close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: distributieriem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16 v

hallo,

Ik heb vorige week mijn distributieriem, waterpomp,spanrol en looprol laten vervangen bij
een kilometerstand van 112500.
Nu maakt de riem bij stationair draaien een slepend geluid als de motor koud is en dus
met een hoger toerental draait hoor je het niet.
Bij de garage zeggen ze dat dit vaker voorkomt omdat de riem moet inlopen op de
nokkenas rol en bij 2000 tot 2500 km het geluid weg is.
Weten jullie of dit verhaal klopt en dus ook vaker voorkomt en zoniet wat kan er dan mis aan zijn.
Ik geloof meestal niet dat een geluid zomaar vanzelf weg gaat, zeker niet bij een
distributieriem omdat dit van zacht materiaal is gemaakt.
Auto heeft inmiddels 500 km gedraait en het geluid is ook niet minder geworden.

alvast bedankt

Geplaatst door

peugeot 406 2.0 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

vind het een vreemd verhaal. zou haast zeggen dat hij aanloopt op een kap ofzo.

vwfan 5
badge

17 jaar

inderdaad klopt niet,
auto terug doen en laten herstellen,mag niet
groeten davy

davy2038 0
badge

17 jaar

Ik denk zelf dat ie niet aanloopt op de kap omdat het geluid
bij 1100 toeren weg is,zou het kunnen dat de riem te strak
staat.

dat denk ik ja. (is het bij een dealer gebeurd?)

harry4203 2655
badge vip badge

17 jaar

Nee het is niet bij de dealer gebeurd wel bij een bovag aangesloten vakgarage.
Vandaag nog even goed geluisterd en het geluid is meer ratelend dan slepend bij minimaal gas geven
ongeveer 1200 toeren is het geluid weer weg, het geeft me geen goed gevoel omdat ik bang ben dat
ie er afloopt.

als ik jou was ging ik terug. er zit iets niet goed en dat horen hun op te lossen als het een fout van hun is.?

vwfan 5
badge

17 jaar

Ik ga vandaag nog terug of anders maandag en eis dat ze het gaan
oplossen en verder geen kletsverhalen meer,want mijn ervaring is
dat geluiden nooit vanzelf weggaan.
Alvast bedankt allemaal jullie horen nog van me hoe het afloopt.

Hij moet gewoon normaal lopen zonder herrie te maken. plastic kappen eraf halen en dan nog een keertje luisteren denk ik

mcitr. 0

17 jaar

als distributie riem te strak word gelegd dan kan hij een soort licht fluitend geluid veroorzaken rond de 1000 tot 1100 toeren, gewoon even iets losser leggen en ik denk dat dan het probleem opgelost is.

groeten
bart

Bij de garage zeggen ze dat dit vaker voorkomt omdat de riem moet inlopen op de
nokkenas rol en bij 2000 tot 2500 km het geluid weg is.

DAT KLOPT !!

RobertJ 0

17 jaar

Tot hij breekt en dan is het geluid even iets harder en is het over.

depex406 0

17 jaar

[quote=RobertJ]Bij de garage zeggen ze dat dit vaker voorkomt omdat de riem moet inlopen op de
nokkenas rol en bij 2000 tot 2500 km het geluid weg is.

DAT KLOPT !![/quote]
Dat zeiden ze me ook toen ik hiervoor klaagde. Uiteindelijk is het geluid ook na 90.000 km niet weggegaan. Destijds beweerde men hier op problemcar dat het resonatie was door of in de waterpomp. Even zoekfunctie gebruiken.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Ik kan me als autobedrijf goed voorstellen dat in 99 van de 100 gevallen het een inloop periode is, dit te melden naar de klant. De klant wordt immers niet altijd op de hoogte gesteld en is dus waakzaam bij nieuwe geluidjes na dergelijke reparaties. Te meer het bij hoge toerentallen en warme motor weg is denk ik dat er geen reden is voor ongerustheid. Als de riem cq spanrol niet goed gemonteerd zat zou dit OOK bij hoge toerentallen waarneembaar zijn!

@pieterp9094, 90.000 km ? Wordt al weer bijna tijd voor een nieuwe niet ?

RobertJ 0

17 jaar

Nog 30.000 te gaan maar ik verwacht dat die het nog wel langer uit gaat houden.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

En ga je die gok ook nemen? Of hou je gewoon de door de fabrikant opgegeven interval van 120.000km aan?

Richard9710 0

17 jaar

Heb zo een akkefietje gehad met mijn Hyundai lantra, nieuwe dist. riem met geluidje erbij inderdaad een beetje ratelend. Zou niets aan de hand zijn. Ontdekte zelf dat er een groef in mijn dist riem zat na 25.000 km.
Nog en keer na laten kijken, kon allemaal geen kwaad. bij 40.000 km houdoe en bedankt.

Heb nu een peugeot 406 2.0 16v met 70.000 op de teller uit 95 en distr. riem s nog nooit vervangen . staat er ook een tijd voor of alleen 120.000 km?

Robert79 0

17 jaar

5 of 6 jaar, dacht 5

Richard9710 0

17 jaar

[quote=Robert79]Heb zo een akkefietje gehad met mijn Hyundai lantra, nieuwe dist. riem met geluidje erbij inderdaad een beetje ratelend. Zou niets aan de hand zijn. Ontdekte zelf dat er een groef in mijn dist riem zat na 25.000 km.
Nog en keer na laten kijken, kon allemaal geen kwaad. bij 40.000 km houdoe en bedankt.

Heb nu een peugeot 406 2.0 16v met 70.000 op de teller uit 95 en distr. riem s nog nooit vervangen . staat er ook een tijd voor of alleen 120.000 km?[/quote]
Snel vervangen dus.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Ik heb mijn D-riem zelf gedaan (406 2.0 16V uit 2001). Er was niks van geluid te horen. Het verhaal van inlopen is onzin, want een rubber riem loopt niet in (inlopen is over het algemeen als er materiaal vervorming optreedt, dat is bij een rubber riempje niet het geval).
Verder is de spanning bijna niet verkeerd in te stellen. De spanrol heeft zijn vaste merktekens waar je hem op moet zetten, er is een merkteken voor nieuwe riem-montage en een voor naspannen (dus als je de oude riem zou herbruiken). Misschien hebben ze dat laatste merkteken gebruikt, de riem zou dan dus te strak staan.

Erwin2907 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.