Gegroet allen,
De 807 2.2 HDI geeft aan op het display aan dat de diesel dope onder het minium is. Nu heb ik het tankje onder de auto gehaald en weer bijgevuld totdat hij vol was. Er ging +/-1,5 liter in. Je zou zeggen het probleem is opgelost maar de melding blijft terug komen.
Wat kan ik hier nog meer aan doen?
Afwachtend van reactie...
de 807 rijder
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alleen bijvullen is niet genoeg. De elektronika die bij het addititief hoort moet gereset worden.
Dat resetten (op nul stellen van tellers) kan alleen met uitleesapparatuur.
Bedank voor je reactie.
Dat wordt dus een ritje langs de dealer.
11 jaar
tevens het vullen kan ook alleen nadat de dealer hem heeft uitgelezen.
dit omdat je dan in het systeem uitleest hoeveel er nog in zit/hoeveel er ingespoten is.
aan de hand hiervan bepaal je hoeveel additief je erin moet doen.
daarna kun je pas via de laptop de teller op nul zetten.
Bedankt voor je reactie
Net bij de dealer geweest. Ze krijgen het niet voor elkaar om de tellers op nul te stellen bij deze auto. Dealer heeft contact opgenomen met Peugeot Nederland. Die heeft meegekeken via de lap-top maar komen er ook niet uit. Er blijkt niet de juiste software aanwezig te zijn om de tellers op nul te zetten. Probleem is nu doorgestuurd naar Peugeot Frankrijk.
Het wachten is nu voor een oplossing...vanuit Frankrijk en dat alleen omdat er een vloeistof is bijgevuld die bijna op is.....
Is er nog een ander manier om de tellers te resetten.. (module los koppelen of zo iets)
11 jaar
module vervangen dat zou dan nog wel kunnen
maar in dit geval afwachten wat frankrijk heeft te zeggen
Straks ben je een bak geld kwijt voor een beetje dope bijvullen.
Het is toch eigenlijk van de zotte als je er over nadenkt.
Het is te hopen dat ze de oplossing een beetje simpel houden,maar het zou me ook nis verbazen als de hele zooi vervangen moet worden.
Kunnen ze de software er niet gewoon op zetten dan?.
11 jaar
Heeft Werner eigenlijk de oplossing al niet gegeven? Dus eerst het tankje leeghalen en dan vervolgens de procedure van Werner volgen? Wellicht werkt dat.
11 jaar
Bedankt voor de reacties..
Vandaag de garage gebeld. Ze denken een oplossing te hebben vanuit Frankrijk maar de monteur wil het eerst even testen op een ander 807 voordat ze mij langs laten komen.
Wat verder opviel is dat de tankdop niet geregistreed werd toen ze hem probeerde te resetten. Nu wil ik dit eerst voor elkaar hebben voordat ik langs de garage ga. Ik meet op de sensor oneindige weerstand..... Eerst maar dan vervangen.
Wordt vervolgd
11 jaar
neem aan oneindig weerstand ongeacht of de tankdop aanwezig is of niet. tevens wel gecontroleerd of beide magneten in de dop aanwezig zijn.
Bedankt voor de reacties
Vandaag de garage gebeld voor een sensor. Hij ging 97 euro kosten.....(nog niet besteld) Nu heb ik hem in 2009 ook als eens vervangen en heb ik vanavond de rekening even opgezocht. Toen koste hij 29 euro....
Het onderdeel nummer is 1503S1 (sensor uit 2009)
Morgen maar even contact opnemen met de garage hoe dit nu kan..of is hier wat aan veranderd/verbeterd
11 jaar
1503S1 volgens servicebox is 41.16 in de btw
Het vervangen zelf zou rond de 93euro zitten
dus totaal zou je op 130euro uitkomen.
Dag allen,
De sensor heb ik vervangen voor het goedkope type. Er kunnen 2 verschillende types gemonteerd worden bij deze auto volgens de magazijn medewerker. Hij wist het verschil niet te vertellen op de prijs na dan. De oude sensor heb ik open gemaakt en daar was water in gekomen (riet contact in een glazen behuizing).
Vandaag langs geweest om de melding te resetten. Is helaas niet gelukt omdat de software ontbreekt volgens de monteur. Weer contact opgenomen met Peugeot Nederland en de melding is weer doorgestuurd naar Frankrijk.. Ik word gebeld als ze iets weten...
Kan ik niet beter naar een service punt van Bosch gaan. Daar is tenslotte het systeem van...
We wachten af wat Frankrijk doet.. en anders...
Wordt vervolgd.
De 807 rijder
11 jaar
[quote=trucker0werner]neem aan oneindig weerstand ongeacht of de tankdop aanwezig is of niet. tevens wel gecontroleerd of beide magneten in de dop aanwezig zijn.[/quote]
@Werner: ik lees op het forum wel vaker iets over tankdoppen die een rol spelen voor het uitlaatgasreinigingsysteem. Ben gewoon benieuwd hoe dat precies zit. Kun jij daar misschien iets meer over vertellen? Gaat het hierbij om het dopje van het additieftankje of the dop van de brandstopftank? Heb zelf een 307 SW 1.6 HDi FAP. Moet ik misschien ergens speciaal op letten, bijv. de tankdop goed schoonhouden? Alvast bedankt.
11 jaar
@hierboven
Het systeem spuit namelijk additief bij de brandstof, dat wil zeggen dat als je getankt hebt is de dop even afwezig geweest. Dit wordt door het systeem opgemerkt en systeem denkt dat je getankt hebt. Hij zal dan kijken hoeveel diesel erbij is gekomen en op basis daarvan zal hij klein beetje additief bij de diesel die in de tank zit bij doen.
additief wordt dus samen met de diesel verbrandt via de normale weg. door diverse zaken te wijzigen zal de uitlaatgas van 150 naar 450graden gaan. Hierdoor wordt de roetfilter schoongebrand.
dankzij de additief wordt de roet verbrand bij 450graden anders was namelijk 550graden voor nodig.
zaken die tijdelijk wijzigen is, meer brandstof wordt er ingespoten ook op diverse momenten. (standaard wordt er per elke ontbranding ongeveer 4-5 keer klein beetje ingespoten (dus niet 1x maar meerdere keren))
gloeibougies kunnen worden aangezet, egr wordt dicht gezet, bypasklep van de intercooler wordt gewijzigd zodat de intercooler uitgeschakeld zijn.
Wat ik ook heb gelezen op internet is dat er rest additief achter blijft in het roet filter. Het roet filter wordt dus niet vervuild door het roet maar door de residu van de additief Daarom moet hij om de 140.000 km vervangen moet worden..
11 jaar
roetfilter raakt inderdaad verzadigd op den duur
de filter dient dan te vervangen worden. in de praktijk zie je vaak als dat niet gebeurt is dat je daarna ook storing van de filter krijgt.
bij nieuwe roetfilter moet het systeem ook te horen krijgen dat je een nieuwe op hebt zitten dan zet hij de teller weer op nul
tussen de 80.000 en 240.000km moeten de meeste filters vervangen worden
per motor verschillend maar is op te zoeken wanneer exact
Hartelijk voor jullie uitleg! Ik meen dat de dealer kan uitlezen voor hoeveel procent het roetfilter verzadigd is.
11 jaar
dat kunnen ze niet, wat ze wel kunnen is hoe ver hij verstopt zit, echter als je roetfilter keer geregenereerd is dan zal de waarde weer op nul staan
tevens kunnen ze uitlezen over hoeveel km's de roetfiler vervangen moet worden.
als hij namelijk verzadigd is dan kunnen we dat alleen zien aan de hoeveelheid regeneraties,
er wordt namelijk opgeslagen wat het gemiddelde km die gereden zijn tussen de laatste 5 regeneraties
meestal is dat 400-500km
maar je zal dan onder de 150km als waarde zien
Even terug naar het probleem...
De dealer heeft nog geen oplossing om de storing te wissen/resetten. De software zit niet op de diagnose apparatuur volgens de monteur (ik heb meegekeken en ik kan het inderdaad niet vinden). Peugeot Nederland heeft het probleem in Frankrijk meer gelegd maar die zegt dat het wel moet lukken.... Ben 5 keer terug geweest en hier kom ik dus niet verder mee..
Nu heb ik het regelkasje (onder het dashboard bijrijder) nog 30 min spanningsloos los gehad zodat hij opnieuw kan opstarten. (Advies van een monteur)
Helaas dit heeft niet geholpen.
Ik ben toch niet de eerste auto die tegen dit probleem aanloop.
Wie kan mij verder helpen?
Grt,
807 rijders
11 jaar
kunnen ze niet in de roetfiltercomputer komen, of reset ie gewoon niet? kan me bijna niet voorstellen dat ik dat ding niet op nul krijg. (ben ook wel erg eigenwijs, dus misschien juich ik iets te vroeg, haha.
ik heb wel eerder probleem gehad dat we de teller niet konden resetten. bij de motorcomputer krijg je een vraag of er een externe eenheid voor zit of niet. als je daar in zet dat er geen externe eenheid is (ook al geeft hij dat wel aan met uitlezen), dan kun je een stap verder gaan. en het wel resetten via de motor
zo heb ik het wel voor elkaar gekregen.
wie weet is dat mogelijk hier ook het geval maar lijkt me sterk technisch platform bedenkt ook van zulke dingen om te kijken of het dan wel mogelijk is.
we proberen ook soms in te geven dat we geen 807 hebben maar 407 (bijvoorbeeld) bijvoorbeeld sommige gevallen wil het dan wel werken maar blijft een gok.
weet haast wel zeker dat het mogelijk is. zoveel problemen heb ik er nog nooit meegehad.
hij moet toch op meer plaatsen op 0 gezet worden?
en volgens mij hoeft bij de nieuwere type's de tankdop er niet meer af.
Maar een beetje ingevoerde TS moet dit toch simpel en direct op kunnen lossen.
groeten, Pensionado oldtimer
hoeft maar op 1 plek
er zitten twee tellers in
wat de hoeveelheid ingespoten addatief is
en wat de hoeveelheid afgezette additief is in de roetfilter
eerste doe je wijzig je naar 0 en dat is het eigenlijk
een andere teller moet je zorgen dat hij de juiste hoeveelheid tankinhoud van de addatief klopt.
een PTS zou dit inderdaad op moeten kunnen lossen maar ik weet van hier uit niet waar hij tegen aan loopt.
als franrijk zegt dat het moet lukken dan is dat ook waarschijnlijk 99% zeker. tot hede advies van frankrijk opgevolgt met gevolg dat probleem op gelost was
Het is toch eigenlijk erg dat voor zo'n probleempje geen oplosssing voor handen is, en dat allemaal voor een schoner miljeu
je vergeet ook voor je gezondheid. dankzij de roetfilter wordt er minder grove roet uitgestoten in de stad. maar juist op de grote wegen wordt er geregenereerd en dan komt er fijne roetstof er achter uit.
echter fijne roetstof kan makkelijker ergens naar binnen en grove blijft makkelijker ergens hangen.
voor het milieu wordt het eigenlijk niet eens gedaan, dit ivm het tijdelijk wordt opgeslagen en later er uit gestookt wordt. dan komt het alsnog in de natuur terecht. een van de nadelen is dat het dan fijnstof is en niet zo grof als het eerst was.
EGR is naast dat het voor de gezondheid wel voor de milieu. dit ivm het noX verlaagt. doordat het extra wordt verbrand verandert de uitstoot.
maar hoop voor de klant dat het wel snel wordt opgelost want zo is het ook niet leuk meer
Dag Allen
Na een grote vakantie naar Kroatië ben ik weer terug met de 807 De diesel dope storing is nog niet opgelost. Vrijdag heb ik een afspraak staan bij de garage. Dan neem ik de aangedragen oplossingen mee van Werner voor de monteur....
