Ik heb een auto gekocht met een gebroken distributieriem. Ik heb een gereviseerde kop gemonteerd en alle pakkingen vernieuwd.
Nu doen zich de volgende problemen voor: de auto rookt als hij koud is en als hij goed warm is dan niet meer. Hij lijkt echter wel olie te verbranden (geur).
Daarnaast bouwt hij druk op in het koelsysteem. De kopbouten zijn volgens voorschrift aangetrokken.
Aangezien de motor hiervoor waarschijnlijk een half jaar heeft stilgestaan vroeg ik mij af of het zinvol is om de motor en koelsysteem te flushen.
Wat kan dit zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als hij druk op bouwd zou je toch denken in een lekke koppakking of scheur in kop of blok.
voer een koppakkingtest uit zodat je weet of dit zo is en het kan uitsluiten.
olie geur kan ook zijn van het uit elkaar geweest zijn ik neem aan dat er nog niet mee gereden is.
groetjes jan.
Wat is een koppakkingtest en hoe voer ik die uit? Of bedoel je afpersen? De kop zit namelijk al gemonteerd en ik heb er inmiddels 350 km mee gereden.
Als hij koud is en je start, dan walmt hij wel erg. Na 5-10 minuten rijden is dit weg, maar de geur van verbrande olie blijft.
Hij perst de koelvloeistof eruit. Vervolgens lucht in het systeem waardoor hij weer koelproblemen krijgt. Dit doet zich alleen voor als de thermostaat opent (dus licht wel aan blok of kop).
15 jaar
een koppakking test wordt uitgevoerd met een tester.,
dit is een apparaatje wat gevuld wordt met blauwe vloeistof die verkleurd in groen of geel als er uitlaat gas bij komt.
als deze tester boven de radiateurdop of exspansievat dop gehouden wordt met draaiende motor en hij zuigt de lucht op en er zit maar iets uitlaat gas in dan verkleurd de vloeistof en weet je zeker dat de koppakking of de cilinderkop de oorzaak is.
verkleurd het niet dan is dit in orde maar geef wel een paar keer flink gas en meet dan nog een keer.
de meeste garage bedrijven hebben zo n ding.
groetjes jan.
Hoi Jan. Mijn neef (ook monteur en geholpen met opbouw van de cilinderkop) raadde me ook aan om de thermostaat te vervangen. Dit omdat in eerste instantie de temperatuur opliep, de slangen werden aan de thermostaatkant wel warm, maar de slangen aan de andere kant bleven koud. Vervolgens ontluchten op de kachel en het huis en het leek weer te verbeteren. Ik vervang de thermostaat maandag en zal het systeem ook even flushen voor de zekerheid.
Ik heb de bougies vervangen door nieuwe en hij pakt nu wel beter op en voelt krachtiger aan, maar hij walmt nog steeds...
To be continued.
Groet, Kris
15 jaar
we wachten het resultaat af.
groetjes jan.
Ik heb afgelopen zondag zowel koelsysteem als motor geflusht en ververst. Helaas niet het gewilde resultaat...
Gister de auto naar mijn ouders gereden om daar te zoeken naar de oorzaken. Ik was van plan om de kop weer te demonteren, maar na demontage van het inlaatspruitstuk zag ik de oorzaak van het walmen al...
Er lag olie op de kleppen van de rechtercilinder (versnellingsbakzijde) wat leek op lekken via de klepseals. Verder onderzoek bracht een volle carterontluchting aan het licht. Alles zit vol met sludge. Het is net mayonaise. Goede leer om volgende keer alles te demonteren en te reinigen ipv alleen nieuwe spullen te monteren.
Ik hoop er snel weer aan toe te komen. Ik trek de carterpan er ook onder vandaan en haal ook het gedeelte in het klepdeksel maar open. Een ezel stoot zich tenslotte ook niet twee keer aan dezelfde steen...
15 jaar
ach kris achteraf is alles eenvoudig maar dat is met alles zo het belangrijkste is dat je het gevonden hebt de rest moet je maar niet tezwaar aan tilen.
groetjes jan.
Dat is waar Jan. Stiekem hoop ik dat het probleem met het koelsysteem ook zo op te lossen is, al lijkt het me sterk dat de twee relatie hebben met elkaar (misschien versterkt de slechte carterontluchting het probleem door extra druk op de koppakking).
Groet, Kris
15 jaar
Ik heb de carterontluchting helemaal schoongemaakt. Bizar hoeveel sludge er overal inzat. De auto rookte nog wel, maar er lag nog een plasje olie (met lichte sludge) in het inlaatspruitstuk. Hij trok het er dus via het gaskleppenhuis naar binnen. Bij nader kijken lag er ook op de kleppen van de andere cilinders olie, dus niet de klepseals.
Ik heb maar het besluit genomen om een gebruikt motorblok aan te schaffen en de kop te verkopen.
Als ik de kop gedemonteerd heb zal ik nog even kijken of ik kan ontdekken of het de koppakking is geweest of een koelkanaal wat verstopt zit in het blok.
15 jaar
nou kris we horen toch zeker nog wel als je weet wat de oorzaak geweest is.
groetjes jan.
Uiteraard Jan. Het forum werkt twee kanten op he.
Groet, Kris
15 jaar
Hoi Jan. Ik heb de kop gedemonteerd. De koppakking lijkt niet goed afgesloten te zijn. Waar hij de cilinderwand moest afsluiten op twee cilinders aan de kant van de versnellingsbak heeft hij gelekt. Aangezien ik er even klaar mee was heb ik de kop te koop gezet en een ander blok gekocht. Dit hangt er inmiddels in en ben ik aan het opbouwen.
Ik had trouwens met het monteren van de kop de pasbus vergeten op de kopbout boven de waterpomp. Gevolg: bout door wand van koelkanaal. Dit heb ik toen gerepareerd met twee componentenpasta. Ik laat nog weten of dit nog heel is gebleven, want anders kon dit natuurlijk ook de druk opgebouwd hebben.
Groet, kris
15 jaar
ja die fout is al veel gemaakt ik weet niet of twee componeten wel werkt ik heb wel gehoord dat ze het blok kaal maakte en toen lieten lassen dus ja dat gaat kan dus ook de oorzaak zijn.
groetjes jan.
Het is al even geleden, maar gister de waterpomp gedemonteerd en het gaatje zat nog dicht. Verder nog even gekeken naar mogelijke schuren in het blok. Niks. Met redelijke zekerheid dus een koppakking die niet goed heeft afgedicht.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar