Peugeot 306: Distributieriem geknapt?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 tu5jp

Beste leden van het forum,

Sinds kort ben ik heel erg op zoek naar een nieuwe auto, echter nog geen succes.
Vanochtend wilde ik mijn peugeot starten, wat in eerste instantie lukte maar met veel bokken
en stoten. Vervolgens ANWB gebeld, die vroeg me de auto nog een keer te starten.
De beste man heeft alles nagelopen, gaf vervolgens gas en toen was het afgelopen. Er kwam een plofje
olierook uit de motor en die stopte direct.

Volgens hem was de ontstekening in orde en lag het aan de distributieriem die niet op tijd stond. Wellicht had
deze nu al veel schade aangericht. In ieder geval start de motor niet meer.

Kan dit inderdaad het geval zijn? Heb de kap eraf gehaald en ik kan niets zien aan de distributieriem zelf.

Het is een beetje zuur namelijk, omdat de distributieriem net vervangen is in december jl. en ik op zoek ben naar een nieuwe auto.

Hoor graag jullie bevindingen.

vriendelijke groet

Laurens

Geplaatst door Laurens (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

heb je de riem zelf vervangen??
anders heb je toch nog wel garamtie op de reparatie.
bij mij krijgen de klanten 1 jaar garantie op zo'n reparatie

Laurens (0), 15 jaar geleden

Nee ik heb de riem niet zelf vervangen maar dit laten doen, bij km. stand 185895.

Het lijkt mij dat gezien de leeftijd en de km. stand (194.000 +/-) de garage geen garantie
gaat afgeven op eventuele ontstane schade aan de motor? Wellicht garantie op de distributieriem, maar
daar houdt het dan mee op.

De riem is niet geknapt trouwens, maar volgens ANWB lag het wel hieraan.

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

'k zou em eerst maar eens op tijd zetten.

Laurens (0), 15 jaar geleden

Is dat iets wat ik makkelijk zelf moet kunnen?

Beunhaas (520) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Laurens]Is dat iets wat ik makkelijk zelf moet kunnen?[/quote]
Voor een beginnende sleutelaar is dat niet zo heel envoudig....
Iets wat je wel kan doen is controleren of hij op tijd staat
Als je de kappen weghaalt , dan kan er een pen gestoken worden door een gat in het nokkenaswiel
Met die pen erin kan , als het goed is ook een pen door het koppelingshuis in het viegwiel gestoken worden.
Kan dat laatste niet, dan is de timing niet goed en moet de riem los en opnieuw gemonteerd worden

sjaak10918 (0) PRO, 15 jaar geleden

en dan heb je kans dat je motor al schade heeft opgelopen :S

Laurens (0), 15 jaar geleden

Beste lezers,

de garage heeft mij aangeboden om de auto bij mij thuis op te komen halen. Dat vind ik al een compliment waard naar de garage toe! Nog wachtend op hun bevindingen. Hou jullie op de hoogte.

vw-hobby (0), 15 jaar geleden

Laurens,

Hoe is het afgelopen?

Roland

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

je riem kan wel niet geknapt zijn maar er kunnen tanden vanaf zijn en dat zie je zo niet,dat kun je controleren door de poelie rond te draaien en kijken ofdan de nokkenas ook meedraait

Laurens (0), 15 jaar geleden

Hallo allemaal,

gister de auto opgehaald. Bleek een kapotte injector te zijn, waardoor er teveel benzine in een cilinder werd gespoten.
Het lijkt dan alsof die vastloopt.

Motor draait nu weer netjes. Garage heeft niet gerekend voor het ophalen van de auto. Over service gesproken!!
Nu 194.000 km op de teller, val wel een beetje van het een in het ander dus weet niet of ik hem
hou. Maar dit probleem is opgelost.

Bedankt voor jullie bijdragen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum