auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: Smoorklephuis vervangen

Bouwjaar: 1993

Al geruime tijd heeft mijn 306 zeer hinderlijke problemen met het inhouden/stotteren bij het gasgeven. De stappenmotor bij de gasklep gaat dan "als een gek" te keer (ook als de motor niet loopt en ik de gaskabel laat terugvallen).

De dealer heeft de ECU uitgelezen en een storingsmelding gevonden bij de gaskleppotentiometer. Geschatte kosten voor vervangen van het smoorklephuis (is hetzelfde als een gasklephuis, toch?) zijn 500 euro.

Gezien de staat en leeftijd van mijn auto ben ik op zoek gegaan naar een tweedehands smoorklephuis. Nu kan ik een smoorklephuis kopen voor 75 euro ex. BTW. Als ik die zelf vervang, moet de ECU dan nog gereset worden? Verdwijnt de foutmelding vanzelf? Moet de gaskleppotmeter nog opnieuw calibreren? Of kan ik gewoon de accu een tijdje loskoppelen?

Ik heb weinig sleutelervaring, maar wil het wel graag zelf repareren. Is er nog iets waar ik op moet letten?

Alvast bedankt voor jullie info!

Geplaatst door

ranco (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De kans dat je op de sloop een heel smoorklephuis koopt is betrekkelijk klein,dus dek je wel in zodat het geen miskoop wordt want dan wordt het alsnog duur.Als je het geheel monteert, en let er wel op dat je dezelfde hebt,dan zal de storing vanzelf verdwijnen als je bij warme motor even de poolklem los maakt.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Beste Oldtimer Jansen, bedankt voor je reactie. Ik heb via www.onderdelenlijn.nl een zoekopdracht naar een smoorklephuis ingevoerd en daar al zo'n 5 reacties op gekregen. Zijn deze smoorklephuizen dan niet goed, of heb ik geluk met de hoeveelheid aanbiedingen? Waarom is dit onderdeel volgens jou niet makkelijk te vinden op de sloop?

Het demontagebedrijf vroeg me een digitale foto te mailen, zodat ze konden bekijken of het model dat ze konden leveren wel dezelfde was. Lijkt me dat ik daar wel vertrouwen in kan hebben, of zie ik dat verkeerd?

Waarom moet de motor trouwens warm zijn voordat ik de poolklem losmaak?

ranco 0

19 jaar

De basisinstellingen van de computer zijn vastgelegd bij warme motor, daarom moet de resetprocedure bij warme motor worden uitgevoerd.
Dat er waarschijnlijk weinig hele smoorklephuizen op de sloop liggen komt doordat je daar meestal de afgeleefde uitgaven vindt.En nieuw zitten ze er al jaren niet meer op.
Vertrouwen is een persoonlijk iets, dat kan ik U niet geven of ontnemen.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Nog een klein vraagje: ik heb gelezen dat het wel eens wil helpen als je het smoorklephuis schoonmaakt met carburateur reiniger en heb een dergelijke busje in het smoorklephuis gegoten... ik geloof niet dat dat erg verstandig was, want mijn auto starte daarop een aantal minuten niet meer en toen deze wel startte, kwam er redelijk wat rook uit de uitlaat. Kan dit kwaad of is het enkel een kwestie van dat deze vloeistof uit het systeem moet geraken?

Het smoorklephuis is nu trouwens wel veel schoner, maar het probleem is niet opgelost. De dealer heeft (zoals hierboven beschreven) een foutmelding op de potentiometer geconstateerd, dus kon eigenlijk wel weten dat schoonmaken geen zin zou hebben.

Deze week krijg ik hopelijk een tweedehands smoorklephuis en dan ga ik een poging wagen om deze te vervangen. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het vervangen?

ranco 0

19 jaar

Dat je wel de pakking eronder vernieuwd en verder een resetprocedure uitvoerd.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Ik heb inmiddels een tweedehands smoorklephuis gevonden. Kan ik zo'n pakking gewoon bij een Peugeot dealer kopen? Wat kost zo iets ongeveer? Als er nog iemand tips heeft, dan hoor ik deze graag.

Nog een klein vraagje: ik heb gelezen dat het wel eens wil helpen als je het smoorklephuis schoonmaakt met carburateur reiniger en heb een dergelijke busje in het smoorklephuis gegoten... ik geloof niet dat dat erg verstandig was, want mijn auto starte daarop een aantal minuten niet meer en toen deze wel startte, kwam er redelijk wat rook uit de uitlaat. Kan dit kwaad of is het enkel een kwestie van dat deze vloeistof uit het systeem moet geraken?

ranco 0

19 jaar

Heb vandaag een poging gedaan om het bestelde gasklephuis te vervangen. Helaas bleek deze niet de goede uitvoering en kon ik hem niet vervangen, maar het was een leerzame ervaring. Ik heb nog een paar vraagjes, hoop dat iemand me ermee kan helpen:

Moeten de bouten van het originele gasklephuis met een bepaald moment worden teruggezet? Zoja, kan iemand mij uitleggen waarom precies?

Ik heb nu ook de pakking gezien onder mijn oude gasklephuis en deze was gescheurd. Maakt dat wat uit, lijkt me sowieso niet echt belangrijk, zo'n dun velletje papier. Maar goed, hij zit er natuurlijk niet voor niets. Kan iemand me hier iets over vertellen?

Alvast bedankt!

ranco 0

19 jaar

De pakking onder het smoorklephuis moet dicht zijn anders komt er namelijk ongemeten(dus valse)lucht in de motor.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.