auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Koelfan vs Temperatuurmeter Elektrische Storing, Wie weet raad ?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: Tu3JP 1.4

Heren,

het probleem is alsvolgt:

als de motor +/- 95 graden is, dan slaat de koelfan automatisch aan. (klopt deze waarde?)
exact op dit moment vliegt de naald van de temperatuurmeter op het dashboard naar maximaal, en gaat er "stop" branden. op het moment dat de koelfan stopt, gaat de sensor ook weer normaal staan. bij normaal rijden komt dit niet voor, alleen lang stationair in bijvoorbeeld een file.

al gecontroleerd:

- temperatuursensor uitgewisseld. (degene voor het signaal naar de temperatuurmeter)
- massa van koelventilator schoongemaakt.
- 2x relais welke in de shroud voor de radiateur bevestigd zitten vervangen. (wie weet waarom het er 2 zijn?) beide waren overigens zeer gecorrodeerd, waarbij bij 1 relais zelfs een pootje weg geroest was.
helaas met het vakkundig vervangen van het bovenstaande nogsteeds geen

- temperatuursensor uitgewisseld. (degene voor het signaal naar de temperatuurmeter)
- massa van koelventilator schoongemaakt.
- 2x relais welke in de shroud voor de radiateur bevestigd zitten vervangen. (wie wat het verschil is tussen die 2?) beide waren overigens zeer gecorrodeerd/oxideert, waarbij bij 1 relais zelfs een geheel pootje weg geroest was.
helaas met het vakkundig vervangen van de relais en houder nogsteeds geen verbetering

op internet vond ik nog enkele zaken:
- Massa motor naar chassis (gecontroleerd, ziet er wel oke uit)
- Teller unit (doorsolderen?)
- Dashboard stabilizer
- Fan controle unit (als het goed is een rood met zwart (40x40mm) kastje, links in de motorruimte (vlak bij de ruitenwisser arm)
- ECU

wie heeft dit probleem vaker in de garage gezien? en wie helpt mij met de juiste diagnose?

alle tips zijn welkom!

Mvg, Luuk

Geplaatst door

Luke01 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Welke kleur had de sensor en/of stekker van deze sensor?

Massa motor naar chassis kan, maar is eigenlijk een vaker voorkomend probleem bij 306.
Teller unit doorsolderen, dan bedoel je de pennetjes op de inwendige print? Bij 206 nog nooit gedaan, dat is weer meer bij 406.
Dashboard stabilizer? Zal er vast en zeker zijn, maar dan niet als los te vervangen onderdeel, maar verwerkt in de inwendige electronica van het inst.paneel en/of temp meter?
Fan control unit: noemen ze/we bij peugeot de electronische eenheid koelvloeistoftemperatuur en is enkel aanwezig bij (o.a) 206 met airco en tot bepaald bouwjaar/productienummer.
ECU: hangt ook weer van bouwjaar/productienummer af.
Om iets meer duidelijkheid te krijgen, waaronder o.a. het juiste schema, kun je misschien de laatste 8 cijfers van chassisnummer eens plaatsen?

hans4074 0
badge

13 jaar

Beste Hans,

Het is een 206 uit 2001 met Airco.
de laatste 8 nummers van het chassis zijn : 41159097

nog 1 misschien belangrijk feit om te noemen, als ik 1 van de relais handmatig doorverbind.
dan gaat de fan draaien zonder dat de temperatuurmeter in het rode springt.

ik ben erg benieuwd naar de schema's. dat zal in ieder geval veel meer helderheid geven.

alvast bedankt,

Mvg Luuk

Luke01 0

13 jaar

Kun je ook nog even aangeven welke kleur de sensor of stekker had die je hebt vervangen? Gewoon even ter controle.

hans4074 0
badge

13 jaar

Is je koelvloeistof circuit wel goed ontlucht?

mbreman 0

13 jaar

Kleur stekker is blauw (met 1 draadje) de grote sensor is overigens ook een blauwe sensor.
nog 1 kanttekening: wanneer de airco ingeschakeld word, gaat de fan niet draaien.

zal iemand een schema kunnen posten?

Mvg Luuk

ps. het systeem zal wel goed ontlucht moeten zijn, er word namelijk al meer dan een jaar mee gereden zonder problemen of werkzaamheden aan het koelsysteem.

Luke01 0

13 jaar

met de tips en schema's van hans4074, is de storing opgelost.

ten eerste waren de 2 relais voor de radiateur weggeroest (de pinnetjes) en daarnaast was de weerstand voor de lage stand (gemonteerd met 1 boutje, aan de voorzijde van de radiateur +/- 50x30x50mm (en een 3 polige stekker met 2 draden)) defect.
na het vervangen hierbij werkte de fan weer naar behoren.

allen (in het bijzonder Hans4074) bedankt voor de geboden hulp.

Mvg Luke

Luke01 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.