Peugeot 306: Dashboardverlichting vervangen

Bouwjaar: 1993

Een voor een beginnen de lampjes in mijn dashboard kapot te gaan en deze wil ik graag vervangen. Ik heb de vraagbaak gekocht en daarin staat een schema voor het demonteren van het dashboard. Is dit überhaupt aan te raden of is dit heel veel werk?

Volgens de vraagbaak moet je met een korte ruk de kogel van de snelheidskabel lostrekken, maar bij mijn 306 komt ie niet zo makkelijk los. Enige tips?

ranco

Geplaatst door ranco (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

RAH (0), 19 jaar geleden

Voorzichtig, heel voorzichtig. Als die snelheidskabel gesloopt is moet er een nieuwe in en die is er niet makkelijk in te krijgen (vanaf de motorruimte naar het dashboard binnen). Wellicht zijn er monteurs met ervaring die een specifieke tip kunnen geven voor de 306.

Ik ben blij dat ik een 406 heb met digitale teller, geen kabel alleen draadjes met stekkers.

ranco (0), 19 jaar geleden

Moet de snelheidskabel altijd losgemaakt worden, of kan er ook zoveel speling zijn dat ik er net bijkom? Ik heb ergens gelezen dat ik hem ook los kan maken van de versnellingsbak (?), is dat eenvoudiger?

RAH (0), 19 jaar geleden

De snelheidskabel bestaat uit een huls en een binnenkabel, die binnenkabel gaat naarmate je harde gaat rijden sneller draaien. Ik heb geen idee hoe dat ding in de versnellingsbak gemonteerd zit. Als dat daar makkelijk los te maken is, dan is het misschien een idee. Maar de kabel moet dan ook van binnen naar buiten en terug kunnen schuiven om bij het dashboard genoeg ruimte te krijgen. Dus ik zou eerst eens kijken of die kabel wel heen en weer gaat en niet ergens achter het dashboard vast zit.

Ik heb bij een 309 ooit eens geprobeerd om lampjes te vervangen zonder de kabel los te maken. Lampje eruit ging nog, erin niet meer. Tevens kon ik alleen bij de zijkant komen, lampjes in het midden van de tellerunit kon ik niet bereiken. Toen toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de kabel los getrokken. Daar was wel behoorlijk wat kracht voor nodig, meer dan ik gevoelsmatig eigenlijk wilde gebruiken. De kabel weer terug steken gaat overigens een stuk makkelijker.

Cyberstorm77 (0), 15 jaar geleden

Bij mij is gisteren het linker dashboardlampje (bij de snelheids-, en watertemperatuurmeter) kapot gegaan.
Moet je, om dit lampje te vervangen, ook de snelheidskabel loskoppelen etc., of kan je daar wel redelijk makkelijk bij komen?

Alvast bedankt voor de reactie(s).

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Cyberstorm77]Bij mij is gisteren het linker dashboardlampje (bij de snelheids-, en watertemperatuurmeter) kapot gegaan.
Moet je, om dit lampje te vervangen, ook de snelheidskabel loskoppelen etc., of kan je daar wel redelijk makkelijk bij komen?

Alvast bedankt voor de reactie(s).[/quote]
Ja, de snelheidskabel moet hiervoor los = het instr. paneel met beleid rechtstandig naar voren trekken totdat kabel los schiet. Als je em niet losmaakt, komt het instr.paneel niet ver genoeg naar voren om bij de lampjes te komen.
Vervang gelijk alle verlichtings-lampjes!
Om de snelheidskabel weer voor z'n gaatje en vast te krijgen? Das pas ape-werk! (vind ik)

Cyberstorm77 (0), 15 jaar geleden

Wat ik mij later ook realiseerde; ik heb ook nog een toerenteller.
Zit daar ook nog een kabel achter die losgemaakt moet worden of kan die blijven zitten?
En het losmaken van de snelheidskabel, is dat een beetje redelijk te doen door iemand die dat nog nooit gedaan heeft of kan ik het misschien beter aan een ander overlaten? Ik kan niet zeggen dat ik niet handig ben (de meeste dingen lukken me wel) maar ik heb geen idee hoe het zit en heb eigenlijk weinig zin om, bij wijze van spreken, een paar dagen met een losliggend dasboard te zitten.
Wederom vast bedankt voor de reactie(s)

306 cabrio (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Cyberstorm77]Bij mij is gisteren het linker dashboardlampje (bij de snelheids-, en watertemperatuurmeter) kapot gegaan.
Moet je, om dit lampje te vervangen, ook de snelheidskabel loskoppelen etc., of kan je daar wel redelijk makkelijk bij komen?

Alvast bedankt voor de reactie(s).[/quote]
@Marco, welk jaar is jouw 306? Even een advies: open voor je eigen vraag voortaan een nieuw topic, dan kan je jouw autogegevens gelijk invullen.

Groet,

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Toerenteller is elektronisch, dus geen kabel.
Of het verstandig is dit zelf te doen? Moeilijk te zeggen.
Het is in ieder geval géén.....dat doe ik eventjes.

Cyberstorm77 (0), 15 jaar geleden

[quote=306 cabrio]@Marco, welk jaar is jouw 306? Even een advies: open voor je eigen vraag voortaan een nieuw topic, dan kan je jouw autogegevens gelijk invullen.

Groet,[/quote]
Het gaat bij mij ook om een '93-er en heeft een 1.4 benzinemotor.

Dank voor je advies; het leek mij echter, om 'vervuiling' van het forum te voorkomen gezien ik met exact dezelfde vraag/vragen zit, het beste om dit draadje te gebruiken.

Cyberstorm77 (0), 15 jaar geleden

[quote=hans4074]Toerenteller is elektronisch, dus geen kabel.[/quote]
Ok, dat scheelt weer in ieder geval

[quote]Of het verstandig is dit zelf te doen? Moeilijk te zeggen.
Het is in ieder geval géén.....dat doe ik eventjes.[/quote]
Met andere woorden; met een hoop geduld bereik je een hoop? :)

Nu zie ik net in de vraagbaak die ik inmiddels bemachtigd heb, dat de zg. bol onder de motorkap zit. Tenminste.. als ik het plaatje goed beoordeel...
[url=http://img16.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img16.imageshack.us/img16/7174/62...[/img][/url]

Waar zou deze moeten zitten? Of spreekt dit wel voor zich?

Hopelijk laatste vraag; het stuurwiel... moet die ook los of heb je voldoende ruimte om de boel naar voren te halen?

Wederom alvast bedankt.

Cyberstorm77 (0), 15 jaar geleden

Via mail heb ik van Hans4074 uitgebreide uitleg gekregen hoe het aan te pakken, waarvoor mijn hartelijke dank aan Hans.

Vanmiddag ben ik met het vervangen van de lampjes begonnen en het was echt een makkie.
Alles met elkaar ben ik misschien een uurtje bezig geweest en alles werkt weer zoals het hoort.

Met toestemming van Hans zal ik de werkwijze, gebaseerd op zijn uitleg, hieronder plaatsen.

Cyberstorm77 (0), 15 jaar geleden

Werkwijze voor een Peugeot 306, 1.4 benzine uit feb. 1993:

Laat het stuurwiel zitten, maar laat de stuurkolom zakken; dit werkt beter. Klinkt moeilijk, maar is simpel.
De sierkaphelften (kappen waar de schakelaars uitsteken) los schroeven, en dan even kijken waar de stuurkolom vastzit.
Dit zijn 2 moeren dopmaat 13mm. Linker voorstoel indien nodig een eindje naar voren schuiven zodat het stuurwiel op de zitting komt te steunen als je de moeren van de stuurkolom los hebt en de stuurkolom laat zakken. Verder hoeft er niets aan stekkers o.i.d. los.
Rand rond instrumentenpaneel losschroeven en daarna schroefjes van het instr.paneel er uit, en daarna instr. paneel rechtstandig zover mogelijk naar voren trekken om hem los te krijgen van de tellerkabel. Dit kan moeilijk gaan, dus probeer het rechtstandig naar je toe te trekken met beide handen/vingers. Is het instr.paneel zover los dat je bij de stekkers kunt, dan stekkers rondom losnemen en paneel verwijderen.

Lampjes vernieuwen: Het zijn steeklampjes, dus fitting kwartslag losdraaien uit de printplaat achter op de teller, en de lampjes kun je daarna met je vingers, of een punttangetje, uit de fitting trekken. Ze zitten in de fitting gestoken. Doe het fitting voor fitting en plaats ze gelijk terug op de juiste plek. Vervang ze allemaal, dus ook de niet verlichtinglampjes, anders kan je binnenkort de hele boel weer loshalen.. Fitting er uit en lampje vervangen. In totaal zitten er 18 lampjes in.
(De lampjes (Osram 12V, 1.2W – W2x4,6d) heb ik gekocht bij [url=http://www.ypekramer.nl/]Ype Kramer Automaterialen[/url] in Leeuwarden; 3x10st voor plm €13,-)

Nu kom het terugplaatsen.
Bij mij ging het heel makkelijk; Paneel rustig heen en weer bewegend terugdrukken en de tellerkabel ‘schiet’ dan vanzelf terug op zijn plek.
Mocht het niet zo makkelijk gaan, dan kan je de tellerkabel eerst vullen met een klein stukje schuimrubber o.i.d., zodat de kabel zo'n beetje centraal in het midden van de trechter komt te zitten. Daarna NIET meer aankomen en het instr.paneel voorzichtig rechtstandig terugplaatsen, nadat je eerst de stekkers er weer op gezet hebt, EN JE DE VERNIEUWDE VERLICHTING HEBT GECONTROLEERD!
Zit het instr.paneel voor je gevoel weer op z'n plek, dan 1 voorwiel vrij van de grond op verantwoorde manier!!!! Bijv. garagekrik , handrem aangetrokken en motor starten, koppeling ingetrapt, 3de of 4de versnelling inschakelen en koppeling op, net alsof je wegrijdt.
Je ziet dan snel genoeg of de tellernaald oploopt of niet. Loopt die op, dan zit de kabel goed en kun je verder met afbouwen.
Loopt die niet op, dan begin je overnieuw met centreren van de kabel in de trechter.
Je kan ook, als je lui bent zoals ik, de stuurkolom even vastzetten en dan een klein stukje gaan rijden; dan zie je ook wel of het werkt :)

T.a.v. de rubber bal onder de motorkap;
Het is niets meer dan een scharnierende afdichting tussen motorruimte en interieur van de tellerkabel.
Hij zit achter het luchtfilterhuis en als je kijkt zul je zien dat deze doorvoer niet op dezelfde "hoogte" zit als het midden van de kilometertellerklok. Tussen doorvoer(bal) en tellerklok zit nog een lastige S-koker waar de tellerkabel binnenin de auto doorloopt naar teller. In tegenstelling tot wat de vraagbaak schrijft, hoef je deze niet los te maken.

Succes!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.