close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205: Distributieriem vervangen

Bouwjaar: 1988

Hallo,

Bij hoeveel Km's moet ik de aandrijfriem vervangen van een P 205, 1.1, bouwjaar 88.

De riem wordt gespannen door een spanrol las ik hier op de site.
Klopt dat?

Iemand nog wat tips, die zijn namelijk altijd welkom!!!!
- merktekens
- manier van omleggen
- wat uitbouwen, wat niet
- ed

Bvd

Geplaatst door

MartijnGR (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoi, martijn

ik begrijp uit jou schijven dat je het nog nooit eerder hebt gedaan.
ik vraag me dan ook af ( gezien de risico's ) of het wel verstandig is dat je het zelf gaat doen.
het kan je ook mis gaan ( bv, de kleppen krom bij het niet optijd houden van de distributie ) dan kun je hoge kosten krijgen waar je eigelijk niet op zit te wachten.het vraagt nog steeds enige kennis van autotechniek.wat je zou kunnen doen zoek een kennis of wat die dit wel kan en kijk mee. dan zou je het zelf ook eens later kunnen doen.

ook moet je over enkele tools beschikken. ( hulpgereedschappen )

paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Ik heb het alwel vaker gedaan alleen niet bij een Peugeot 205, daarom deze vraag, zoveel verschilt het niet dan bij die andere auto's volgens mij.
Bij de peugeot 205 moet je hem alleen stellen met een spanrol ipv stellen met de waterpomp...
Deze spanrol kan je dan ook losdraaien net als die waterpomp en verdaaien omdat de as niet precies in het midden zit van zijn huis, net als een met een waterpomp dus.

Ik weet wat er gebeurd als het een tandje verkeerd zit, ik heb net zelf een koprevisie gedaan bij een blok waar er een x aantal tanden uit de riem waren geknapt :S (de riem was nog niet aanvervangen toe, nu dus wel!).
Ik moest bij dit dieselblok ook kleppen vervangen. opnieuw inschuren en koppakking vervangen, aandrijfriem, hele kop moest er namelijk af....
Maar hij loopt/draait weer als een trein, al iets van 10.000 km dus dat komt wel goed hoor ;)

MartijnGR 0
badge

20 jaar

hoi,

oooho, dan red je je wel toch dan is het een kwestie van kijken steld bij een peugeotje niks voor.


paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Dan moet dat zeker lukken!!

De hoofdvraag was ook eigenlijk bij hoeveel KM's er een nieuwe op moet..... volgens de verkoper 80 duizend, de riem zit hier volgens mij al een aardig stukkie overheen :S:S

Jaja snel vervangen idd maar tis niet mijn auto vandaar!!

MartijnGR 0
badge

20 jaar

Indien op de riem het merkteken HSN staat 120.000 km. Merktekens,gaatje aan de voorkant in het motorblok richting het vliegwiel 6mm.En in het distibutietandwiel een gat van 10 mm.Vervangen is ongeveer 20 min werk.Voor een topper zoals jij.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Ik zal kijken wat er op de riem staat. Het probleem is alleen dat ik de beginstand niet weet van de riem... dus eigenlijk wel MOET vervangen. Met deze riem is sowieso 43duizend gereden. Want de auto is gekocht met 151 en staat nu op 194duizend en ik weet dus niet wanneer deze riem geplaatst is en kan ook niks vinden op en rond de motor(huis).

Ik zal morgen de kappen er ff afdraaien en dan kijken naar de merktekens/gaten/typeriem.
Dan ff zien of ik uit die afstanden van 6mm en 10mm kom, klinkt nl zo een beetje vaag...

Topper valt wel mee, dat bovenstaande was wel redelijk wat werk.

MartijnGR 0
badge

20 jaar

in die gaten moeten pennen in.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Ik heb net de kappen er allemaal ff af gehaald zodat ik er bij kan en een nieuwe riem kan plaatsen. Ik heb hem onder goed staan (op het wiel staat een streep en op het carter een deukje), boven kan ik niet echt een merkteken vinden...

Ik vond wel dat de riem niet strak zat(volgens mag hij 1cm heen en weer) deze ging wel 2.5cm.

MartijnGR 0
badge

20 jaar

hoi,

nee zo was het niet heen en weer.

pak de riem tussen wijsvinger en duim en dan mag je hem niet helemaal kunnen kantelen.


paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Ik de riem helemaal kantelen zonder enige moeite.

Ik ben ook maar direct begonnen met het vervangen, want ik wist zoals vermeld ook niet het aantal gelopen km's en hijs te slap.

Ik denk dat hierdoor de motor ook iets wat blauw rookt, zou het niet??

MartijnGR 0
badge

20 jaar

hoi


dat heeft er niks mee te maken. dat zit hem in de klepsteelrubbers



paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Oke!

De klepsteelhoedjes zullen idd een keer vervangen moeten worden denk ik na 195 duizend km, naja.
Ik heb gezien hoeveel prut er dan aan de kleppen gaat zitten en natuurlijk meer uitstoot.

Kan ik ze vervangen zonder de kop los te halen zonder speciaal gereedschap, volgens mij niet maar daarom stel ik de vraag???

MartijnGR 0
badge

20 jaar

De riem is vervangen, wat ik alleen wel weer raar vond is dat de verkoper zei dat de riem 80dkm meeging terwijl er wel HSN op staat, het is overigens een GATES riem.

MartijnGR 0
badge

20 jaar

Bij Autotools geeft hij bij mij aan dat bij deze Peugeots de riem om de 90.000 km. vervangen dient te worden.

RoelV 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.