close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Draagarm peugeot 206

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo,

De rechterdraagarm van mijn Peugeot 206 is stuk. Er zit speling op het voorste draagarmlager met het bekende geklapper en gebonk tot gevolg. Die draagarm ga ik dus vervangen. Nu heb ik eigenlijk twee vragen:

1 Wat is verstandig, alleen de kapotte draagarm vervangen of ook gelijk de linker draagarm meenemen. Als bij voorbaat al vast staat dat de kans groot is dat de linker draagarm ook snel stuk gaat, dan vervang ik ze liever beide. Dit omdat ik de auto na het vervangen van de rechterdraagarm toch uit moet laten lijnen en anders heb ik die kosten straks dubbel. Aan de andere kant kan ik de linker draagarm ook laten zitten, als de kans klein is dat deze ook snel stuk gaat. Dit met het idee dat het behoorlijk wat werk scheelt. Het vervangen doe ik overigens zelf.

2 Ik kan Moog draagarmen kopen tegen een heel goede prijs. Zijn deze draagarmen kwalitatief goed of zou ik voor origineel moeten gaan? Prijsverschil is ongeveer een factor twee.

De auto heeft 115.000 km gelopen en ik ben van plan om er voorlopig nog wel even mee te blijven rijden.

Mvg.
Christiaan

Geplaatst door

Brum1467 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou beide draag armen vervangen , is nu misschien ff wat meer werk maar daar heb je straks profijt van is mijn mening ,
je bent er dan ook zeker van dat dit zaakje in orde is en niet dat je straks alsnog een defecte draagarm hebt .

origineel of van Moog durf ik niets over te zeggen wat je dan het beste kunt kopen.

limbra 1520
vip badge

13 jaar

als er geen speling op de fuseepen zit vervang dan enkel de lagers ( silentblocs). deze zijn apart verkrijgbaar, zeer goedkoop en uitlijnen hoeft niet na vervangen. enige wat je nodig hebt is een drukpers

PEUGEOT TR 0
badge

13 jaar

Zelf had ik ook al gedacht aan het vervangen van alleen het lager. Zou een prima oplossing kunnen zijn. Helaas heb ik niet de beschikking over een pers. Tenminste geen goed werkend exemplaar.

Mvg.
Christiaan

Brum1467 0

13 jaar

heb laatst draag armen vervangen, de stabilisator stangetjes bonken ook vaak, was bij mij het geval na vervangen armen, die zijn niet duur en makkelijk vervangen, die kogels slijten ook hard, is vaak een boor doener, raadzaam om ze mee te vervangen,

pinodiangelo 0

13 jaar

Het stabilisatorstangetje had ik al vervangen. Die was ook niet helemaal goed, al blijkt het meeste gebonk toch in de draagarm te zitten.

Brum1467 0

13 jaar

Heb besloten om toch alleen het draagarmlager te gaan vervangen. Drukpers wordt geregeld.

Mvg
Christiaan

Brum1467 0

13 jaar

Nog even terugkomend op het vervangen van het draagarmlager, kan iemand mij wellicht vertellen hoeveel druk de pers uit moet kunnen oefenen om het lager uit- en in de draagarm te persen? Ik heb een pers staan van 7 ton. Deze is defect en kan ik wel repareren, maar als bijvoorbaat vaststaat dat deze te licht is voor het vervangen van het draagarmlager, dan kunnen we beter investeren in een nieuwe pers. Vandaar de vraag.

Met vriendelijke groet,

Christiaan van Werven

Brum1467 0

13 jaar

Kan niemand mij vertellen welke persdruk ik ongeveer nodig heb?

Mvg,

Christiaan

Brum1467 0

13 jaar

7 ton is wel erg minimaal,wij gebruiken er altijd een 15 ton pers voor.Succes.

bieuwke 0
badge

13 jaar

Ja, ik was er zelf ook al bang voor dat 7 ton aan de krappe kant is. Maar ik ga binnenkort gewoon een poging wagen.

Brum1467 0

13 jaar

GEEN vet aan de rubbers doen, voor je ze er in perst. Rubberblokken en vet gaan niet samen.

En zet de arm pas vast als hij in horizontale positie zit t.o.v. de auto; als je de arm 'al bengelend' vast zet dan zit de rubberlager reeds onder spanning van het moment dat je de auto terug op zijn poten zet.

En die armen van moog zijn ok. Je kan ook de moog-armen kopen en plaatsen, en ondertussen je eigen armen herstellen...

koert_ahja 0

13 jaar

Het gaat om het voorste draagarmlager. Dat is bij een 1.6 16v geen rubber, maar een metalen kogel. Maar in ieder geval bedankt voor de tip.

Alvast een extra setje draagarmen erbij kopen is natuurlijk een idee, als je kritisch bent blijf je aan de gang met een 206. Maar met een nieuwe draagarm moet ik uitlijnen en dat wil ik nou juist voorkomen. Als je moet uitlijnen ben je haast verplicht om gelijk de andere kant mee te nemen. En een draagarmlager vervangen is nu eenmaal fors goedkoper dan twee complete draagarmen vervangen+uitlijnen. Dat is een beetje de overweging. Zeker gezien het feit dat nieuwe draagarmen geen garantie zijn voor vele kilometers probleemloos sturen.

Ik heb de auto overigens net twee weken geleden weer apk laten keuren. Draagarm was nog geen aanleiding tot afkeur of een adviespunt. Ik ben dus kennelijk weer wat te kritisch. Maar mijn distributieriem is ook binnen een paar maanden aan de beurt. ik denk dat ik dan gelijk de draagarm maar even meepak. Hoeft het wiel er maar een keer af.

Brum1467 0

13 jaar

als je piraatstukken (bvb moog) koopt, kan je voor betrekkelijk weinig geld de hele voortrein reviseren. kogeltje hier, stangetje daar, er is niets zo plezierig als een strak sturende, vers uitgelijnde auto :-)

en je haalt er een deel van je kosten uit, aan bandenslijtage en verbruik.

succes

koert_ahja 0

13 jaar

Ben ik helemaal met je eens dat een strak sturende auto erg prettig is. Er zitten verder overigens geen problemen in de voortrein en de uitlijnig is ook goed. Wat dat betreft is er echt geen noodzaak om de hele voortrein te reviseren. Dat was een ander verhaal als er van alles klapperde, maar dat is niet het geval.

Brum1467 0

13 jaar

Vanochtend heb ik de 7 tons pers gerepareerd en de proef op de som genomen met een oude draagarm van een 206 die ik nog had liggen. 7 ton druk is inderdaad aan de krappe kant, maar met een beetje geduld zijn de lagers wel uit de draagarm te persen.

Ga nu binnenkort beide draagarmen voorzien van nieuwe lagers. Dan is de auto voor weer helemaal rammelvrij.

Brum1467 0

13 jaar

Inmiddels heb ik de reparatie uitgevoerd. Bij het loshalen bleek dat er op een van de fuseekogels toch een beginnende speling zat. Daarmee had het vervangen van alleen de lagers geen zin meer. Ook was er een veerpootlager slecht. Uiteindelijk heb ik dus toch maar twee nieuwe draagarmen, twee nieuwe veerpootlagers en twee nieuwe stabilisatorstangen gemonteerd, zodat alles weer fris is. Auto rijdt weer als nieuw.

Brum1467 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.