auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: distributieriem vervangen

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

Hallo,

Wil binnenkort mijn distributieriem vervangen. Nu staat er in mijn vraagbaak dat ik een seem c.tronic 105 of 105.5 riemspanningsmeter moet gebruiken om de riem op spanning te brengen.
Nu is mijn vraag hoe kom ik aan zo'n ding? Heb op internet gezocht maar kan niets vinden.
Of is er mischien een andere manier om de riem op de juiste spanning te krijgen.

Alvast bedankt,

Gr. Martijn

Geplaatst door

tinus11480 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je niet perse nodig.
voor dat je de oude riem eraf haalt even voelen hoe strak deze ligt.
dan leg je de nieuwe hetzelfde of een heel klein beetje strakker.
je moet de riem met de hand ongeveer 90 graden kunnen kantelen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
de nieuwe riem moet namelijk strakker dan de oude .
Volgens de meter, No. 0192/SEEM C Tronic 105.5, moet een gebruikte riem op 36 SEEM units en een nieuwe op 40 SEEM units.
Zet je de nieuwe net zo strak (slap) als de oude , verspring hij gegarandeerd na een poosje!
Om alle risico uit te sluiten laat je het doen bij een goede garage, heb je tenminste garantie.
Kosten zijn ongeveer €265,= inclusief nieuwe rollen, riem en BTW.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

beste hans,

ik monteer al bijna 20 jaar distributie riemen, ik heb nog nooit perse een meter nodig gehad.
als je het juiste gevoel in je vingers hebt en je weet wat je aan het doen bent dan gaat het heel goed zonder meter.
nog nooit 1 auto terug gekregen omdat de riem versprongen of stuk was gegaan.
groet bart

Oke

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

Toch zou ik liever hebben dat het gemeten werd.
gewoon volgens het boekje, springt zo een riem na 50.000km dan weet niemand nergens meer wat van.
Als tie te strak gezeten heeft is dat heel goed mogelijk dat tie eerder aan zijn eind is.
Meten is weten!.
Het word niet voor niets gedaan!.

primera p11 0

17 jaar

Vind ik ook, maar ja.
Als je het "juiste gevoel in je vingers" hebt, heb je ook geen moment sleutel nodig zeker?

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

Bedankt voor de info, maar nu weet ik nog steeds niet hoe ik aan zo'n meter kom.
Weet iemand dat?

Gr. Martijn.

tinus11480 0

17 jaar

[quote=autobedrijf van breugel]als je het juiste gevoel in je vingers hebt en je weet wat je aan het doen bent dan gaat het heel goed zonder meter.[/quote]
achter alle vingers schuilt een stuk ervaring.. de vingers van jou, zijn niet de vingers van de auteur.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

dag paul,
klopt daar ben ik het helemaal mee eens, somige dingen kun je beter in een werkplaats laten uitvoeren dan thuis te expirimenteren.

groet
bart

[quote=autobedrijf van breugel]dag paul,
klopt daar ben ik het helemaal mee eens, somige dingen kun je beter in een werkplaats laten uitvoeren dan thuis te expirimenteren.

groet
bart[/quote]
is zonder meer waar...............

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Weet genoeg! iedereen bedankt..

Gr. Martijn.

tinus11480 0

17 jaar

Hallo allemaal!,

Nog ff een vraagje, heb bij een automateriaal zaak een riem spannings meter gekocht. Alleen weet ik niet welke waarde ik moet aan houden. Mijn vraagbaak geeft aan seem waarden en mijn spannings meter moet ik instellen d.m.v. Cam Belt load en Cam Belt Deflection.
Het is er een van het merk "laser" ( http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?it... )
Weet iemand dit mischien? Alvast bedankt.

Gr. Martijn

tinus11480 0

17 jaar

Hoi,

Ik heb laatst gehoord dat bij het vervangen van een distiributieriem met een kleine motor (lees 1.1) niet echt desastreuse gevolgen kan hebben. Mijn vraag is dus eigenlijk zou ik het het bij mijn eigen auto kunnen proberen zonder dat er iets stuk gaat. Ik heb een 106 1.1 motor. Zo komt het trouwens ook voor dat wanneer de riem bij een diesel knapt de motor zo goed als stuk is terwijl wanneer dit bij een kleine motor gebeurt er vrijwel niks aan de hand is. Zij ndit dat verhaaltjes voor het slapen gaan of is dit op waarheid gebasseerd

Alvast bedankt

Dikkesjaak 0

17 jaar

Sjaak, dat er bij een kleine motor niets stuk kan gaan is een fabeltje.
het ligt aan de constructie van de motor, groot of klein maakt niets uit.
Het is namelijk zo, als de distibutieriem breekt terwijl de motor loopt, kunnen de kleppen op een ongelukkig punt stil (open) blijven staan.
Als de zuiger dan omhoog komt en de kleppen raakt, kun je wel nagaan dat er wat stuk gaat.
Kleppen krom, klepgeleiders beschadigd en in het ergste geval een gat in de zuiger en/of gebroken drijfastang.
Als je het zelf wilt doen en het nog nooit gedaan hebt, heb je minimaal een handleiding nodig.
Je hebt ook wat speciaal gereedschap nodig.
als je wil kan ik je wel een handleiding mailen.(in het Engels)

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

mijn motto luidt:waarom laten doen als je zelf ook kunt!!!
een reparatie is tegenwoordig niet meer te betalen
je betaald meer arbeidsuren en btw dan wat de materiaal zelf kost

handyharry 0

17 jaar

als je 2 uur arbeidsloon voor deze peugeot te veel vind dan moet je het inderdaad zelf doen.
want anders betaal je maar liefst 2x 45 euro dat is 90 euro!!
het voordeel is wel dat er dan WEL garantie op de reparatie zit!!!
langer als 2 uur heb je echt niet nodig voor een 306 1.4i

Distributieriem vind ik ook een klusje voor een garage.
De meeste doehetzelvers monteren de riem zonder de benodigde gereedschappen met vaak alle gevolgen van dien.
En gaat het verkeerd dan is 90 euro een schijntje geweest achteraf.
Dit is nou net een klusje waar je zonder kennis van zaken een heleboel verkeerd kan doen.
De meeste beginnen zich er pas in te verdiepen als ze de riem er al af hebben.
En dan komt er toch ietsje meer bij kijken.

primera p11 0

17 jaar

Moi,
Volgens mij was de vraagsteller geïnteresseerd in de waarden voor de riemspanningsmeter, niet in 90 euro. Iemand weet wat hij doet, kan best zelf een distributieriem vervangen lijkt me.
Groet,
Bert

Treb 0

17 jaar

Hans,

Ik zou het erg op prijs stellen als je mij die handleiding zou willen mailen.

Met vriendelijke groet,

Sjaak

Dikkesjaak 0

17 jaar

check je mailbox.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.