close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 308: DRUK IN KOELSYSTEEM

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

auto verspeelt al tijdje koelvloeistof zonder uitwendige lekkage te kunnen constateren,druk in systeem loopt zodanig op dat na rit van 8 km bij losdraaien expansievatdop er vloeistof uitspuit.de slangen zijn ook keihard.We hebben de thermostaat vervangen en de waterpomp gecontroleerd. Koppakking zou natuurlijk kunnen, maar we twijfelen er aan of dat wel de oorzaak s want we zien geen borrelen in het exxpansievat. En voor we daarmee beginnen willen we lle andere mogelijkheden eigenlijk uitsluiten.
Het koelsysteem is onder vacuum gevuld dus goed ontlucht.....welke peugeot-expert herkent dit probleem

Geplaatst door

Robbie Jensema (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Goedenmiddag Robbie,
Controleer ook even de kachelradiateur, blijft deze koud? Electronische Thermostaat kan eventueel nog

Kachel wordt wel goed warm. Thermostaat is vervangen. Waterpomp gedemonteerd en die is goed.

Blijft over de radiateur en volgens mij als die niet verstopt zit de koppakking. Maar loopt goed rond en bij de koude start ook.

Dacht dat de elektronische thermostaat in principe gewoon ouderwets functioneert en elektrisch wordt bijgeregeld, maar dat weet ik niet 100% zeker

@ update: Heb de oude thermostaat vanmiddag getest en blijkt dat deze in een kom heet water niet open gaat. Toen 12V op gezet en na verloop van een aantal minuten ging hij open.

Misschien weet iemand of dit inderdaad volledig elektrisch wordt geregeld en hoe het wordt geregeld?? Heb de oude thermostaat los aangesloten en de motor laten lopen en toen meette ik 14 Volt op draad 1 en op draad 2 helemaal niets, maar heb daar ook geen massa op. Vreemd.

Voor de liefhebber.

Het (was-element) van de thermostaat wordt elektrisch bediend om de thermostaat te openen. Er zijn 2 aansluitingen op de thermostaatverwarming.

Op de ene aansluiting komt, vanaf pen B41 van de ECU, 14 Volt te staan met draaiende motor. Dit is de voeding voor de elektrische thermostaat en tevens voor de beide nokkenasverstellers.

De andere aansluiting gaat terug naar de ECU naar pen B49. Daar wordt hij als de temperatuur oploopt op een gegeven moment aan massa gelegd. Op dat moment wordt het was element verwarmd en gaat de thermostaat open. Als de temperatuur zakt dan zal de massa verbinding weer worden verbroken.

Heel eenvoudig te meten: op pen B49 zet je een multimeter en als daar 14 Volt wordt gemeten is de thermostaat dicht en als hij 0,5 Volt aangeeft is hij open (met een tijdspanne want het was is niet direct vloeibaar of gestold).

Blijkt dat de thermostaat bij ons dus goed functioneert en we de kop kunnen beginnen te demonteren.

Kop was krom. Laten vlakken en weer gemonteerd.
Probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.