In 2009 Peugeot 307 SW met 2.0 gekocht als tweedehands met 115.000 km op de teller. Vorige week begint de auto plots te versnellen op de autosnelweg, geen controle meer en na hevige zwarte rookontwikkeling via uitlaat stil gevallen. De auto was niet meer in gang te krijgen. Volgens eerste metingen: cilinder 1 geen vermogen, injectieprobleem. Bij nazicht in de garage bleek dieselpomp defect, deze werd vervangen. Nu blijkt dat er permanent diesel in de olie komt waardoor de zwarte rook uit de uitlaat enorm blijft en uiteraard de druk verhoogt. Volgens de garage is er een probleem in de motor en kan er niets meer aan gedaan worden (zelfs motor vervangen is geen optie). Weet iemand raad met dit probleem, de auto is slechts 1 jaar geleden gekocht en kan hem toch niet op de schroothoop zetten;
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beetje voorbarig om te stellen dat zelfs motor vervangen niet meer werkt.
Of wel een mechanisch probleem in de motor (gat in een zuiger, geen compressie), dan zou een ruilmotor het gewoon moeten doen.
Dan wel een injector die continue open staat, in welk geval je dus een injector moet wisselen, dan wel bedrading repareren.
In het ergste geval moet er een andere ecu in.
Is de compressie gemeten? En wat was die? Hoe hebben ze vastgesteld dat cylinder 1 geen vermogen meer heeft?
En hoe is daar de conclusie injectieprobleem aan verbonden?
De compressie werd niet gemeten. Via de zekeringkast werd met toestel metingen verricht met de juiste ingave van motor, ..... Hierbij kwamen 2 foutmeldingen op het scherm : cylinder 1 geen vermogen - injectieprobleem.
Wat die nieuwe motor betreft: de kosten voor reparatie, juiste diagnose, zouden meer kosten dan de eigenlijke waarde van de auto. Men spreekt over een bedrag tussen 4000 en 5000 euro. Ook omdat de kosten voor werkuren aardig gaan oplopen... Ik vrees ook dat de kosten hoog kunnen oplopen vooraleer de oorzaak gevonden wordt...
Trouwens mijn excuses: het was niet de dieselpomp die werd vervangen maar wel de opvoerpomp.
13 jaar
Vraag eens een 2nd opinion aan een ander - dealer of diesel-specialist.
Heb je toevallig ook de nummers van de foutcodes?
En wat was de 2e foutmelding?
OK Dank je Oldford, geeft mij toch terug een beetje moed. Als ik je hoor, denk ik dat een second opinion zeker aan te raden is. Ik hoop enkel maar dat ik niet teveel kosten moet doen om een diagnose te stellen wanneer die misschien tot niks leidt. Maar als ik je goed begrijp, ga jij ervan uit dat het mogelijk nog kan opgelost worden voor een prijs dewelke nog in verhouding staat met de waarde van de auto. Ik zou zelfs durven zeggen, als de afstand niet te groot is, zou ik best die second opinion in jouw handen durven laten....
13 jaar
Ik zit wat te ver weg voor je. Zitten vast wel een aantal Bosch diagnose centre's bij je in de buurt, om maar eens wat te noemen.
En er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Een nieuwe motor is wel de duurste daar van.
Gereviseerd of een van de afbraak zal een stuk goedkoper zijn. En reviseren van jouw motor is ook nog een optie.
Maar eerst moet je weten wat er aan de hand is.
Ik reageerde voornamleijk op de opmerking in je originele vraag:
"Volgens de garage is er een probleem in de motor en kan er niets meer aan gedaan worden (zelfs motor vervangen is geen optie)."
Dat vindt ik iets te kort door de bocht, zeker als er alleen maar uitgelezen is en geen verder onderzoek is gedaan.
En ik vindt het ook niet echt klantvriendelijk of professioneel om dat te zeggen.
Ok bedankt. Ik heb ondertussen eens rondgekeken en ga met de auto naar een diagnosecentrum van VAB wegenhulp (is gelijkaardig met ANWB Nederland). Bij een volledige diagnose worden een 200 tal punten getest waaronder compressie en volledige "motorkamer". De prijs hiervoor is 105 euro en duurt ongeveer een 2tal uur. Dan weet ik meteen hoe het volledig met de wagen gestelt is. Ik laat hier zeker nog het resultaat van de diagnose weten. In België heb je wel het probleem dat niet veel garagisten bereidt zijn een motor te plaatsen waar je zelf mee komt aandraven. De meeste willen hier ook wat aan verdienen, vandaar dat ik, indien dit nodig mocht zijn, nog serieus mag zoeken naar een motor alsook een monteur..... Toch alvast bedankt voor de moeite.
13 jaar
als er werkelijk diesel in je olie zit, heb je meestal slechts een kapotte joint-de-culasse. kunnen ze in iedere vakschool herstellen in de afdeling ottomekanik. Waarschijnlijk is de joint-de-culasse doorgeblazen in de buurt van cilinder 1, aangezien je zegt dat die geen vermogen meer heeft.
13 jaar
Koert, dat denk ik niet, als je kop pakking er uitligt heb je koelwater bij de olie, geen diesel.
TS zit er ook een FAP (roet filter) onder?
idd renaultmonteur, redeneerfoutje mijnentwege.
rookt de uitlaat witgrijs?
de diesel in je olie is mss gewoon diegene die ingespoten wordt en langs de zuigerveren lekt, in de cilinder waar ze niet verbrandt wordt.
en ik ken je motor niet maar bij sommige motoren zitten de verstuivers onder 't kleppendeksel en als daar ergens diesel lekt geraakt deze ook in je olie. nogmaals ken die motor niet en weet niet of dit een optie is.
13 jaar
verstuivers onder de kleppen deksel is alleen bij een pompverstuiver (VAG groep) PSA kent dit niet.
Inmiddels werd opvoerpomp vervangen, alle injectoren vervangen en is het probleem nog niet helemaal opgelost. Testen hebben enkel de vervangen onderdelen aangegeven als defect. Bij koud starten: Meermaals starten. Heb de indruk dat de diesel zeer moeilijk oppompt en het lang duurt eer de leidingen vol zijn. Na het starten (meestal 3 à 4 keer) enorme rookontwikkeling van grijze kleur, vervolgens bij rijden enorm bokken (of er lucht uit de leidingen moet ?), sputteren. Dit alles duurt ongeveer 2 à 3 km en daarna rijdt hij perfect zonder rook, bokken,........
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar