auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Electronica 406, HELP!

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Het dashboard en electrische bediening van mijn 406 nw model (mei '99) beginnen al meer problemen te vertonen. O.a. begint elke autorit weer met km stand 999999 en de dagteller op 553.0 km.

Bij het storingzoeken vindt ik o.a. de volgende rariteiten:
Volgens het instructieboekje voor mijn 406 hebben de pennen op de aansluitstekker van de autoradio de volgende functies:

A1 Info autotelefoon
A2 -
A3 -
A4 (+) permanent
A5 -
A6 (+) verlichting
A7 (+) accesoires
A8 Massa
Met een spanningszoeker vindt ik echter:
A1 niet aangesloten, dus oké
A2 (+) permanent. Volgens mij can-bus dus oké (rood)
A3 (zwakke +) tot 1 minuut na afschakelen contact, daarna permanent (+). Volgens mij can-bus dus oké (wit)
A4 (+) tot 1 minuut na afschakelen contact. Dus niet goed! (rood) Heeft deze minuut te maken met can-bus of economy mode?
A5 niet aangesloten, dus oké
A6 (+) tot 1 minuut na afschakelen contact. Dus niet goed! (wit)
A7 (+) permanent. Dus niet goed! (Paars)
A8 Massa, oké

Het lijkt erop dat eerder in de draadboom kabels sluiting maken of verwisseld zijn.

Bij de stekker op de ruitenwissermotor vindt ik iets dergelijks.
Na het aanzetten van de ruitenwissers in enkele wis, regensensor, langzaam of snelle mode blijven ze het altijd 10 seconden doen, en vallen dan stil op een willekeurige positie op de de voorruit.
Op de stekker vindt ik het volgende:
-Massa oké
-Witte draad dun (+) permanent (funktie 0-positie?)
-Witte draad dik (+) tot 10 seconden na inschakelen snel wissen, schakelt wel meteen uit als snel wissen wordt uitgezet.
-Grijze draad, (+) tot 10 seconden na inschakelen snel wissen, schakelt niet uit als snel wissen wordt uitgezet.
Ik heb het vermoeden dat de funtie van de dunne witte draad en de grijze draad is omgedraaid.

Ik heb een 2e hands BSI uit een identieke 406 break ST. Deze is nog niet geprogrammeerd, maar als ik deze aansluit zijn alle problemen ongewijzigd! Ik kan dan natuurlijk niet starten vanwege de startblokkering.

Mijn eigen garage heeft al lang geleden de moed opgegeven, en geadviseerd de complete kabelboom van de auto te vervangen. Volgens mij moet iemand met kennis van het elektrisch systeem van een 406 op basis het verhaal hierboven echter wel kunnen aangeven waar gezocht moet worden.

Kan iemand mij helpen?

Geplaatst door

AntonenJolien (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je schreef eerder al dat je auto waterlekkage heeft gehad. ik weet natuurlijk niet hoe erg, maar heb je de vloerbedekking al eens omhooggehaald om te kijken of er niet alsnog water staat, of dat er bedrading als gevolg hiervan verrot is.(met name li voor onder de steun voor de linker voet. want het lijkt toch wel erg veel op storingen die door sluiting of een bsi veroorzaakt worden.

harry4203 3140
badge vip badge

17 jaar

Bedankt voor de tip. Ik heb net onder de linker voetensteun onder de bekleding gekeken en alles ziet er schoon en droog uit.

AntonenJolien 0

17 jaar

is het niet zo dat een gebruikte bsi uit een ander voertuig niet kan worden gebruikt in een andere auto dan waaraan de bsi is gekoppeld?

met andere woorden, een gebruikte bsi is dus waardeloos en zal het probleem niet oplossen omdat deze niet communiceert met jouw auto...kan dus verklaren waarom het een en ander nog niet werkt met een andere bsi..
of zit ik nu geheel mis? zo iets was er wel met peugeot en hun bsi gebeuren.

arie549 0
badge

17 jaar

Klopt, ik kan de auto niet starten met de andere BSI omdat deze nog niet gekoppeld is aan o.a. het motormanagement, sleutelcodes etc. Ik kan de nieuwe BSI nog wel op mijn auto laten inleren maar dat kost wat tijd van iemand met de juiste apparatuur.

Ik weet niet zeker of basisfuncties zoals het verdelen van stroom naar de autoradio via de BSI lopen. Door de andere BSI aan te koppelen, heb ik volgens mij wel bewezen dat een storing van mijn BSI niet de vreemde spanningsverdeling veroorzaakt, omdat de problemen bij radio en ruitenwissers blijven bestaan. Dus óf het probleem ligt volledig buiten de BSI, óf de BSI stuurt verkeerde signalen uit omdat er verkeerde signalen binnenkomen.

AntonenJolien 0

17 jaar

Heb de BSI laten uitlezen. Heeft veel tijdelijke storingen maar volgens de dealer is dit waarschijnlijk het gevolg van het feit dat de BSI een paar keer los is gekoppeld.
De BSI lijkt verder helemaal ok.
Volgens de dealer kan het kloppen dat de radio aansluiting bij deze uitvoering wél anders is, en is het normaal dat de radio een minuut aanblijft.

Bij het voeteneind heb ik aan de kabelboom een losse doorgeknipte (gebroken?)kabel gevonden. Kabelnummer APV5, blauw. Deze lijkt achter uit de auto te komen. Weet iemand wat de functie van deze kabel is en waar deze heen hoort te gaan?

AntonenJolien 0

17 jaar

vraag jouw dealers eens om een schema anton, deze kan aan de hand van het chassisnr zo het juiste schema er bij pakken...en een copietje voor je maken..

arie549 0
badge

17 jaar

Ben bij de dealer geweest. Omdat ik echter nog niet gericht kan zoeken wil ik het hele schema pakket hebben. Volgens de dealer was dit teveel om uit te printen.

Waar zijn voor particulieren schema pakketten te vinden voor de 406 "tussenuitvoeringen" die nog niet full mux zijn?

AntonenJolien 0

17 jaar

Voor diegenen die het nog niet weten;

Op http://public.servicebox.peugeot.com kun je je eigen schema's vinden.

Kost wel geld.
Met het chassisnr bij de hand is het me net gelukt om binnen een uur (á € 4,78) mijn schema's te printen.

AntonenJolien 0

17 jaar

Vraagjes:

Als de accu wordt losgehaald, onthoudt de auto de km stand en dagteller toch.

Vraag 1: Wordt de km stand onthouden in de BSI of in het instrumentenpaneel?
Vraag 2: Werkt dit met een back-up battery of een harde programmering?

Als iemand het weet hoor ik het graag, want mijn 406 begint elke rit opnieuw te tellen.

AntonenJolien 0

17 jaar

als het goed is, staat de dagteller na het loshalen van de accu weer op 0, echter de kmstand zou wel op de juiste stand moeten blijven staan na het opnieuw aansluiten van de batterij..

arie549 0
badge

17 jaar

Waarschijnlijk heb je gelijk. Met deze storing kan ik dat niet meer controleren.

De vragen blijven verder hetzelfde. Wie weet hoe dit werkt?

AntonenJolien 0

17 jaar

Ik voel me lekkerder in een Peugeot...
... die het doet.

In het zakelijk leven mag ik me verplaatsen in een Avensis D-cat. Een heerlijke auto maar hij had het onderstel van een 406 moeten hebben....

Mijn privé Peu lijkt echter inspiratie te halen uit dit forum wat betreft de waslijst van kleine storingen. Gelukkig gloort er door alle antwoorden licht aan het eind van de tunnel. Ik geef de Peu nog niet op!

Hierbij een update van storingen en mogelijke oorzaken:

"Opgelost"
A) Radio blijft een minuut aan, na het uitzetten van het contact.
De meningen zijn verdeeld of dit zo hoort. Ik laat het zo.

B) Ruitenwissers doen het steeds maar 10 seconden.
Zelf opgelost, zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

C) De airco doet het niet.
Dit komt vanwege het beruchtte relais op de BSI. Ik heb het roostertje opgemaakt en het relais staat inderdaad bol. Zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Bedankt Pieter en Erik!
Ik wacht met repareren tot ik zeker weet dat de rest van de BSI ook nog goed werkt.

"Misschien opgelost"
D) Heel soms brandt het motormanagementslampje even.
Ik heb mijn motor een paar keer bijgevuld met 10W40 halfsynthtische olie i.p.v. volsynthetische 5W40. In dit forum was dit vaker de oorzaak voor deze storing. Vandaag heeft de Peu een A-beurt gehad dus hopelijk zit de goede olie erin. Welke olie ben ik vergeten te vragen, dus even de factuur afwachten.

"Problemen met mogelijke oorzaak"
E) KM teller valt soms uit. Er zijn 2 hoofdverdachten, snelheidssensor en storingen in de BSI.
F) Richtingaanwijzer signaal binnen de auto valt uit. Waarschijnlijk storing van BSI, instrumentenpaneel of verbinding ertussen.
G) KM stand begint steeds opnieuw. Waarschijnlijk storing van BSI, instrumentenpaneel of verbinding ertussen.

Vandaag is de BSI weer uitgelezen na een reset. Deze zat namelijk nog vol met storingen omdat ik alles los heb gehad. De enige storing die nu nog weergegeven wordt is de communicatie met radio maar dat komt omdat er géén fabrieksradio in zit. Er is tussen resetten en het weer uitlezen helaas niet zover mee gereden dat de snelheidsmeter uit is gevallen, dus de BSI zegt niets over de oorzaak daarvan.
Er zit nog wel een km stand in de BSI, 677.721 km! Het had ca. 212.000 km moeten zijn. De BSI heeft dus wel een tik gekregen maar deze stand had toch naar het instrumentenpaneel moeten gaan.
De laadspanning is 13,9 V, dus het lijkt er niet op dat een defecte spanningsregelaar de boel ontregelt.

Hoofdverdachtte is dus de bobine, piekspanningen die in het primaire gedeelte terechtkomen en zo de electronica in de rest van de auto ontregelen. Ondanks herhaaldelijk aandringen bij mijn Peugeot garage zeggen ze er niets aan te kunnen controleren.

Vanavond heb ik mijn éénvoudige spanningszoeker op de bobine gezet bij draaiende motor. Op de witte draad staat constante voeding. Op de andere 2 draden staat een fluctuerende spanning maar deze schiet door tot boven de 50V!!!!
Ik ben maar een leek, maar volgens mij bewijst dit dat de bobine inderdaad niet goed is.

Het plan van aanpak:
-Een nieuwe (of 2e hands want "ons bent zuunig") bobine erop.
-Pas hierna de BSI en instrumentenpaneel onderhanden laten nemen door een locale jongen die deze softwaretechnisch aan kan om de km standen goed te laten zetten.
-Als hier nog verdere storingen naar voren komen dan mijn 2e hands BSI laten inprogrammeren en/of met BSI en instrumentenpaneel naar ACTronics (ze zijn niet goedkoop voor wat ze doen, maar ze weten dat er weinig alternatieven zijn).
-Nieuw airco relais erop.

Mijn vragen aan de kenners:
-Klopt mijn bobine diagnose aan de hand van de gemeten symptomen?
-Zie ik iets over het hoofd bij het plan van aanpak?

Ik hoor graag van jullie.

AntonenJolien 0

17 jaar

In http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... schreef PrimeraP11 over bovenstaande:

"Anton, als ik dit allemaal lees dan had ik die auto allang een schop gegeven, ik denk eerlijk gezegd dat het ook niet meer goed gaat komen.
Rijd die auto uberhaupt nog wel met al deze ellende.
Het sterkt mij steeds meer om nooit meer aan die franse ellende te beginnen.
Als er niks mee aan de hand is rijd het perfect, maar gaat het fout dan val je van het een in het ander.
Ik heb mijn auto elke dag nodig en kan mijn geld maar een keer uitgeven en dan stort ik mijn geld liever in een doodsaaie jap.
Want uiteindelijk gaat het erom dat je van A naar B gaat en de rest is bijzaak.
Daar komt nog eens bij dat je je probleem via een forum op moet lossen omdat een dealer er helemaal niet uitkomt.
Dat is al helemaal te gek voor woorden, je zult geen drol verstand hebben van een auto en met zoiets geconfronteerd worden.
Ik denk dat je een lening af kunt sluiten als je een dealer laat aan rommelen."

AntonenJolien 0

17 jaar

Hallo Primera,

laten we deze site wel positief houden.

Ja, het is jammer dat mijn Peugeot dealer dit niet kan oplossen. Ik had ook naar een andere dealer kunnen gaan maar ook daar zouden ze er hoogstwaarschijnlijk eerst ook veel tijd aan besteden voor de oplossing gevonden werd. Mijn eigen tijd is gratis, en mede dankzij Problemcar.nl is het storingzoeken een leuke hobby geworden. Ik heb mezelf al een nieuwe ruitenwissermotor bespaard.

De auto rijdt altijd, dus ik heb er géén haast mee. Ik weet wel dat als ik de auto nu verkoop "zonder kilometerstand", ik er zeker geld bij doe.

Laten we elkaar helpen met oplossingen.

AntonenJolien 0

17 jaar

Korte update over de status van de elektronicaproblemen.

Ik heb een paar weken geleden een andere tweedehands bobine gemonteerd. Op mijn éénvoudige spanningszoeker lijkt deze ook nog piekspanningen terug te geven, echter minder dan de vorige. Sindsdien zijn de uitvallende richtingaanwijzer, storingsmeldingen etc. niet meer voorgekomen. Ik zit alleen nog met de kilometerteller die elke keer weer op 999999 begint, en de dagteller op 553.

Zal binnenkort met een osciloscoop proberen te checken hoe groot de piekspanningen werkelijk zijn, en daarna met BSI en instrumentenpaneel naar de reparateur/ programmer.

AntonenJolien 0

17 jaar

Ik ben bang dat door het wisselen van verschillende BSI's enz de teller de 399999 gepasseerd is en verder gaat een peugeotteller niet,Google even naar Tachorob en laat het hele spul dus ook de BSI en de EBE even op de echte kmstand zetten.

oldtimer 0
badge

17 jaar

Oh, dus ik kan nog maar 130.000 km en dan is de auto....op? Typisch iets voor Peugeot om een teller te maken die bij 399.999 stopt.

Richard9710 0

17 jaar

Oldtimer,

bedankt voor de tip. Daarom ben ik zo blij dat je weer meedraait op dit forum.

Ik wist niet dat de EBE ook meedeed met het onthouden van de KM stand.

Jammer dat mijn Peu dealer dat soort dingen niet kan vertellen.

Is er iemand die met zijn Peu de "magische 399.999 km grens" al heeft gehaald en kan bevestigen dat de teller nu steeds opnieuw begint, inclusief de dagtelling?

AntonenJolien 0

17 jaar

Dat de ebe meedenkt weet ik ook niet 100% zeker maar ik vind het eigenlijk logisch.Van de latere type's weet ik het wel zeker want daarin moet je de toestand van bepaalde slijtagedelen aangeven bij het resetten of vervangen.

oldtimer 0
badge

17 jaar

ALLES IS OPGELOST!!!

(...voorlopig?...)

Ik heb vandaag de BSI en instrumentenpaneel door iemand in Almelo (niet AC Tronics) op 215.000 km laten zetten. KM teller en dagteller werken weer gewoon. Er is meteen een nieuw aircorelais op de BSI gesoldeerd.

In totaal heb ik het volgende moeten doen om alles op te lossen:
-Ruitenwisser motor repareren (zie boven)
-Bobine monteren (€60 inclusief verzendkosten van Bart Ebben)
-Relais kopen voor de airco op de BSI (Omron G5LE-1) á € 1,95 (plus €1,00 parkeerkosten....) bij Explorer in Almelo
-BSI en instrumentenpaneel laten programmeren en relais solderen door iemand in Almelo voor € 180. Dit is veel geld maar AC tronics rekent alleen al €140 voor het solderen van het BSI relais....

Onnodig gemaakte kosten waren:
-€300 onderzoekskosten door de Peudealer met als conclusie: "Monteer een nieuwe kabelboom"
-4,78 voor het downloaden van de electrische schema's
-€60 voor een BSI van Marktplaats. Mijn connectie in Almelo kan deze omzetten naar een andere 406 uit dezelfde tijd maar ik had hem uiteindelijk niet nodig. Deze BSI komt uit een 406 met DAM nr. 8218 en staat weer op Marktplaats.

Speciale dank aan:
-Pieter de Boer voor de prachtige uitleg van het vervangen van het beruchtte airco relais, en de anderen op dat topic.
-Siem Bijman voor het bijhouden van dit goede forum.

Maar vooral:
-De Oldtimer. Vóór hij een jaar sabatical nam van Problemcar heeft hij al vaak op vage electronica problemen vaken gereageerd met: "Ik denk aan de bobine". Dit heeft me op het goede spoor gezet.

Bedankt jongens.

AntonenJolien 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.