Moi,
Ineens is de accu stuk. Multimeter slaat onregelmatig uit. Als je een beetje gas bijgeeft tot 14,6V
De wegenwacht heeft de auto weer gestart. Volgens hem geeft hij wisselstroom: 2.0 zou volgens hem 1.0 moeten zijn.
Twee vragen:
1. Betekent dit zonder meer een revisie van de dynamo (200,=)? Of is in geval van een kapotte diodebrug de vervanging daarvan (40,=) voldoende?
2. De auto valt nog onder de garantieperiode, maar wel bij een garage hier 200 km verderop.
Een garage hier in de buurt wil de reparatie wel doen voor in totaal 366 (inclusief nieuwe accu). De garantiegarage beweert dat zijn totale kosten 150 zijn. We zitten beiden niet op elkaar te wachten, dus ik heb hem gevraagd of we tot een regeling kunnen komen: ik laat de reparatie hier doen en hij betaalt (een deel van) de rekening. Welk deel zouden jullie redelijk vinden?
Alvast bedankt voor de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de dynamo wisselspanning geeft, of pulserende gelijkspanning zal de deiodebrug eruit liggen.
Zal dan een nieuwe accu en minstens nieuwe diodebrug worden, laat meteen even naar de koolborstels zien.
Je garantiegarage zal alleen de onderdelen rekenen, niet de uren, accu zit op ongeveer 100 euro.
Verder is het jouw keus hoe je het wilt laten oplossen.
Cor
Moi,
Hoezo onderdelen rekenen? Als ik een half jaar Bovag-garantie koop (krijgen doe je het echt niet) verwacht ik toch zeker dat eventuele mankementen opgelost worden. Maar dit terzijde.
Ik vraag me af wat redelijke kosten voor het vervangen van een diodebrug zijn. Mijn eigen garage geeft aan: 200 euri voor het vervangen van de dynamo. Garantiegarage zegt voor 40,= diodebrug te kunnen vervangen. Een nogal aardig verschil lijkt me.
18 jaar
De diodebrug kost waarschijnlijk 40.- Als de garantiegarage het vervangt zijn ze dus alleen 40.- kwijt voor het onderdeel. Als een andere garage het gaat vervangen kost het onderdeel nog altijd 40.- maar moet er ook arbeidsloon betaald worden.
Ik zou naar de garantiegarage gaan. Wellicht kun je en afspraak maken dat je op de auto kunt wachten en anders mag ik aannemen dat ze wel vervangend vervoer voor je hebben.
18 jaar
Ja dat leek me ook niet meer dan redelijk, maar deze afspraak zou ik pas over twee(!) weken kunnen maken. En vervangend vervoer? "Wordt moeilijk". En als ik Cor mag geloven kan ik ook nog voor het gros van de kosten opdraaien. Dynamo vervangen en accu vervangen is een uurtje werk. Dat kan ik zelf ook nog wel. De kosten zitten hem toch in een ruildynamo (200) en de accu (100). En ik zit ondertussen met een auto (10000) die het niet doet. Eh sorry hoor, moet ik dit nog normaal vinden? Leuk vind ik het in ieder geval niet!
18 jaar
treb
wees verstandig en pak een goede dynamo van een jong gebruikte op de sloop, de kosten heb je nu zelf in de hand.. de & montage kun je zelf... ook weer snel verdient...
paul,
Je garantiegarage kan het niet helpen dat je 200 km weg woont, en biedt aan om te repareren, ik weet niet waarom jullie niet op elkaar zitten te wachten, maar dat is tussen jullie.
Simpel gezegd, of de keus alsnog naar de garantiegarage te gaan en reparatie.
Garage in de buurt en zien of je wat terugkrijgt, eerst contact met garantiegarage hierover.
Zelf doen.
Cor
Treb, ik denk dat je de eerste post van Cor niet goed hebt begrepen. De garantiegarage kan de onderdelen vervangen zonder dat zij hier arbeidsloon voor hoeven te rekenen. Alles wat de garantiegarage zelf doet scheelt dus in de kosten (voor de garantiegarage). Voor jou maakt het niet uit, je hebt garantie en als er iets kapot is wat onder die garantie valt dient dat gewoon verholpen te worden zonder dat het je een cent kost.
Laat je echter de werkzaamheden bij een andere garage uitvoeren op kosten van de garantiegarage dan dient de garantiegarage niet alleen de kosten van de onderdelen te betalen maar ook het arbeidsloon. Logisch dat de garantiegarage dus niet voor het arbeidsloon wil opdraaien als ze de arbeid zelf kunnen verrichten.
18 jaar
Juist, nee, dat had ik inderdaad niet zo begrepen.
Ik heb de Bovag maar eens gebeld: Zij vinden twee weken géén redelijke termijn voor een klusje van een uur. Volgens bovag moet garantiegarage binnen één tot drie dagen dit kunnen herstellen ("het gaat toch niet om een Ferrari?"). Als garantiegarage dit niet kan, dan kan ik beroep doen op de clausule 'noodzaak tot onmiddelijk herstel'. Ik zou dan de auto naar een andere bovaggarage kunnen brengen en de kosten volledig(!) kunnen verhalen.
Garantiegarage was hier natuurlijk niet blij mee (ze hebben het druk, of geen zin, en zitten daarom niet op mij te wachten) maar gaan nu toch repareren. Overigens dat ik daar 400km voor moet rijden daar gaat het mij niet om. Waar het me wel om gaat is dat ze dan die auto dan niet binnen een dag kunnen (= konden) repareren. Of dat ze doodleuk zeggen dat er pas over twee weken een gaatje in hun schema zit. Ik koop en betaal toch niet voor niets een bovag-auto. Als ik vervolgens toch zelf voor alles opdraai, kan ik net zo goed (lees: beter) van een particulier kopen.
Als het nu om een groot, vervelend mankement ging zou ik nog begrijpen dat ze wat moeilijk doen, maar zoveel gezeik over zo'n kleinigheid?
Ik heb het wel anders meegemaakt (gelukkig :-)
18 jaar
Het is inderdaad niet netjes 2 weken je te laten wachten, maar hopen dat je nu en snel geholpen wordt, en van de problemen af bent.
Want daar gaat het tenslotte om, en daar is ook de garantie voor.
Mijn insteek was inderdaad wat Richard duidelijk maakte, mea culpa, ik had wat duidelijker moeten zijn.
In ieder geval, succes met de reparatie en de auto.
Cor
Niemand heeft hier culpa. Bedankt voor jullie reakties man! Vandaag heerlijk ritje gemaakt, gekoppeld aan een dagje strand, en het autootje lijkt weer in orde.
18 jaar
en daar gaat het om :)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar