Peugeot 308: Oranje motor lamp

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Diesel, Motorcode: BH01, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Afgelopen zomer waren we onderweg met de caravan. na een korte pauze optrekken op een kleine heuvel direct na de parkeerplaats met wat meer gasgeven om te kunnen invoegen. De oranje lampje van motor en service ging aan bij 4000 toeren en de motor ging in beperkte vermogen verder. Doorgereden naar de volgende parkeerplaats en na contact met de dealer in Nederland doorgereden naar een dealer in Duitsland. Inmiddels was alle vermogen weer terug nadat er een kort sis geluid was geweest op de parkeerplaats. De werkplaats in Duitsland heeft de storing uitgelezen en twee codes gezien die beide turbo gerelateerd zijn. Deze gereset en een software update uitgevoerd en een testrit gemaakt (ook op hoog toeren met een flinke heuvel). Het probleem is niet meer terug gekomen en wij hebben daarna nog 3000 km gereden waarvan 2000 met de caravan in Oostenrijk met flinke heuvels. Na de vakantie ging ik wat meer doortrekken en bij 4000 toeren weer het lampje aan (zonder caravan). De Nederlandse dealer heeft hem uitgelezen en weer lijkt het turbo problemen te kunnen zijn. De storing heeft meer diagnose tijd nodig en er is een vervolg afspraak gemaakt. Ik kan de auto wel gebruiken. Na een kort ritje is het lampje vanzelf uit gegaan en er is geen vermogens afname, sterker nog, het lijkt wel of ik meer vermogen heb dan ongeveer 6 maanden geleden. De auto heeft 132000 km gelopen en niet eerder problemen laten zien. Kan het zo zijn dat er turbo problemen zijn zonder vermogens afname? wat zouden andere oorzaken kunnen zijn? er zijn verder geen rara of andere geluiden te horen bij de motor. Wat zou de sissende geluiden (met een klein plofje aan het einde) kunnen zijn die ik eenmalig heb geconstateerd?

arjan4004

Geplaatst door arjan4004 (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 308? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Weet je toevallig ook wat de exacte foutcodes waren? (Exacte tekst en/of nummer)

Kun je de fout opwekken? Dus iedere keer als je naar meer dan 4000 rpm gaat?

arjan4004 (0), 4 jaar geleden

Beste Oldford,

Ik heb de codes opgevraagd en zodra ik deze heb zal ik deze posten.

Het probleem kan ik niet opwekken en komt niet terug boven 4000-4500 toeren.

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Laat de dealer eens kijken of de beluchting van de elektro-klep turbodruk regeling al is aangepast. Hier is destijds een dealer-info over geweest. Het is een eenvoudige ingreep. Bestaat uit het aanpassen van het kapje welke over het uiteinde van het beluchtings-slangetje geschoven zit t.h.v. het kleppendeksel. Dit kapje kan de beluchting afsluiten en dan krijg je soortgelijke problemen.

STIP911 (10) PRO, 4 jaar geleden

is de turboslang niet gescheurd die onderin de intercooler zit??? is volgens mij een tsb van

arjan4004 (0), 4 jaar geleden

Volgens de dealer is er voor deze motor geen terugroepacties geweest vanuit Peugeot.
De storingsdienst was P1496 en de oorzaak was tijdelijk.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

P1496 is een foutcode op de positie sensor van de de variabele schoepen in de turbo.
Mogelijk gaan die schoepen niet meer soepel genoeg of blijven ze ergen steken.
Dat kan verklaren waarom je pas boven de 4000 rpm last hebt van het probleem.

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Er is ook niemand die terugroepactie heeft genoemd Arjan ;-)
Er is gesproken over een TSB. Dit is een technisch service bulletin en is een hulpmiddel van Peugeot voor de monteur/technisch specialist over vaak voorkomende mankementen en de oplossing. Dat jou P1496 inmiddels tijdelijk is geworden is niet vreemd. De omstandigheden waarbij deze storing wel optrad, heb je waarschijnlijk (nog) niet weer gehad en dan gaat de storing over naar tijdelijk. P1496 heeft volgens mij weldegelijk te maken met die beluchting. Eigenwijs als ik ben.... plaats eens de laatste 8 posities/cijfers van het chassisnummer. Dan kijk ik even of er een TSB over is.

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Er is ook niemand die terugroepactie heeft genoemd Arjan ;-)
Er is gesproken over een TSB/ dealer info. Dit is een technisch service bulletin en is een hulpmiddel van Peugeot voor de monteur/technisch specialist over vaak voorkomende mankementen en de oplossing. Dat jou P1496 inmiddels tijdelijk is geworden is niet vreemd. De omstandigheden waarbij deze storing wel optrad, heb je waarschijnlijk (nog) niet weer gehad en dan gaat de storing over naar tijdelijk. P1496 heeft volgens mij weldegelijk te maken met die beluchting. Eigenwijs als ik ben.... plaats eens de laatste 8 posities/cijfers van het chassisnummer. Dan kijk ik even of er een TSB over is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.