Hallo,
Vraag 1
Het valt me al een hele tijd op (sinds ik de auto heb eigenlijk) dat vanaf 120kmh de motor een stuk rumoerig wordt, een vervelend dreunend/resonerend geluid.
Dit is het eigenlijk alleen tussen de 3100tpm-3300tpm. Dus zeg maart tussen de 120-130kmh.
Ga je er boven (harder) of er onder (zachter) rijden is ie weer weg en is het veel aangenamer.
De kruissnelheid is met 110kmh zowiezo het fijnste rijden, de motor maakt dan al 2800tpm in is dan lekker stil.
De auto loopt verder prima, geen storingen e.d, uitlaat is z.g.a.n
Is dit normaal bij dit type motor?
Vraag 2
Sinds de motor van de zomer over de 90 graden is geworden verliest de motor iets koelvloeistof tot het minimum peil en blijft dan constant.
Vul ik 'm bij tot max, gooit ie er tijdens het rijden weer wat uit tot het minimum en blijft dan weer constant en verliest niks meer.
Heel vreemd dus, ik rijd nu al een 5000km met het koelvloeistof niveau op het minimum zonder probleem, bijvullen heeft toch geen zin, hij gooit het er toch weer uit wat ik bijvul...
Bedankt voor de antwoorden!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
vraag 1
qua toerental kan dit inderdaad rumoerig zijn
maar achter de comptuer kan ik dit niet horen of zien
dat dit normaal is
vraag 2
systeem al afgeperst om te controleren op lekkage
lekkage kwam zeker van de ontluchtingsnippel op de thermostaat zeker (tenminste dit al een paar keer gezien dat dit zo was)
dat hij op minimum staat kan ik alleen verklaren omdat er meer lucht boven zit dat dus comprimeerbaar is waardoor de druk laag blijft en niet hoog oploopt
daardoor de lekkage dicht blijft
vandaar keer laten afpersen over een nacht en je weet meer
Ik kon niet echt zien waar de lekkage vandaan kwam, het leek in 1e instantie uit her reservoir naar beneden te lekken, maar het kan ook goed zijn dat het uit een ontluchtingsnippel komt.
Ik zal hem eens afpersen.
Bedankt
13 jaar
Het is de koppakking, bij hard rijden en of zware belasting komt het koelvloeistof niveau omhoog en loopt het over via de dop.
Rijd je rustig is er niks aan de hand, er zit ook een witte substantie door de koelvloeistof heen.
Rijdt al wel 10.000km zo, het koelvloeistofpeil zakt tot een bepaald niveau onder het minimum zodat er genoeg ruimte is om uit te zetten tijdens zware belasting. Vul je het niveua weer aan tot maximum gooid ie het overschot er weer uit tijdens de zware belasting.
Daarom heb ik een vermoeden dat het een scheurtje in de kop is ipv de koppakking zelf.
Iemand een idee? Hoop dat het de pakking is maar heb er een slecht gevoel over.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Expert of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar