Peugeot 406: 406 2.2 HDI inhouden?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2200cc 16v HDI

Hallo,ik heb juist een 406 coupe 2.2hdi gekocht maar deze houdt zich in bij optrekken?
Heb er 2 dagen zonder problemen meegereden tot vandaag plotseling de trekkracht is weggevallen?
Heeft er iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Grtz.

Esco54

Geplaatst door Esco54 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Richard9710 (0), 14 jaar geleden

Geen storingsmeldingen? Klinkt alsof de motor in noodloop is. Dat gebeurt zodra er iets met het motormanagement of de uitlaatgassen aan de hand is. Maar volgens mij krijg je dan wel altijd een melding op het multi functioneel display.

Wat is de km stand?

Esco54 (0), 14 jaar geleden

Ja heb de wagen juist laten uitlezen pij peugeot en roerfilter is vervuild...169.000km
Maar deze vervangen is te kostelijk nu ik zou iets moeten vinden om een tijdje zo verder te kunnen rijden?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

helaas roetfilter moet vervangen worden +Eolys bijgevult. dealer heeft pakket prijzen ... tja de prijs weinig aan te doen ... laat je hem zitten blijft de auto in noodloop.

Richard9710 (0), 14 jaar geleden

Heb je mazzel gehad. Filter moet om de 80.000 km worden vervangen (tenzij je een nieuwer type filter heb, dan bij 120.000 km). Dus bij 160.000 km had deze preventief vervangen moeten worden.

Wat je om te beginnen kunt proberen, is rustig rijden. Niet te fel optrekken en dus ook niet te veel toeren maken. Probeer onder de 2000 toeren te blijven. De auto meet het drukverschil voor en na het filter. Als er voor het filter teveel druk is, is het filter verstopt en gaat de auto in noodloop. Hoe feller je optrekt en hoe meer toeren je maakt, des de groter de kans dat er voor het filter een te grote druk ontstaat en de auto in noodloop blijft. Als je rustig blijft rijden heb je kans dat het drukverschil binnen de toleranties blijft en de auto weer uit de noodloop komt. Kan best een paar dagen en meerdere starts duren.

En afhankelijk hoe handig je bent zou je dit kunnen proberen:

http://www.peugeot406coupe.com/phpBB2/vi...

Is een engels forum en waarschijnlijk moet je je eerst aanmelden. Hier wordt met foto's uitgelegd hoe je het filter zelf met een hoge druk reiniger kunt schoon spoelen. Meerdere hebben dit reeds gedaan en hebben al weer heel wat kilometers afgelegd zonder problemen. Schijnt dat je alleen moet oppassen met de sensor die het drukverschil meet. Die schijnt niet echt tegen vocht te kunnen, dus zodra je het filter hebt schoon gespoeld wordt nu geadviseerd om deze eerst goed te laten drogen. Misschien dat je ook de slang van de druksensor pas kunt aansluiten als het filter door de uitlaat gassen droog geblazen is.

Oh, en zoals citroënmonteurtje ook aangaf, het eolys (dieseladditief) moet ook worden bijgevuld. Dat kost bij de dealer ongeveer 125.- geloof ik. Schijnt dat je ook zelf kunt bijvullen maar de hoeveelheid wordt met een teller in de computer bijgehouden en er wordt niet gekeken naar de daadwerkelijke inhoud en om dit te resetten moet je peugeot diagnose apparatuur hebben. Bovendien is dat spul echt troep, schijn behoorlijk giftig te zijn en het prijsverschil is het niet waard. Een busje van die troep kost volgens mij tegen de 80.-, en voor 125.- wordt het voor je gevuld en gereset.

Oh, en nog iets, je zou het roetfilter er ook helemaal uit kunnen hakken. Op het Engelse forum is ook iemand die de melding helemaal zat was en heeft het filter en de kat er volledig uit gemept. Vervolgens tussen de kat en het filter een schot gemonteerd met een paar gaten zodat de computer wel een drukverschil blijft meten. Het additieftankje kan je dan met gewone diesel vullen. Maar voor de apk zou ik dit niet aanraden.

Jaap Jansen (0), 14 jaar geleden

Heren,

Wat zijn dit voor beunpraktijken, roetfilters uithakken, hoge druk reiniging toepassen......, additief tankje vullen met diesel....., amateuristische praktijken. Gewoon een nieuw roetfilter monteren en elolys laten bijvullen!

Zo'n roetfilter reiningen met de hogedrukreiniging brengt veel zware metalen (ceriumoxide) in het milieu die bij een juiste verwerking gewoon hergebruikt kunnen worden en geen kanker veroorzaken. Daarnaast is het maar een lapmiddel... De poreuse kern van het roetfilter krijg je niet schoon en het filter wordt maar voor 10% gereiningd. Dus binnenkort ben je weer aan de beurt. Daarnaast loop je het risico dat je de drukverschilsensor naar de malle moer helpt waardoor je alsnog voor hoge kosten komt te staan.

Dat verhaaltje van dat schot.... tja, wat nou als je dat schot verkeerd maakt en dat ding net te veel tegendruk geeft. De drukverschilsensor meet een te hoog drukverschil en gaat extra brandstof inspuiten om het roetfilter schoon te branden.... Brandstofverbrukk neemt toe en je maakt veel meer kosten aan de pomp... Olie wordt verdund door de te veel ingespoten diesel en motorschade als gevolg. Het voordeligst is dan ook het vervangen van het roetfilter.

Kortom een beetje respect voor de techniek, gezien mijn ervaring met roetfiltersystemen, kan alles wat afwijkt van het normale onderhoud een mogelijke oorzaak van schade zijn.

Wellicht zou je bij de verkoper verhaal moeten gaan halen...anders je huiswerk beter doen als je zo'n mooie auto zoals deze 406 coupé koopt en echt waar zo'n 2.2 hdi loopt als een zonnetje als je hem netjes onderhoud.

Groet,

Jaap.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.