Hallo,
Mijn 306 HDI maakte na een lange rit (400 km) een zoemend geluid (net alsof de ventilator wat hard aanstond). Na onder de kap gedoken te zijn, merkte ik dat het bij een regeleenheidje voor de EGR vandaan kwam. Een klein zwart buisje met een vacuumslangetje van de rembekrachtiger en een vacuumslangetje naar een klep op het inlaatspruitstuk. Nadat ik het laatstgenoemde slangetje losnam, was het irritante zoemende geluid weg! Mooi dacht ik, afdoppen die handel. Bout in vacuumslangetje, dopje over uitgangetje van zoemend buisje waar vacuumslangetje afkwam en klaar is kees. Auto hikt nu voormijn gevoel minder en lijkt wat gelijkmatiger te accelereren. Maar, nu slaat de twijfel toe. Mijn vraag is dus: ik mol toch op deze manier niets he....
[url=http://imageshack.us][img]http://img120.imageshack.us/img120/8113/...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nee, bij deze auto kan dat nog wel. alleen komt dat zoemende geluid meestal uit die electroklep, dus of dat echt weg blijft weet ik niet aangezien deze nog wel werkt.
Dank Harry! Kun je ook zien of ik m op deze manier goed heb afgedopt? Of staat de EGR nu juist continu open?(Dacht het niet, trouwens; auto loopt immers mooier.) Heb de electroklep nog niet weer gehoord.
18 jaar
Heb ik ook gedaan bij mijn Berlingo HDi. De EGR klep staat nu dicht. Deze wordt d.m.v. onderdruk opgetrokken. De slang is er nu af dus geen vervuiling van inlaatspruitstuk.
Mijn Berlingo hikt niet minder maar is wel zuiniger gaan lopen hierdoor.
18 jaar
Echt meteen iets slopen zul je niet meteen doen, maar de vraag is of je op den duur nog aan je emissie zult komen. de egr die voert normaal een deel van de uitlaatgassen terug naar de inlaat om opnieuw verbrand te worden zodat de verbranding temperatuur lager wordt en je zo minder uitstoot krijgt van schadelijk cogassen hebt. aangezien dit nu niet meer gebeurt heb je inderdaad gelijk dat de auto daadwerkelijk lekker en soepeler loopt. vaak doen ze dit in combinatie met chip tunen.. dus je zult niets kapot rijden, maar een tijdje voor de apk, misschien toch maar even terug zetten..
18 jaar
veelal heeft een egr-systeem toch wel tot gevolg dat inlaatkanalen ed in de loop der tijd wel enigszins dicht gaan zitten, wat de tuchttoevoer van de motor ook niet ten goede komt. dus dat het afstoppen van het egr-systeem in een hogere k-waarde zou resulteren geloof ik eigenlijk niet. in de praktijk ook nog niet meegemaakt.
We hebben het over een diesel, de NoX wordt niet meegenomen in de APK, gewoon laten zitten, gaat bij mijn bus al jaren fluitend door de APK, roet meting 0.92. (mag 2.5 zijn, max 3.0)
Cor
de roetmeting wordt zelfs minder door het afdoppen van de egr, aangezien hij volop verse lucht pakt ipv al deels verbrande lucht (met daarin dus roet). als je in de pijp kijkt waar de egr klep inzit zal deze een laagje roet hebben waar je best van schrikt.
daarom zie je bij een hoop diesels ( ook de mijne s80 2.5 tdi) een zwarte rook pluim als je flink gas geeft dit komt omdat de egr klep vervuild is en hierdoor niet goed functioneerd en open blijft staan, gassen warmer (lees heter) worden en daardoor weer wat van dat aangekoekte roet meeneemt en dus je turbo sloopt op den duur...
ik ben naar de volvo dealer geweest ( buitenweg hilversum, nooit naartoe gaan zijn echt eikels!!) en die raadde mij aan om de gehele unit te vervangen á 400,- plus... ben ik naar mijn eigen garage gegaan en egr dicht gemaakt en nergens meer last van...
18 jaar
Kan de egr van een 307 1.6hdi (bj 2006) ook eenvoudig afgesloten worden?
Bij mijn partner hdi heb ik dit voorheen ook gedaan.
18 jaar
Henk, de bekrachtiging van de klep is nu wel uitgeschakeld maar als de klep zelf lekkage vertoont kan het nog steeds zijn dat de EGR niet 100% dicht is.
ik zou deze klep niet zomaar dicht zetten dirk, dan ga je wel storingen krijgen in je motormanagement !!
wat je wel kunt doen en wat ik al verscheidende malen heb gezien op TDI forums is dat je hem afdopt maar met een gat van 9 á 10 mm in het midden zodat hij toch lucht krijgt maar beter loopt, softwarematig schijn je klep ook tot het minimale te kunnen zetten zodat je dan zeker weet dat je geen storingen krijgt...loop google hier op na, kun je genoeg vinden over de egr klep icm afdoppen...
18 jaar
[quote=Geer3469]ik zou deze klep niet zomaar dicht zetten dirk, dan ga je wel storingen krijgen in je motormanagement !!
wat je wel kunt doen en wat ik al verscheidende malen heb gezien op TDI forums is dat je hem afdopt maar met een gat van 9 á 10 mm in het midden zodat hij toch lucht krijgt maar beter loopt, softwarematig schijn je klep ook tot het minimale te kunnen zetten zodat je dan zeker weet dat je geen storingen krijgt...loop google hier op na, kun je genoeg vinden over de egr klep icm afdoppen...[/quote]
Is de 1.6 HDi dan zoveel anders dan de 2.0 HDi? Ik heb 'm al meer dan een jaar afgedopt, zonder problemen.
Waarom zou je motormanagement storingen krijgen? Leg dat eens uit aub?
Afdoppen zoals Henk dit beschreven heeft, en zoals ik het ook gedaan heb, is onmogelijk met een gat van 9 á 10 mm. Zie foto.
Wat bedoel jij dan?
18 jaar
Is die van u een 1.6hdi.
Hoe heb jij die dan afgsesloten
18 jaar
nee ik heb een 2.5 tdi van audi...nieuwere motoren hebben zeer gevoelige electronica op het gebied van de egr, dus de laatste nieuwe types weet je zeker dat je storingen krijgt...
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar