d tijd voor kunnen vinden om het lampje te vervangen i.v,m, problemen met de andere auto maar het gaat vast lukken zodra ik er de tijd voor heb .
Thanx

goochem 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.