Wordt vervolgd
807 rijders
11 jaar
Beste 807 , Deze storing heb ik ook een keer gehad maar dan op een ander type dieselmotor . Ook toen werd er na contact te hebben gehad met Peugeot Frankrijk gezegd dat de software ontbrak . Ik heb toen de PPS ( LAPTOP PEUGEOT ) in de Franse taal gezet en toen was ineens de software voor het resetten wel aanwezig .Er schijnt dat er bij het vertalen wel eens iets mis gaat dan wel ontbreekt.
Zeg dit even tegen monteur als je vrijdag toch naar hun gaat , misschien dat het dan wel lukt . Succes en laat het even weten .
het is inderdaad mogelijk om taal op frans te zetten
gaat alleen om of je diagbox moet gebruiken of pp2000
laatste is geen ramp ivm daar eigenlijk het goed staat
bij diagbox wil het nog wel eens anders zijn.
echter als je bezig bent moet je bij motor ebe de vraag beantwoorden dat er geen extra eenheid voor de additief aanwezig is.
tot hede kon ik dan elke keer via de motor ebe naar reparatie dan de roetfilter en daar staat additief reservior vervangen. pomp vervangen
die pak ik en dan is het goed. in meting gegevens kun je ook zien of de teller op nul staat
dacht motor ebe --> standaard meting gegevens --> roetfilter
daar in het lijstje kan dan staan hoeveelheid gemeten additief aanwezig.
hoeveelheid addatief dat in de tank kan
en of de additief tank onder niveau staat of niet.
Dag Allen,
Vandaag langs de garage geweest en de auto aangesloten op de PP2000. (Nederlands) Als we inloggen bij 807 en we wandelen naar motor, diesel, 4HW dan krijgen we niet de vraag van de elektronische eenheid addatief aanwezig of niet. Deze auto heeft een losse eenheid in het dashbord kasje zitten. Ik heb dit kastje al een keer een uur los gehad maar zonder resultaat. Als we de vraag niet krijgen dan komen we dus niet verder....om de melding diesel dope onder het minimum te herstellen De teller standen staan op 0 en de auto heeft 580 km geleden het laatst gegenereerd. Verder zijn er geen storingen aanwezig bij de motor.
Als je in het elektrisch schema kijk van het addatief tankje dan zit er geen niveau meter in. Deze tank heeft 4 aansluitdraden waarvan 2 met een thermo weerstand? De ander 2 zouden dan voor het pompje zijn...
Hierna hebben we ingelogd op 406 maar hier komen we ook niet verder mee....
Verder stelde de monteur voor om de elektronische addatief eenheid (1525AZ) te vervangen maar hij ging eerst contact zoeken met Peugeot Nederland
Zelf weet ik het niet meer maar de melding gaat eruit..
wordt vervolgd....
De 807 rijders
11 jaar
ik had het ook over de diagbox en niet de pp2000
je krijgt inderdaad niet de vraag in pp2000
maar alleen in diagbox.
de software doet direct kijken of je diagbox of pp2000 nodig hebt.
in dit geval is dat de pp2000
Eigenlijk is het toch al te zot voor woorden dat het niet eens in de diagnose software boven tafel is te krijgen.
Fransen en elektronika,het zal altijd een moeilijk huwelijk blijven.
Dit kun je toch de klant niet vertellen zonder het schaamrood op de kaken.
11 jaar
ik kan helaas niet zeggen hoe en wat het is omdat ik de auto zelf niet zie.
je moet wel weten dat 807 weer iets is geweest dat samen met fiat is gegaan
zelfde als de bipper en boxer van peugeot
wat me dat heeft geleerd van voornamelijk bipper en boxer dat elektrische schema en uitlezen kompleet anders is. nog niet eens de goeie kant is op gegaan.
het is vaak een ramp om daar iets fatsoenlijk mee te kunnen doen.
is er via webex sessie niet al geprobeerd om het aan te passen
Dag Allen,
Vandaag heeft de garage gebeld. Peugeot Nederland/Frankrijk heeft een oplossing voor deze 10 jaar oude auto.
Er schijnt een reset procedure te zijn voor dit type waarbij ook 10 liter diesel getankt moet worden......auto minuut aan/uit auto op slot, tanken, enz enz,
Volgende week dinsdag hebben we een afspraak staan.
Wie weet hier iets meer van te vertellen en kan ik dat ook zelf doen.... of heb je daar de pp2000 voor nodig.
Ik heb het gevoel dat we bijna bij de oplossing zijn
Alvast bedankt voor de reacties.
De 807 rijder
11 jaar
Deze procedure wordt ook toegepast bij model 307 diesel FAP/additief als het resetten niet lukt = Teller additief resetten, minimaal 10ltr diesel tanken en daarna 5 minuten tot rust laten komen. Proberen kan geen kwaad, maar gezien de hele voorgeschiedenis (niet helemaal aandachtig gelezen overigens) zal het mij verbazen als dit de oplossing gaat geven.
heb er zelf nog nooit van gehoord maar als je het niet probeert dan weet je niet of het werkt of niet.
moet zeggen heb ook nooit problemen gehad met het resetten van de addatief teller.
moet zeggen denk dat je wel meer moet doen dan hier staat.
anders doet de klant per ongeluk ook een keer de teller resetten.
weet alleen dat als je tankdop open doet en dan weer dicht dat daarna je adatiefpomp gaat inspuiten
miss is dat hetzelfde maar dat je daarna weer probeer te resetten en kijken of het dan wel werkt ivm systeem denkt dat je getankt hebt.
wie weet ik hoor het wel of het lukt
Dag Allen,
Kom net terug van de Garage. We hebben precies de procedure gevolgd die Peugeot Nederland/Frankrijk heeft voorgeschreven maar het heeft niet geholpen.... Hierna hebben we de stekkers van de BSI afgehaald en alles weer opnieuw aangesloten.... Heeft niet geholpen. De monteur had nog een (oude) regeleenheid (1525X9) liggen voor de regeneratie. (eenheid zit boven de BSI) Die hebben we gewisseld en hierna blijft de melding diesel dope onder minimum weg... Alles storingen gewist en er zijn nu geen storingen meer aanwezig behalve geeft hij aan dat het circuit onderbroken is van het diesel dope niveau... Dit kan te maken hebben dat deze eenheid werkt met een niveau meting in het tankje en de originele eenheid met een berekening. We hebben de nieuwe eenheid erin laten zitten en de garage gaat een nieuwe (originele) bestellen.
Originele eenheid Nr. 9648282380
Eenheid die er nu inzit 9645285480 (1525X9)
Nu maar hopen dat de regeneratie goed werkt met deze regeleenheid en dat het met een nieuwe regeleenheid het probleem opgelost is.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet,
De 807 rijder
11 jaar
Dag Allen,
Met de nieuwe regeleenheid werkt de regeneratie van het uitlaat systeem niet (uitlaatgas storing). Hierna heb ik de oude regeleenheid weer terug geplaatst. Een nieuwe eenheid kost 180 euro en we weten niet zeker dat het daar aan ligt. Nu heb ik er een op de kop getikt (1525AZ) via een demontage bedrijf. Als het goed is komt hij van de week binnen en kan ik hem erop zetten.
Ik hou jullie op de hoogte.
De 807 rijder
11 jaar
Ik weet nog dat ik ook eens dat probleem heb gehad bij een Citroën C8. Wel met Fiat diagnose apparatuur, maar die werkt ook op C8 en 807. Misschien moet je eens bij een Citroën of Fiat dealer gaan?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 807 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar