Binnekort moet ik de distributieriem van mijn 406 vervangen en alle tips en trucs zijn welkom
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Welke motor heb je? XU7 of EW7?
Het is een XU7 motor .
17 jaar
Als je nokkenas tandwielen met een enkel bout vast zitten: [url=http://www.workshop-data.com/workshopOnl...]Handleiding[/url]
Als je nokkenas tandwielen met drie bouten vast zitten: [url=http://www.workshop-data.com/workshopOnl...]Handleiding[/url]
En als noodgreep: mocht een blokkeer pen eruit schieten of de krukas per ongeluk iets verdraaien. [b]VOOR[/b] het loshalen van de huidige riem, markeer met een stift zowel beide nokkenas tandwielen, krukas tandwiel en de oude riem. Dan kun je iig achterhalen hoe het heeft gezeten. Zelf markeer ik aan de hand van de oude riem ook de nieuwe riem op dezelfde punten. Bij het omleggen zorg ik dat de nieuwe riem dus met die punten overeenkomt met de tandwielen. Dan kan het bijna niet fout gaan.
17 jaar
Oke
Wat is dat nou weer voor onzin... link werkt gewoon niet. Maar je hebt niet speciaal inlog gegevens nodig. Wij handelen als volgt. Klik rechts op "Ga naar de online versie. Er opent een nieuw scherm. Boven aan klikken we op "Techniek". En weer opent een nieuw scherm. Daarin klikken we op "Peugeot", vervolgens zoeken we ons type op in de lijst, daarna de uitvoering. Vervolgens staan in de tweede kolom de motor gegevens. Klik op het betreffende onderwerp en het werkt gewoon (zonder login).
17 jaar
Dat zijn handige linkjes zeg !
17 jaar
Bedankt Richard dat is zeker een handige link .
17 jaar
Ja, jammer dat je geen EW7 motor hebt. Anders had ik ook nog een paar foto's erbij kunnen doen (heb afgelopen zaterdag zelf de distributieriem, spanrol, looprol en waterpomp vervangen). Mocht je overigens bij het loshalen van de motorsteun de motor niet van bovenaf ophangen, maar van onderaf steunen (met een krik) zorg dan dat je het blok ook tussen het schutbord en het blok zelf steunt. Anders kantelt het blok.
17 jaar
Ik zie wel dat hij met een veer gespannen word dat maakt het weer wat makkelijker
17 jaar
Whow, dat is een handige link! BEdankt
17 jaar
Richard,
Ik ben wel geinteresseerd in de foto's, ik heb namelijk wel een ew7. Als het niet te veel moeite is zet ze dan even online, ben benieuwd.
17 jaar
@ TrafficBandit, ik dacht dat jij een Coupe had? Die wordt volgens mijn niet geleverd met een EW7 (1.8 16v). Volgens mij heb je een EW10.
Distributieriem vervangen bij de EW7:
Om de multiriem los te halen kun je met een steeksleutel de spanrol opzij draaien. Je hoeft niets los te draaien, gewoon de steek/ring sleutel op de bout/moer en dan gaat de spanrol vanzelf opzij. Probleem is echter dat deze ook weer automatisch terug komt en je behoorlijk wat kracht moet uitoefenen om de rol opzij te houden. Het los halen van de multiriem gaat dan ook vrij moeilijk. Om het makkelijker te maken kun je eerst de krukas poelie zo draaien dat je deze met een pen al kan blokkeren. Vervolgens draai je de vier boutjes los (kijk wel uit dat de poelie er niet afschiet omdat er nog steeds spanning op de multiriem staat). Als de boutjes los zijn, kun je de spanrol opzij duwen en vervolgens de krukaspoelie van de krukas halen en daarna de spanrol weer rustig terug laten komen. Monteren van de multiriem gaat op dezelfde wijze, riem overal goed op zetten, de krukaspoelie in de riem leggen, de spanrol opzij duwen en de poelie op zijn plaats zetten (en weer uitkijken dat de poelie niet van de krukas schiet).
De krukaspoelie:
Verwijder de kappen van de distributie, hiervoor moet de motorsteun worden verwijderd. Let op dat als je de motor niet van boven ophangt maar van onder ondersteund met bv een krik, dat je ook zorg dat er iets tussen het motorblok en het schutbord zit. Anders kantelt de motor richting het schutbord zodra de motorsteun los is. Dan is dit de krukas:
Dit is het voorste nokkenas tandwiel:
En dit is het achterste nokkenas tandwiel (kant van het schutbord):
Beide kun je met een 6 mm boortje blokkeren maar dan kunnen ze nog steeds een klein stukje draaien. Daarom streep ik met een stift op de oude riem en de tandwielen. Die streepjes zet ik vervolgens op exact dezelfde plaats op de nieuwe riem. Zodat ik die dus ook op exact dezelfde plaats kan zetten op de tandwielen.
Dit is de spanner (is hier al los gehaald, als de spanning goed is staat de pijl verder naar rechts):
En hier nog een aanzicht van onder af, te zien zijn de krukaspoelie, de waterpomp (gelijk vervangen, je bent toch bezig) en de looprol:
Als alles zo open ligt is het nog een kwestie van de nieuwe riem er correct op leggen, de spanner goed zetten en opletten dat deze bij het vastdraaien niet van de juiste spanning af gaat. Kans is dan dat de motor gaat tikken omdat de riem te los staat. En als de riem er op zit de krukas een paar keer rond draaien (gaat makkelijker als de bougies er uit zijn). En als de krukas soepel draait alles weer terug zetten.
17 jaar
Fluitje van een cent .
Nou heb ik ergens gelezen dat je de krukas moet blokkeren en dat er een plaatje zit wat eraf moet klink dit je bekent in de oren?
Die tip van strepen zetten op de riem is wel slim dan kan er niks mis gaan want vaak en vooral als de nieuweriem wat stug is kom je bovenop een tandje uit en moet gokken .
Groeten Jan
17 jaar
Bij mijn vorig 406 Phase I met volgens mij dezelfde motor als jij hebt moest dat dacht ik. De krukaspoelie zit daar niet met 4 kleine boutjes vast maar met 1 centrale bout. Tussen het motorblok en de versnellingsbak zit dan een metaal afdekplaatje met volgens mij 3 boutjes vast. Als je die los hebt kom je bij het vliegwiel. Nu moet je alleen nog iets zien te maken waarmee je het vliegwiel kunt blokkeren.
Voor de EW7 kan je de vierde versnelling inschakelen (en indien je het voorwiel er af hebt, een schoevendraaier in de remschijf steken door de remklauw heen). Dat is voldoende om de vier kleine boutjes los te krijgen.
17 jaar
Richard,
Bedankt voor het posten van de foto's ! Is allemaal erg duidelijk. Ik heb het nog even nagekeken maar je had inderdaad gelijk over het motortype, dat is bij mij niet de EW7. Volgens mij zijn de verschillen op het gebied van de mutiriem en de distributieriem niet zo groot. Zo op het eerste gezicht zie ik op jouw foto's min of meer hetzelfde als wanneer ik naar mijn motor kijk.
Ik heb de riemen bij een 120.000 Km beurt bij peugeot laten vervangen, en sindsdien heb ik het probleem dat één van de riemen piept als de motor warm is en stationair draait. Het gebeurt alleen bij stationair toerental en als de motor warm is, als ik een klein beetje gas geef is het geluid weg. Ik ben hier al een aantal keer mee teruggeweest naar verschillende garages en iedere keer wordt het probleem "opgelost". (NOT) Vandaar dat ik me er zelf maar eens in aan het verdiepen ben. Het blijkt dat de riemen gaan piepen als de spanning niet juist is of als de pulleys niet goed op één lijn staan. Het plan is om de boel een los te halen en nou eens goed te controleren waar het probleem zit. Desnoods zet ik er een nieuwe riem op. Ik heb inmiddels de beschikking over een complete werkplaats met bruggen e.d. en als ik zo jouw foto's zie dan lijkt het me geen onmogelijk job om zelf te doen.
17 jaar
Het is best zelf te doen. Ik doe het gewoon voor de deur, op de stoep. Alleen zodra je de motorsteun los maakt en je niet zo'n stellage hebt waar je de motor mee kan ophangen moet je met een krik onder de motor werken (en steunen tussen het blok en het schutbord). Verder is het eigenlijk heel simpel. Vroeger moest je met een speciale SEEM meter de spanning van de riem bepalen. Tegenwoordig kun je gewoon aan de spanner draaien en de pijl geeft vervolgens de spanning aan. Verder is het eigenlijk gewoon het verwijderen van onderdelen en het later weer terugzetten van de onderdelen.
17 jaar
Het op spanning zetten is toch paar keer rondraaien met de spanner los vastzetten en weer rondraaien keer los en vast en hij staat goed wel handig trouwens zo'n spanner weet je dat de spanning goed is.
Het enige wat een probleem kan zijn is die krukas poeli en dan die grote bout die zetten ze vaak vast met loctite en dat wil nog wel eens een probleem zijn.
17 jaar
Richard, kun je uitleggen hoe je de riem op de juiste spanning krijgt met de spanner en die pijl ?
Richard je bent geweldig .
Bedankt ik ga het direkt uitprinten
Groeten jan.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar