close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: distributieriemspanning elektronisch controleren

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 16v

Binnenkort distributieriem vervangen en ook de span/geleiderol en de waterpomp. Nu staat er in de Haynes Manual wel een richtwaarde om de riem te spannen maar tevens dat door een vakgarage met meetapparatuur de spanning van de tandriem bepaald moet worden. In hoeverre is dat nu echt nodig? Ik bedoel een tandriem op spanning is als je hem een kwart slag kan draaien, en daarnaast kunnen vele andere auto's gespannen worden door met een bepaalde kracht de uitslag van de riem te bepalen. Is het hier echt zo spannend of niet? Iemand een idee?

bvd
gjspan

Geplaatst door

gjspan (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

voor deze riemen moet je het inderdaat electronisch afstellen ander heb je kans dat hij te slap of te stark staat. ja de oude tijden met de hand zijn voor bij het zelfde geld voor de multi-riem.

Let op voor je begint of de pennen er wel in gaan het komt nogal eens voor dat het hart van de poelie verdraait waardoor, als je achteraf de pennen er in zet, dat het niet klopt.

oldtimer 0
badge

16 jaar

ok zal op de punten letten, dank voor de reacties.

gjspan

gjspan 0

16 jaar

En inderdaad, hart van de poelie was verdraaid (er van uitgaande dat de distributie goed stond zoals hij stond). Poelie weer even afgesteld zodat het verdere traject weer soepel na te meten was. Na wisselen distributieriem even motor aan en daarna kijken of poelie nog goed was, maar nee hij was inmiddels weer verdraaid. gelukkig had ik voor de tijd reeds een merkteken gemaakt tussen binnen en buitendeel van de poelie opdat het de volgende keer snel afstellen is.
Zo zie je maar weer wat een geweldige site dit is.

bedankt allen.

gjspan 0

16 jaar

Wat voor type spanrol heb je Gispan ? Volgens mij krijg je voor deze xu7jp4 motor bij vervanging een dynamische spanrol ter vervanging van de vaste. (als die dynamische er al niet op zat.). Voor dit type heb je n.l. geen riemspanningmeter nodig. je kunt hen herkennen aan de wijzer achter de spanrol. Dit is een soort modificatie , deze rol zorgt er voor dat tijdens de gehele levensduur van de riem de spanning op de riem het zelfde blijft. Dit is beter voor je waterpomp en hij is geruislozer.

groeten,

PT nieker

Toch lijkt het mij verstandig , mede door de balancering van de poelie, deze maar te vervangen voor één waarvan het hart wel op de goeie plaats zit.En vast.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Peugeottechnieker, idd een nieuwe spanrol met wijzer (zat nog een vaste op), dacht eerst dat ik dus de verkeerde had gekregen, maar kon er wel op dus maar gedaan. Bij het op spanning draaien van de rol gaat op gegeven moment de wijzer "lopen", tot hoever moet hij gaan? Moet hij dan tot de inkeping die in de achterplaat zitten of anders? Ik heb hem even voorbij dit punt gezet en tevens gevoeld hoe de spanning is.

Ik zal eens kijken of poelie na diverse starten steeds nieuwe positie krijgt, dan eens kijken of ik voor deze auto nog een nieuwe poeli wil hebben, een gebruikte wil ik dan sowieso niet want die kunnen wellicht draaien tov elkaar. Kan ik er niet gewoon een koploos borgmoertje in draaien, na er een gaatje en draad in te hebben getapt?
gjspan

gjspan 0

16 jaar

mede door de balancering van de poelie !!!!!!

oldtimer 0
badge

16 jaar

De eerste keer opspannen door spanrol linksom te draaien tot de wijzer helemaal naar rechts uitslaat tot net voorbij het gaatje. Dan motor 4 omwentelingen ronddraaien in de draairichting van de motor. vervolgens spanrol terug ztten tot wijzer tegenover inkeping staat.

Succes,

PT nieker

thanks folks!

gjspan 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.